نماینده ی سازمان ملل خواهان پایان جنگ در سوریه

فرستاده سازمان ملل به سوریه تأکید کرد که آماده تلاش برای به جریان انداختن مجدد توافق روسیه و آمریکا درباره آتش‌بس سوریه است.

به گزارش ایسکانیوز، به نقل از خبرگزاری نووستی روسیه، استفان دی‌میستورا، فرستاده سازمان ملل به سوریه در سخنانی گفت: من برای به جریان انداختن مجدد توافق‌نامه 9 سپتامبر میان روسیه و آمریکا درباره آتش‌بس سوریه نهایت تلاشم را به کار خواهم گرفت. این توافق‌نامه، توافق بسیار خوبی است و شامل سه بعد مهم کاهش خشونت، ارسال کمک‌های بشردوستانه و مشخص کردن وضعیت "جبهه النصره" است همچنین پیام واضحی دارد که محتوای آن لزوم توقف حملات هوایی ارتش سوریه است.

آتش‌بس در سوریه که در پی توافق وزرای خارجه آمریکا و روسیه به دست آمد روز یکشنبه پس از یک هفته به پایان رسید اما دیگر تمدید نشد. مخالفان و نظام سوریه یکدیگر را به نقض آتش‌بس متهم می‌کنند و کمک‌های انسانی وارد شهر حلب نشد.

دی‌میستورا گفت: روسیه و آمریکا باید در سریع‌ترین زمان ممکن و قبل از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا ساختار مناسبی را برای اجرای توافق‌نامه مابین خود ایجاد کنند. مرحله آتی مرحله‌ای است که در آن آمریکا دیگر تمامی توجهش به انتخابات است.

وی افزود: تمامی طرف‌ها باید درک کنند که زمان باقیمانده برای ایجاد ساختاری که در آن دولت کنونی آمریکا طرفی در آن باشد، "بسیار اندک" است.

دی‌میستورا بر آمادگی سازمان ملل برای برعهده گرفتن ریاست کارگروه‌های وابسته به گروه بین‌المللی حامی سوریه درباره آتش‌بس تأکید کرد و گفت: هیچ مانعی نیست که براساس پیشنهاد فرانسه خود سازمان ملل این مأموریت‌ها را برعهده بگیرد. ما روابط بسیار خوبی با رؤسای جمهور آمریکا و روسیه درباره چگونگی برگزاری این دیدارها داریم.

وی یادآور شد: مأموریت پیگیری آتش‌بس در سوریه در شرایط کنونی منوط به کارگروهی است که دیدارها در ژنو را تحت ریاست روسیه و آمریکا انجام می‌دهد.

دی‌میستورا درباره موعد احتمالی ازسرگیری مذاکرات صلح سوریه در ژنو گفت: نباید ماه اکتبر را برای ازسرگیری مذاکرات صلح سوریه از دست بدهیم.

این در حالی است که بشار جعفری، نماینده دائم سوریه در سازمان ملل روز جمعه گفت: برگزاری دور جدید مذاکرات صلح سوریه در ماه اکتبر هنوز قطعی نشده است.

304

کد خبر: 680221

وب گردی

وب گردی