ضرورت ها و مسئولیت های تاریخی دانشگاهیان

کمال الدین پیرموذن*

آغاز سال تحصیلی در دانشگاه ها، مراکز آموزش عالی و مدارس کشور فرصتی مغتنم برای ادای احترام و تکریم نسبت به منزلت والای خردورزی و دانش اندوزی و آگاهی بخشی در جامعه است.

این شروع خجسته را به تمامی دانشگاهیان، دانش آموزان و فرهنگیان عزیز صمیمانه تبریک می گویم و پیشاپیش سالی پربار برای تلاش گران عرصه علم، دانایی و آگاهی در مراکز آموزشی کشور را آرزو می کنم.

بی تردید دانشگاه همواره در عرصه مقررات جامعه ما جایگاهی برجسته و تاثیرگذار داشته و البته این نقش در برهه های حساس و سرنوشت ساز همچون پیروزی انقلاب اسلامی ، دوران دفاع مقدس و حماسه های خرداد و تحولات شگرف پس از آن فراموش نشدنی و نمایان تر است.

این مصداق بارز همان تعبیر حضرت امام خمینی (ره) است که دانشگاه را مبداء تحولات قلمداد کردند.

حضور فعال و پرنشاط دانشگاه و نقش آفرینی کارسازتر آنان و به ویژه دانشجویان عزیز در عرصه های گوناگون، خواست ملی است.

بی تردید هیچ جنبه ای از ابعاد علمی، فرهنگی و سیاسی منزلت دانشگاه نباید فدای جنبه دیگر شود.

دانشگاه همواره می بایست کانون دانش پژوهی، خردورزی، ژرف اندیشی و نقد و روشنگری اندیشمندانه باشد و هر عامل محدود کننده و اخلال گر در این نقش آفرینی، مغایر مصالح نظام و منافع ملی قلمداد می شود.

پر واضح است فضای عمومی حاکم بر دانشگاه ها و رویکرد اکثریت قاطع دانشجویان و همت عمومی تشکل های اصیل دانشجویی در راستای اهداف و آرمان های انقلاب اسلامی و تحقق خواسته های اصلاح طلبانه اعتدالی ملی است و بنابراین می بایست با نگرش اعتماد آمیز و امیدبخش و خوش بینانه تمامی علاقه مندان به سرنوشت نظام مواجه گردد.

البته دانشگاهیان و دانشجویان عزیز و آگاه نیز با درک درست موقعیت حساس کنونی با برخورد مسئولانه برای پیشبرد اصلاحات و پاسداری از دو وجه اسلامیت و جمهوریت نظام و نهادینه ساختن مردم سالاری دینی، اعتدال و قانونمداری در جامعه نقش تاریخی خود را ایفا می کنند که پایمردی بر راهبرد هوشمندانه با تدبیر و آرامش فعال مهمترین جلوه آن است.

این حرکت دانشجویی بر حقانیت ملی و اسلامی و موازین قانونی استوار است و مصمم به حراست از آن دستاوردها و سرمایه های ملی و انقلابی است که به بهای ایمان و خون و احساس بسیاری در پیروزی انقلاب اسلامی ایران زمین حاصل شده است.

*نماینده سابق مجلس شورای اسلامی

101

کد خبر: 679420

وب گردی

وب گردی