تهران- ایسکانیوز: «سود عقود تسهیلات سپرده شاید در مواردی موردی دچار ایراداتی هم باشد اما آنچه که براساس آن قانون و آیین‌نامه نوشته شده ایرادی ندارد.» تهران‌فر، معاون نظارتی بانک مرکزی، این را در حاشیه همایش بانکداری بدون ربا بیان کرد.
حمید تهران‌فر با بیان این‌که زمانی فضا به گونه‌ای بود که بانک‌ها به بنگاه‌داری ورود پیدا کرده‌اند، گفت: این در حالی است که با تغییر شرایط می‌توان این مسیر را اصلاح کرد اما باید توجه داشت که در مساله‌ بنگاه‌داری بانک‌ها فضاسازی نیز می‌شود. واقعیت این است که برای بنگاه‌داری بانک‌ها دستورالعمل‌هایی نیز وجود دارد به‌طوری که سقفی برای سهامداری و حتی شرکت‌داری آنها تعیین شده است. همچنین در قانون بانکداری بدون ربا عقد سرمایه‌گذاری مستقیم و مشارکت حقوقی نیز این اجازه را به بانک‌ها می‌دهد.
معاون نظارت بانک مرکزی توضیح داد: عقود مبادله‌ای که نرخ سود مشخصی داشته و رقم ثابتی را به عنوان سود تسهیلات با روش خاصی به مبلغ اصلی اضافه شده و طی دوره مشخص از مشتری دریافت می‌شود که ایرادی هم ندارد. در مورد عقود مشارکتی هم که براساس انجام کار شکل می‌گیرد حداقل سودی تعیین شده و در پایان دوره رقم آن مشخص خواهد شد. وی در مورد این‌که آیا ورود مجلس برای تفحص به بانک‌های غیردولتی مجاز بوده و به بنای ضعف نظارت بانک مرکزی نیست، تصریح کرد: مجلس می‌تواند فراقوه‌ای عمل کرده و اختیار انجام این کار را دارد و به هیچ عنوان بیانگر ضعف نظارت بانک مرکزی در مورد بانک‌ها نیست. در عین حال که نمایندگان دیدگاه‌های خاص خود را بیان کرده و در شرایط مناسب به آن پرداخته می‌شود.
معاون نظارت بانک مرکزی با اشاره به مواردی که بانک‌ها گاهی ناچار به بنگاه‌داری نیز شده‌اند، بیان کرد: از سال 1367 بانک‌ها مجبور به ایجاد شرکت‌های سرمایه‌گذاری شدند یا این‌که دولت برخی شرکت‌ها را به عنوان رد دیون به بانک‌ها واگذار کرده است.
تهران‌فر ادامه داد: در مدت اخیر که شاخص بورس در حال کاهش بود، می‌خواستند بانک‌ها را مجبور کنند که 50 هزار میلیارد تومان سهام خریده تا به رونق بورس کمک شود اما خوشبختانه شاخص بورس برگشت و بانک‌ها در این مورد اقدام نکردند. وی در ادامه  گفت: این اساسنامه نیز ایراداتی دارد اما باید توجه داشت که نسبت به قبل و تا جایی که ممکن بود آن را اصلاح کردیم.

کد خبر: 68264

وب گردی

وب گردی