موافقان و مخالفان توافق نامه صلح دولت افغانستان با حزب اسلامی «گلبدین حکمتیار» هر کدام چه می گویند؟

سرانجام توافق نامه صلح میان دولت افغانستان و حزب اسلامی به رهبری «گلبدین حکمتیار» که بیش از 40 سال از عمرش را در جنگ سپری کرده است به امضای نهایی رئیس جمهوری افغانستان و حکمتیار رسید. توافق نامه ای که رسانه های افغان و منتقدان، آن را امتیاز بزرگ حکومت به حزب اسلامی و به ویژه رهبر حزب می دانند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایرنا، روزنامه «اطلاعات روز» افغانستان روز شنبه در سرمقاله ای زیر عنوان «عزت جنایتکاران و فراموشی قربانیان» نوشت: کارشناسان جنگ و تحلیل گران سیاسی از نرمش بیش از حد دولت نسبت به حزب اسلامی حکمتیار انتقاد می کنند و باور غالب این است که حزب اسلامی دیگر آن توانایی تخریب و نفوذ گسترده سابق را ندارد.
این روزنامه افزوده است: بسیاری از افراد برجسته و تأثیرگذار حزب اسلامی هم اکنون در چارچوب دولت سرگرم فعالیت های رسمی اند و چهره های شاخص این حزب راه خود را از سال ها قبل، از حکمتیار جدا کرده اند. حزب اسلامی آن گونه که ادعا می کنند و آن گونه که دولت برای توافق با این حزب، امتیازات فراوانی واگذار کرده است، تأثیر چندانی در میدان جنگ افغانستان نداشته و ندارد.
'اطلاعات روز' افغانستان نوشت: بسیاری از جنگجویان این حزب یا با ترک جنگ، به زندگی عادی برگشته اند یا با حفظ تفنگ و اسلحه در قالب گروه طالبان مشغول نبرد با حکومت هستند و حزب اسلامی دیگر کنترلی بر جنگجویان پیشین این حزب ندارد و از این لحاظ صلح با حکمتیار بر میدان جنگ تأثیر فوری برجا نخواهد گذاشت.
به نوشته این رسانه افغان، واگذاری این همه امتیاز و خصوصاً مصونیت قضایی به یکی از بدنام ترین و جانی ترین چهره های تاریخ معاصر افغانستان، یک توافق نسنجیده برای امتیازدهی و احیای یک رهبر طرد و منسوخ شده است و این توافق بر جنگ در کشور تأثیری برجا نخواهد گذاشت، بلکه جنایت پیشگان و آدم کشان را در افغانستان جسورتر خواهد کرد.
'اطلاعات روز' افغانستان در پایان این یادداشت نوشته اشت: در حالی که انتظار می رفت نظام جدید که حقوق بشر یکی از ارزش های اساسی آن اعلام شده است، جنایتکاران را منزوی، محدود و محاکمه کند، با توافق اخیر نشان داد که سیاستمداران، جنایت کاران را نسبت به قربانیان جنگ ترجیح می دهد و تأمین حقوق بشر و بازخواست از جنایت کاران در معرض فراموشی قرار گرفته است.
روزنامه «ماندگار» روز شنبه در این باره نوشت که گلبدین حکمتیار در مراسم امضای توافق نامه صلح از طریق ویدئو ظاهر شد و در این نوار تصویری از رئیس جمهوری افغانستان خواست تا به خاطر او زندانیان طالب را بدون قید و شرط آزاد کند و یک بار دیگر بر پیش شرط خود برای خروج کامل نیروهای خارجی از کشور تأکید کرد.
به نوشته این روزنامه، رهبر حزب اسلامی، تأمین صلح دائمی در افغانستان را وابسته به خروج کامل نیروهای خارجی از افغانستان دانسته و گفته است که پس از آن که باراک اوباما رییس جمهوری امریکا اعلام کرد تا پایان سال ۲۰۱۶ میلادی نیروهای خارجی از افغانستان خارج می شوند، گفت وگوهای صلح با دولت افغانستان را شروع کرده است.
'ماندگار' در بخشی از مطلب خود افزوده است که با امضای این توافق نامه، حکومت افغانستان متعهد شده تا تمامی تحریم ها علیه گلبدین حکمتیار و دیگر سران این حزب را لغو کرده و این حزب را به رسمیت بشناسد و اجازه دهد تا حزب اسلامی در ساختار حکومت به عنوان یک سازمان سیاسی مطابق قانون از تمام امتیازات یک حزب برخوردار باشد.
این روزنامه نوشته است: در مقابل، حزب اسلامی نیز گفته است که پس از عقد این توافق نامه، شاخۀ نظامی خود را منحل کرده و رابطه اش را با تمامی گروه های تروریستی قطع می کند و در توافق نامه آمده است که این حزب پس از مشروعیت یافتن سند، «آتش بس» را اعلام می کند و این آتش بس زیر نظر یک کمیسیون مشترک ؛ عملی خواهد شد.
به نوشته این رسانه افغان، ماه هاست که تلاش ها برای پیوستن حزب اسلامی به روند صلح افغانستان آغاز شده است. این حزب از جمله چهار گروه «داعش»، «القاعده» و «طالبان» است که علیه حکومت افغانستان می جنگند. قرار بود اردیبهشت امسال توافق نامه صلح با حزب اسلامی به امضا برسد، اما به دلایل نامعلوم و ظاهراً اختلاف رییس اجرایی بر سر مواد توافق نامه، امضاء آن به تأخیر افتاد.
ماندگار افزوده است که امضای توافق نامۀ صلح با حزب اسلامی، با موجی از واکنش های منفی به ویژه در میان کاربران صفحه های اجتماعی همراه بوده است و جوانان، این اقدام حکومت وحدت ملی را لکۀ ننگی بر دامان مسئولان حکومت خوانده اند و در اعتراض به این تصمیم حکومت، عکس های نمایه خود را سیاه کرده و شروع به دادخواهی برای یک اعتراض بزرگ کرده اند.
این روزنامه نقل قول های متعددی را از کاربران اجتماعی ذکر کرده و به نقل از «سمیع حامد»، که وی را شاعر و نویسنده معرفی کرده نوشته است که «کسانی مثل گلبدین حتی اگر تفنگ نداشته باشند، خطرناک اند. اندیشه آن ها خشونت زا و نفرت انگیز است. آن ها می خواهند کسانی که مثل آن ها نیستند یا کشته شوند یا ضعیف بمانند».
روزنامه «8 صبح» روز شنبه نیز گزارش مفصلی از امضای توافق نامه صلح میان دولت وحدت ملی و حزب اسلامی منتشر کرده و نوشته است: با اجرایی شدن توافق نامه قرار است دولت افغانستان برای برداشتن محدودیت ها و تحریم های وضع شده علیه حزب اسلامی اقدام کرده و زمینه بازگشت گلبدین حکمتیار را به کابل مساعد کند.
این روزنامه افزوده است که همزمان با اجرایی شدن توافق نامه صلح با حزب اسلامی برخی از شهروندان کشور به ویژه شماری از کاربران شبکه های اجتماعی از این اقدام به عنوان یک «مصیبت» تعبیر کردند و عکس های پروفایل خود را در این شبکه ها سیاه کرده اند و در این صفحات کمپینی برای دادخواهی قربانیان سال های اخیر راه اندازی شده است.
پیش تر «سیما سمر» رئیس کمسیون مستقل حقوق بشر افغانستان، پس از امضای مقدماتی صلح میان دولت و حزب اسلامی از این حزب خواسته بود تا بابت مشارکت در جنگ و کشتار مردم از آنان عذرخواهی کند، اما «امین کریم» رئیس هیات مذاکره کننده حزب اسلامی با دولت کابل گفت که این حزب کاری نکرده که بابت آن عذرخواهی کند و حتی در واکنش به عذرخواهی «قریب الرحمان سعید» یکی دیگر از اعضای ارشد حزب اسلامی تصریح کرد که وی مواضع شخصی خود را اعلام کرده است.
دولت افغانستان در این میان معتقد است که صلح با هر یک از افراد و گروه های افغان مخالف مسلح دولت، نیاز ضروری و فوری این کشور است و به گفته «دولت وزیری»، سخنگوی وزارت دفاع افغانستان، در شرایطی که طالبان امسال طرح تصرف 9 استان را تهیه و تدوین کرده بودند و وضعیت امنیتی افغانستان در شرایط مناسبی قرار ندارد، همه دوستداران کشور باید از صلح پشتیبانی کنند.
«عبدالله عبدالله» رئیس اجرایی دولت افغانستان، در آئین امضای توافق نامه صلح، آن را یک قدم بزرگ و تاریخی در این کشور خواند و تاکید کرد که این اولین و آخرین قدم نخواهد بود و به مردم افغانستان اطمینان می دهم که این توافق نامه ما را برای رسیدن به صلح دائمی در کشور نزدیک می کند.
«محمد اشرف غنی» رئیس جمهوری افغانستان نیز در آئین امضای توافق نامه صلح تصریح کرد؛ «افغانستان به شدت نیازمند گذار از مرحله جنگ به مرحله فعالیت های مسالمت آمیز سیاسی است. دو یا سه نسل ما درگیر و شاهدِ جنگ و قربانی جنگ بوده است و اکنون حق نسل نو و نسل های آینده است که شاهد آرامش و رفاه باشند'.
وی افزود: سرنوشت مردم ما نباید همیشه با تفنگ و سلاح گره زده شود، بلکه باید قوام زندگی اجتماعی ما را فعالیت های نهادینه شده سیاسی تشکیل دهد. صلح ما نه تصمیمی عجولانه و نه اقدامی صرفاً احساسی، بلکه بر مبنای اصول مشخصی بوده که در قانون اساسی ما تجسم یافته است.

304/201

کد خبر: 682517

وب گردی

وب گردی