مهران غضنفری:موسیقی نواحی زیر ساخت موسیقی سنتی است

مهران غضنفری گفت: کسی که موسیقی نواحی کار می کند برای پول این کار را نمی کند و برای عشق است و کمترین کاری که ارشاد می تواند انجام دهد بیمه کردن هنرمندان است.

مهران غضنفری سرپرست و خواننده گروه نوای سیمره در گفت و گو با ایسکانیوز در مورد وضعیت گروه های موسیقی نواحیگفت: بیمه قشر هنرمند باید پرداخت شود، این یک دلگرمی کوچکی است چون واقعا کسی که موسیقی نواحی کار می کند برای پول نیست، برای عشق است و کمترین کاری که ارشاد می تواند انجام دهد بیمه کردن هنرمندان است.

او در مورد وضعیت موسیقی نواحی عنوان کرد: با حذف بخش نواحی جشنواره فجر که در سال گذشته اتفاق افتاد و اتفاقی نامیمون و نامبارک بود،در بخش موسیقی نواحی اجحاف شد. برنامه هایی مثل هفته موسیقی نواحی می توانند به پیکر نیمه جان موسیقی نواحی،جان تازه بدهند.

این خواننده ادامه داد:به نظرم موسیقی نواحی زیر ساخت موسیقی سنتی است.ماکه در استان های مختلف ایران زندگی می کنیم اگر نتوانیم موسیقی را به جامعه خودمان ارائه کنیم که بچه های ما بتوانند از آن استفاده کنند و اغنا شوند بدون شک نسل بعدی ما به سمت موسیقی ناشاناخته و غربی و موسیقی های بی هویتی که امروز مشاهده می کنیم،می روند.

وی افزود:برای موسیقی نواحی شاید در طول سال 2 یا 3 بار جشنواره برگزار می شود اگر این جریان یک پویایی را داشته باشد و در طول سال ترتیب برگزاری جشنواره های منظمی را در استان های موسیقی خیز کشور می دادند،این پویایی حفظ می شود چون اگر این نسلی که الان وجود دارند بروند،اگر ما فعالیت نداشته باشیم دیگر شاهد نوازندگان و خوانندگان چیره دست نواحی نخواهیم بود، پس وظیفه متولیان امر موسیقی است که خیلی بیشتر از این ها فعالیت کنند،چون یک دست صدا ندارد و با یک جشنواره دو جشنواره نمی شود کار کرد،باید یک برنامه منظمی را پی ریزی کنند تا در طول سال و در استان های مختلف جشنواره های موسیقی نواحی برگزار شود.

غضنفری در مورد وضعیت موسیقی نواحی در استان لرستان اظهار کرد:من با گروه های دیگر هم در سطح کشور کار می کنم اما موسیقی لرستان در واقع خودش را کمی از بقیه استان ها جدا کرده است،هم مسئولین استان لرستان،هم خود گروه ها خوب کار می کنند،خود گروه بنده در ماه چند اجرا در لرستان دارد.

او در مورد علاقه نسل جوان به موسیقی نواحی گفت:خوشبختانه چیزی که من الان می بینیم این است که مخاطبین ما از قشر جوان زیاد هستند،اگر بیشتر به موسیقی نواحی پرداخته شود این نسل جذب می شوند و خودشان باعث جذب دیگران هم می شوند.

به گزارش ایسکانیوز گروه نوای سیمره از 5 سال پیش و از سال 90 فعالیت خود را شروع کرده است و طی این سال ها اجرای مختلفی در داخل کشور و شبکه های مختلف تلویزیون و در جشنواره های مختلف داشته است و مقام های شایان توجهی هم کسب کرده است.

508502

کد خبر: 679545

وب گردی

وب گردی