گزارش ایسکانیوز از حضور روحانی در نیویورک/ گلایه از بدعهدی آمریکایی ها در اجرای برجام و تذکر جدی به سعودی ها

رئیس‌جمهور کشورمان پس از سفری به قاره آمریکا و همچنین نیویورک و شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل، روز گذشته به تهران بازگشت؛ سفری که اثرات مثبتی را برای جمهوری اسلامی ایران در منطقه و عرصه بین الملل به دنبال خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار ایسکانیوز، حسن روحانی با حضور پررنگ و قدرتمند در نیویورک و سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل و اجلاس جنبش عدم تعهد بار دیگر بر نقش‌آفرینی جمهوری‌اسلامی ایران به عنوان یکی از قدرت‌های منطقه تاکید کرد.

سخنرانی رئیس‌ دولت تدبیر و امید در مجمع عمومی سازمان ملل و تاکید وی بر مبارزه با افراطی گری و تروریسم، نقش جمهوری اسلامی ایران را به عنوان یکی از کشورهای صلح‌دوست جهان اثبات و دریچه‌ تازه‌ای را در روابط با کشورهای دیگر باز کرد.

این سفر بازتاب فراوانی در رسانه‌های جهانی داشت و این رسانه‌ها در تحلیل‌های متفاوت خود از حضور روحانی و سخنرانی وی در مجمع عمومی سازمان ملل به موضوع گلایه رئیس‌جمهوری ایران از تعلل غرب در اجرای برجام اشاره کردند.

محور سخنان رئیس‌جمهوری ایران در این سخنرانی تروریسم بین‌المللی و نقش منفی قدرت‌های جهانی در گسترش آن، توافق هسته‌ای و رشد اقتصادی ایران پس از برداشته‌ شدن تحریم‌های ظالمانه بود.

دیدار با مقامات بسیاری از کشورهای جهان از جمله رئیس‌جمهور فرانسه و نخست وزیران انگلیس، ایتالیا، سوئد، نروژ و سوئیس از جمله دستاوردهای مهمی بود که در سطح جهانی برای کشورمان در حاشیه سفر به نیویورک اتفاق افتاد.

با توجه به نکات قابل تاملی که در جریان سفر رئیس‌جمهور کشورمان به نیویورک رخ داد، انتظار می‌رود نقش رویکرد طرف های خارجی در قبال کشورمان نسبت به قبل با تغییرات گسترده‌ای روبه رو شود.

در همین حال؛ در داخل نیز این سفر با واکنش های مثبتی همراه بود به طوری که جمعی از فعالان سیاسی و نمایندگان مجلس درباره آن اظهار نظرکردند.

علیرضا رحیمی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تاکید بر این که صحبت‌های رییس‌جمهور در مجمع عمومی سالانه سازمان ملل نمونه اقتدار کل نظام جمهوری اسلامی ایران بود گفت که لازم است آمریکا به هشدارهای رییس‌جمهور در مورد اجرای تعهداتش در برجام عمل کند و بدعهدی‌ها را کنار گذارد.

وی افزود: نکاتی که رییس‌جمهور به خصوص در مورد مذاکرات ایران و 1+5 در برجام مطرح کرد می‌تواند تبدیل به مدل موفقی در عرصه بین‌المللی برای حل بحران‌های منطقه‌ای و انجام مذاکرات دو یا چندجانبه شود.

او توضیح داد: در شرایط فعلی بحران‌های زیادی در مناطق مختلف و بن‌بست‌هایی را مشاهده می‌کنیم که از جمله آن در حوزه عربستان، روابط روسیه و آمریکا، روسیه و اوکراین و موارد دیگر است که آن‌ها می‌توانند از مدل موفق برجام برای برون‌رفت از این بحران‌ها استفاده کنند.

رحیمی با بیان این که طبق صحبت‌های رییس‌جمهور مدل برجام می‌تواند محور راه‌گشای بحران‌های بین‌المللی شود به تاکیدات رییس‌جمهور در مورد بدعهدی‌های آمریکا در اجرای برجام اشاره و اظهار کرد: در ماه‌های گذشته مسئولان بدعهدی‌های آمریکا را در بحث هسته‌ای گوشزد کردند اما در این سفر عالی‌ترین مقام اجرایی کشور به طور رسمی بدعهدی‌های آمریکا را به گوش جهانیان رساند که این عملا یک هشدار سیاسی است. خوشبختانه هم‌زمان با مجمع عمومی سازمان ملل اجلاسی که ایران و 1+5 در نیویورک برگزار شد و در آن راهکارها و محورهای برون‌رفت از موانع اجرای برجام مورد بررسی قرار گرفت.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تاکید بر لزوم اجرای تعهدات برجام از سوی آمریکا گفت: البته به تازگی خبرهایی در مورد دادن مجوز فروش هواپیماهای شرکت‌های بویینگ و ایرباس به جمهوری اسلامی به گوش می‌رسد ولی به طور کلی باید آمریکا بهانه برای اجرای برجام را کنار گذاشته و به تعهداتش پایبند باشد.

وی با بیان این که جمهوری اسلامی در اجرای برجام و تعهداتش حسن نیت را به جهانیان نشان داد افزود: نباید انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بهانه‌ای برای اجرا نشدن تعهدات دولت اوباما در ماه‌های آخر کاری‌اش باشد بلکه باید به جای آن حسن‌نیت آمریکا را به جهانیان در اجرای برجام نشان دهد و ایران با حسن‌نیت به تعهداتش پایبند بوده و اکنون نوبت طرف‌های غربی است.

همچنین سید فرید موسوی،عضو فراکسیون امید مجلس با اشاره به سخنرانی رییس‌جمهور در مجمع عمومی سازمان ملل گفت: آقای روحانی تلاش کرد با اعلام اصول اساسی سیاست خارجی کشور، مقتدرانه پیام صلح و تعامل با جامعه بین‌الملل را به ملت‌های جهان برساند.

وی اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران در عالی‌ترین سطح نظام تعهدات طرف مقابل را در راستای منافع ملی رصد می‌کند و در تلاش است برجام را به فرجام برسانند.

نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: آقای روحانی در سخنرانی خود بر حسب جایگاه، قدرت و ثبات ایران در منطقه و وضعیت بحرانی کشورهای منطقه هشدارهایی را هم به کسانی دادند که به دنبال تفرقه‌افکنی هستند.

موسوی اضافه کرد: آقای روحانی هم‌چنین بر مردم سالاری دینی تاکید داشتند و آن را تنها راه مقابله با تروریسم در منطقه عنوان کردند. ایشان گفتند که راهکار حل بحران توسط مردم و ملت‌های منطقه رقم می‌خورد و نه دخالت کشورهای خارج از منطقه.

این عضو فراکسیون امید مجلس اضافه کرد: رییس‌جمهور ایران در تلاش بود در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل با اعلام سیاست‌ها و اصول اساسی سیاست خارجی کشور مقتدرانه پیام صلح و دوستی و تعامل با جامعه بین‌الملل را از جایگاه سازمان ملل به ملت‌های جهان برساند.

موسوی درباره اظهارات رییس‌جمهور در خصوص برجام نیز گفت‌: جمهوری اسلامی ایران اقدامات و تعهدات طرف مقابل را در اجرای برجام کاملا رصد می‌کند و برهمین اساس آقای روحانی هشدارهایی را به آمریکایی‌ها دادند که کارشکنی‌هایی در اجرای برجام داشته‌اند چرا که این امر می‌تواند تحقق اهداف برجام را با چالش مواجه کند.

در همین حال بهروز نعمتی، سخنگوی هیأت رئیسه مجلس نیز در این رابطه گفت: آقای روحانی موفق شد به شکل مطلوبی برآیند نظر نظام درباره موضوعاتی مانند برجام، شرایط منطقه و مبارزه با تروریسم را به دنیا منتقل کند.

نماینده تهران در خانه ملت تأکید کرد: نکته مهم در مواضع و سخنان آقای روحانی در نیویورک آن بود که ایشان و هیأت ایرانی با تمرکز بر مسائل اصلی، سعی کردند در یک دیپلماسی فعال به موازات انتقال نظرات جمهوری اسلامی برای یافتن راه حل جهت حل مشکلات گام بردارند.

وی خاطرنشان کرد: سفر آقای روحانی و مجموعه اقدامات ایشان از آن رو اهمیت داشت که نشان داد در عین حالی که جمهوری اسلامی از بیان مشکلات موجود در منطقه و جهان هراسی ندارد، برای حل آن نیز کماکان معتقد به مسیر گفت‌وگو و تبادل نظر فعال بین بازیگران اصلی صحنه بین‌الملل است.

ابوالفضل حسن بیگی، نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به انتقادات اخیر رهبری به بدعهدی غرب در برجام گفت: رئیس جمهوری در مجموعه اقدامات سفر نیویورک نه تنها این بدعهدی را در مقام سران کشورهای غربی به‌خوبی تشریح کرد بلکه نشان داد که مقامات عالی نظام در این خصوص موضعی واحد دارند و سخنان آقای روحانی از حیث نمایش یکدستی موضع نظام هم حائز اهمیت است.

وی افزود: بیان انتقادات از کشورهای غربی و نشان دادن بدعهدی آنها و خصوصاً امریکا در اجلاسی با این سطح نشان داد که ایران برجام را موضعی فعال و عملیاتی دنبال می‌کند و رسیدن به این توافق سیاست خارجی ما را دچار انفعال نکرده است.

محمدرضا تابش، نایب رئیس فراکسیون امید مجلس نیز سخنرانی رئیس‌ جمهوری در مجمع عمومی سازمان ملل را تجلی اقتدار، عزت، عقلانیت و خردمندی ایرانیان مسلمان دانست.

وی اظهار کرد: سخنان آقای روحانی فصل تازه‌ای در ایفای تعهدات بین‌المللی امریکا و سایر قدرت‌ها باز می‌کند و ما امیدواریم با توجه به هشدار بجا و خوبی که داده شد، امریکا ملزم شود به تعهدات خود در برجام که یک معاهده بین‌المللی است عمل کند.

این نماینده مجلس با اشاره به اظهارات رئیس‌ جمهوری در مورد دستاوردهای برجام یادآور شد: آقای روحانی همچنین تعلل امریکا در اجرای برجام را گوشزد کرد و خواستار جبران اقدامات امریکا شد و گفت که هر کس از اجرای برجام به عنوان یک سند بین‌المللی تخطی کند، از طرف محاکم بین‌المللی مورد پیگرد قرار می‌گیرد. ایشان همچنین دورنمای خوبی از ایران در دوران پسابرجام نشان داد.

اما حسام‌الدین آشنا، مشاور فرهنگی رئیس جمهور طی یادداشتی که در حساب شخصی «گوگل پلاس» خود منتشر کرد، روایتی کوتاه از سه سال دیپلماسی دولت یازدهم را ارائه داد. وی در این یادداشت ابتدا رئیس جمهوری را «به مثابه باغبان بوستان روابط خارجی ایران» معرفی کرد که «30 ماه سخت را به ریشه‌کنی خارهای روییده در راه اعتلای ایران پرداخت و بذر دوستی و تفاهم و همکاری با ایران مقتدر و مدبر را در ذهن ده‌ها سیاستمدار کهنه‌کار جهان غرس کرد.» به گفته آشنا، «روحانی پس از به سرانجام رساندن اصل توافق هسته‌ای حالا به دنبال حراست از آن و بهره‌گیری از ثمرات برجام است.» آن طور که مشاور فرهنگی رئیس جمهوری یادآور شده است، وی «به گونه‌ای خستگی‌ناپذیر در هر ملاقات رسمی از طرف مقابل گشایش بانکی، بیمه‌ای و تجاری را طلب می‌کند.» آشنا در قسمت اصلی این گزارش مجازی نوشته است: «من تقریباً همه ملاقات‌های او را از نزدیک دنبال کرده‌ام؛ شاهد تبختر اولیه اولاند تا تحیر بعدی او و تا تکریم فعلی او نسبت به روحانی بوده‌ام. مجادله سرسختانه روحانی با کامرون در سال گذشته و دفاع جانانه او از حزب‌الله لبنان و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در دیدار با ترزا می به چشم دیدم. دو بار استناد او به نظر رهبر معظم انقلاب در مورد مشروط کردن تعامل جدید با امریکا به ارزیابی از میزان پایبندی آن کشور به برجام را در دو ملاقات و مصاحبه سنگین شنیدم و از یاد نمی‌برم که برخی رهبران کشورها و اعضای هیأت‌ها از تسلط او بر مباحث فیمابین و مسائل جهانی و منطقه‌ای ابراز شگفتی کردند.

در همین حال، بیژن مقدم، فعال رسانه ای و مدیر مسئول سابق روزنامه جام جم درباره دستاوردهای سفر رئیس جمهور به نیویورک خاطرنشان کرد:از ابتدای انقلاب روسای جمهوری ایران با حضور در این مجمع بین‌المللی سعی کرده اند به نوعی دیدگاه جمهوری اسلامی را درباره‌ی مسائل مهم روز نشان دهند.

وی با بیان اینکه روسای جمهور در ادوار مختلف از حضور در سازمان ملل به عنوان یک فرصت برای بیان دیدگاه های نظام استفاده کرده اند، ادامه داد: آقای روحانی نیز در همین چارچوب تاکنون توانسته از این فرصت استفاده بهینه را به عمل آورد.

وی یادآور شد: رئیس جمهور در سخنرانی سازمان ملل خود و همچنین دیدارها ومصاحبه های جانبی بر ضرورت حل و فصل مشکلات منطقه بویژه اتمام جنگ در سوریه از راه سیاسی و نه جنگ تاکید کرد.

این فعال رسانه‌ای با اشاره به صحبت‌های اخیر نماینده‌ ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: خیلی خوب است که دستگاه دیپلماسی ما صراحت لهجه دارد؛ مثلا آقای نجفی به تازگی در آژانس اتمی صراحتا اعلام کرده است که آینده برجام در خطر است.وی ادامه داد: این هشدار از سوی رئیس جمهور ایران نیز مطرح شد؛ باید با طرف‌های غربی وارد مذاکره شد و از آن ها خواست پیگیر مطالبات ایران در حوزه توافق برجام باشند.

محمدجواد حق‌شناس کارشناس مسائل سیاسی وعضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی درباره ارزیابی خود از سفر رئیس‌جمهوری به نیویورک و سخنرانی وی در سازمان ملل و تفاوت آن با سال‌های گذشته اظهار کرد: رئیس‌جمهوری در این سفربا اکثر مقامات کشورهای شناخته شده اروپایی دیدار داشت که نشان‌دهنده تغییر نگاهی است که کشورهای اروپایی به ایران پیدا کرده‌اند. همچنان که دیپلماسی جمهوری اسلامی در این دوره از کارکرد مثبت و رویکرد گسترش رابطه و استفاده از فضای بوجود آمده پس از برجام برخوردار بود.

وی افزود: سخنرانی رئیس‌جمهوری در مجمع عمومی سازمان ملل و همچنین دیدارهای جانبی آن در مقایسه با سال‌های گذشته از استحکام و اعتماد به نفس بیشتری برخوردار بود به‌طوری که رئیس‌جمهوری بر مواضع ایران در قبال مسائل مختلف بین‌المللی تأکید کرد.

حق‌شناس خاطرنشان کرد: رئیس‌جمهوری ضمن دفاع از منافع ملی و حقوق ایران در حوزه مباحث غنی‌سازی هسته‌ای، در رابطه با بحث رفع تحریم‌ها نقد خود را به طرف مقابل و آمریکایی‌ها بسیار صریح و توام با احترام مطرح کرد.

این کارشناس مسائل سیاسی تأکید کرد: درخصوص امنیت نیز رئیس‌جمهوری به درستی به این موضوع اشاره کرد که ایران علی‌رغم این‌که در منطقه‌ای نا آرام قرار گرفته و کشورهایی همچون افغانستان، عراق، سوریه و یمن در آتش جنگ و ناامنی و تروریسم درحال آسیب جدی هستند اما جمهوری اسلامی با تمام توان خود تلاش دارد تا آرامش را به منطقه برگرداند.

رئیس‌جمهوری همچنین در این خصوص تدبیر لازم برای مبارزه با تروریسم و همکاری با کشورهای دنیا برای کاهش آثار رفتارهای خشونت‌باری که منطقه از آن رنج می‌برد را اعلام کرد.

حق‌شناس تصریح کرد: قدرت منطق و بیان از یک سو و تأکید بر آرامش، صلح و و دوستی از سوی دیگر ویژگی‌های مهمی بود که در این سفر بر آن تأکید شد و مطمئنا آثار و نتایج خاص خود را نشان خواهد داد.

204/201

کد خبر: 680185

وب گردی

وب گردی