ظریف در صحن علنی مجلس:  ادعای عوض کردن مسئولین به خاطر نگرانی خارجی‌ها توهین به نظام است

وزیر امور خارجه گفت: این کار توهین به وزارت خارجه نیست توهین به نظام است که ادعا کنیم ما به خاطر نگرانی خارجی ها مسوولین خود را عوض کنیم.

به گزارش خبرنگار ایسکانیوز محمدجواد ظریف در نشست علنی امروز (یکشنبه 11مهرماه) مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال کریمی قدوسی گفت: در مورد تغییر برادر بزرگوارم جناب آقای امیرعبداللهیان در وزارت خارجه کمترین تغییر صورت گرفته و به دلیل این که همکاران وزارت خارجه را بزرگترین سرمایه می‌دانم؛ کلیه همکاران ما در جهت منافع ملی حرکت می‌کنند و چرخش نیرو در وزارت خارجه یک واقعیت بدیهی است.

وی ادامه داد: قرار بود سفیر جمهوری اسلامی ایران در کشور مهم عمان، که برای ما اهمیت استراتِزیک دارد، اما ایشان به دلیل مشکلات خانوادگی تصمیم گرفتند که به ماموریت نروند و ما پذیرفتیم از ایشان به عنوان معاون وزیر استفاده کنیم.

وی افزود: این کار توهین به وزارت خارجه نیست توهین به نظام است که ادعا کنیم ما به خاطر نگرانی خارجی ها مسوولین خود را عوض کنیم.

وی اظهار داشت: با همه احترام و ارادتی که به جناب آقای کریمی قدوسی داریم واقعا متاسفم که تریبون مجلس شورای اسلامی به دنیا اعلام می کند که وزیر خارجه ای که موظف است دستورات مقام معظم رهبری را اجرا کند زمینه ساز تغییر سیاست جمهوری اسلامی در منطقه است. این حرف از هیچکس پذیرفته نیست چون هیچکس چنین حقی را ندارد.
ظریف گفت: از شما تقاضا می کنم برای ملاحظات زودگذر و کوچک سیاسی داخلی وجهه سیاست خارجی انقلابی، مبارز و مقاوم جمهوری اسلامی در جهان را خدشه دار نکنید، اگر کسانی آب به آسیاب دشمن ایران و دشمن انقلاب اسلامی می ریزند ، آنهایی هستند که در پیگیری سیاست های اصولی نظام تردید می کنند.
رییس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: چه کسی این جرات را دارد که مقاومت اسلامی که سند افتخار این نظام و جمهوری اسلامی و مردم ایران است را زیر سوال ببرد. من خوشحالم که مسئولین مقاومت، نه جنابعالی، از بنده تشکر می کنند. خوشحالم و افتخار می کنم که برادر بزرگوار قاسم سلیمانی، برادر ارجمندم سیدحسن نصرالله و برادر خوبم رمضان عبدالله هر روز در تماس با من از سیاست های جمهوری اسلامی تشکر می کنند.
وی ادامه داد: تقاضا می کنم جناب آقای کریم قدوسی سیاست خارجی جمهوری اسلامی که مبتنی بر دیدگاه های مقام معظم رهبری و رهنمودها و میراث امام (ره) عالیقدر را زیر سوال نبرید.
ظریف گفت: به خاطر منافع کوچک و کوته نظرانه داخلی این گونه با وجهه انقلابی جمهوری اسلامی بازی نکنید. چه کسی از صحبت خصوصی آقای سرمدی با آقای دکتر امیر عبداللهیان به شما گزارش داده است؟ شما چگونه به خود جرات می دهید که در صحن مجلس خلاف بگویید؟ من که می دانم چه گذشته است؟ من برای حفظ احترام همکارانم سکوت می کنم و اجازه نخواهم داد هیچ یک از همکارانم مورد سوال قرار بگیرند.
وزیر امور خارجه اظهار داشت: اما به شما می گویم که هیچ کس، هیچگاه جرات ندارد در مورد یک کارگزار سیاست خارجی جمهوری اسلامی به ما توصیه ای بکند. چنین چیزی را هیچگاه اجازه نمی دهیم و به شما هم اجازه ای نمی دهیم چنین تهمتی را به سیاست خارجی جمهوری اسلامی بزنید و اجازه بدهید که دشمنان این کشور و انقلاب جرات پیدا کنند که این لاطائلات را بگویند.
وزیر امور خارجه ادامه داد: امکان ندارد چنین حرفی از جمهوری اسلامی صادر شود، امکان ندارد ما برای پیام دادن به این و آن نسبت به تغییر همکارانمان اقدام کنیم.
وی با تاکید بر این نکته که سیاست و سیاست خارجی ما بر اساس اصول انقلاب است، افزود: اصول انقلاب سیاست خارجی و کشور ما را توانمند ساخته که در صحنه بین المللی حضور فعال پیدا کند.
وی افزود: سیاست انقلابی و آرمان های انقلاب این امکان را فراهم کرده که به عنوان یک قدرت نوظهور در جهان کنونی حضور یابیم. جهان کنونی، جهان مبارزه و تقابل ایده هاست. جهان کنونی جهان قدرت معنایی است. قدرت معنایی جمهوری اسلامی ایران از باورها نسبت به مقاومت این مردم نشات گرفته است، این باورها را خدشه دار نکنیم و زیر سوال نبرید.
وزیر امور خارجه اظهار داشت: مردم، رهبری، نظام، پیام تازه انقلاب اسلامی ما مبنای قدرت ماست، این مبنای قدرت کشور را پاس بداریم. در بحث هسته ای همین مبنای قدرت بود که توانست قدرت های بزرگ را در برابر ایران وادار به پذیرش حق ایران و کنار گذاشتن تحریم ها کند.
رییس دستگاه دیپلماسی گفت: «درست است که به سختی پذیرفتند، سخت بود برایشان، سخت است اجرای آن، ببینید هر روز وزیر خارجه آمریکا در برابر موجی از انتقاد در آن کشور قرار دارد که تو تبدیل به فروشنده سیار ایران شده ای، این افتخار ملت ما است حکومتی را که هر روز به این سو و به آن سو می رفت و با کمال افتخار هزینه برای ارتباط با جمهوری اسلامی ترسیم می کرد امروز ناگزیر است اعلام کند که تحریمی در برابر تصمیمات برجام باقی نگذاشته ام.
ظریف اضافه کرد: ما این موارد را به عنوان نقاط قوت نظام، رهبری و توانمندی کشور بشناسیم، ما اجازه نخواهیم داد که در هیچ حوزه ای هیچ یک از طرف های برجام از حدود خود تخطی کنند.

202/201

کد خبر: 682773

وب گردی

وب گردی