از تشکیل ستاد اربعین تا سیاه پوش شدن واحدها/دانشگاه آزاد اسلامی، مهیای اقامه عزا برای سالار شهیدان

دانشگاه آزاد اسلامی در سراسر کشور با فرارسیدن ماه محرم و ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع)، اصحاب باوفایش و علمدار کربلا قمر بنی‌هاشم ابوالفضل العباس(ع) با اجرای برنامه‌های مختلف در واحدهای دانشگاهی مهیای عزاداری می‌شود.

به گزارش ایسکانیوز، ماه محرم که فرا می رسد همه اقشار جامعه خود را درگیر غم اهل بیت(س) می دانند. کوچک و بزرگ، دانش آموز و دنشجو، پیرو جوان و... .

دانشگاهیان دانشگاه آزاد اسلامی هم مانند دیگر اقشار کشور سعی میکنند در این ماه مشارکت داشته باشند.

ستاد اربعین دانشگاه آزاد; اولین قدم دانشگاه آزاد برای ارائه خدمت به زائران اربعین

برهمین اساس معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی از تشکیل دبیرخانه ملی ستاد هماهنگی اربعین دانشگاه آزاد اسلامی خبر داده بود.

معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی، اهداف و ماموریت‌های تشکیل دبیرخانه ملی ستاد هماهنگی اربعین این دانشگاه را اینگونه بیان می کند: تبیین آموزه‌های معارفی اربعین به منظور تقویت فرهنگ ایمانی و اعتقادی دانشجویان، استادان و کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی و تجلی جلوه‌ای از ویژگی‌های برجسته‌ مکتب اهل‌بیت علیهم‌السلام در راستای تقویت ایمان، اعتقاد قلبی و باورهای راستین از جمله این اهداف و ماموریت‌هاست.

بخشنامه ویژه برنامه های ماه محرم; همسو کردن صف و ستاد برای خدمت رسانی به زائران و عزاداران حسینی

همچنین در این راستا، دکتر سید‌طه هاشمی معاون دانشجویی فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی برای حفظ دستاوردهای حماسه عاشورا و انتقال آن به نسل جوان و دانشگاهی و در سال «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل»، بخشنامه‌ای خطاب به روسای واحدهای مرکز استان (دبیران هیات امنای استان‌ها) واحدهای جامع مستقل، روسای واحدها و مراکز آموزشی سازمان سما دانشگاه آزاد اسلامی صادر کرد.

در این بخشنامه تأکید شده که برای شکوه بخشیدن به برنامه‌های ویژه ماه محرم علاوه بر طرح موضوع در شورای دانشجویی و فرهنگی؛ همکاری و مشارکت با سایر مراکز آموزش عالی و دستگاه‌های اجرایی شهرستان و استان مربوط در اجرای برنامه‌های این ایام، کمیته برگزاری مراسم ماه محرم در واحد دانشگاهی متشکل از معاونان و مدیران دانشگاه، کانون‌های علمی، فرهنگی و هنری استادان، کارکنان و دانشجویان برای اجرای هرچه بهتر برنامه‌ها در این ایام را نیز تشکیل دهند.

دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی باید علاوه‌ بر سیاه‌پوش کردن فضای دانشگاه و اجرای برنامه‌های هفته احیای امر به معروف و نهی از منکر طبق عنوان‌های اعلام شده در بخشنامه، با استفاده از احادیث و روایات با مضمون ماه محرم و فریضه امر به معروف و نهی از منکر در این ایام تبلیغات لازم را انجام دهند.

تشکیل ستاد اربعین در دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمانشاه

دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمانشاه به واسطه نزدیکی به مرز مهران نخستین جلسه خود را چندماه مانده به ماه محرم برگزار کرده بود. خدمات‌رسانی، اسکان و برپایی چادرهای صلواتی برای زایران کربلا از برنامه های این دانشگاه در ایام عزاداری سالار شهیدان خواهد بود.

تدوین برنامه‌های ایام ماه محرم در دانشگاه آزاد اسلامی واحد جیرفت

جلسه شورای فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی واحد جیرفت با محوریت برنامه های ایام ماه محرم با حضور دکتر مجید خزاعی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد جیرفت برگزار شد.

رئیس واحد جیرفت در این جلسه گفت: فرهنگ عاشورا یکی از ماندگارترین فرهنگ ها در طول تاریخ بشر است و «عاشورا» در متن زندگى شیعه و در عمق باورهاى پاک او جریان داشته و «نهضت کربلا»، در طول چهارده قرن، با کوثرى زلال و عمیق، سیراب‌کننده جان‌ها بوده است و در این راستا برای اعتلای فعالیت‌های آیینی دانشجویی و ترویج فرهنگ عاشورایی برنامه‌های ویژه‌ای در ماه محرم تدارک دیده شده است.

دکتر مجید خزاعی فرهنگ عاشورا را یک ‏فرهنگ‏ غنى و ناب و الهام بخش برای رهروان طریق حقیقت عنوان کرد و افزود: شهادت مظلومانه سیدالشهداء و یارانش در کربلا، تأثیر بیدارگر و حرکت آفرین داشت ‏و خونى تازه در رگ هاى جامعه اسلامى دواند که امتداد آن‏ حماسه در طول تاریخ جاودانه خواهد ماند.

وی اظهار کرد: مسابقات دانشجویی در دهه اول ماه محرم نیز با هدف افزایش مطالعه و پژوهش در موضوع عاشورا با محوریت کتب مرتبط برگزار خواهد شد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد جیرفت بیان کرد: در ایام محرم و صفر همچون سال‌های گذشته با سیاه‌پوش کردن دانشگاه به مناسبت برگزاری مراسم عزاداری امام حسین(ع) و یاران با وفایش برنامه‌های فرهنگی و مذهبی را برای دهه اول محرم و دهه آخر ماه صفر تدارک دیده شده است و در این راستا ترویج فرهنگ عاشورا و شناساندن این فرهنگ غنی و ناب به دانشجویان و دانشگاهیان حوزه معاونت دانشجویی و فرهنگی این واحد دانشگاهی برنامه‌هایی از قبیل برگزاری زیارت عاشورا، مراسم سخنرانی و سوگواری در دهه اول محرم در مسجد باقرالعلوم(ع) دانشگاه، سیاه پوش کردن فضای داخلی و بیرونی دانشگاه با بیرق ها و پرچم‌های عزای حسینی و برگزاری مراسم عزاداری و سوگواری در خوابگاه‌های دانشجویی و برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی در ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان نیز برگزار خواهد شد.

آماده شدن دانشگاه آزاد اسلامی واحد جهرم برای اقامه عزای حضرت اباعبدالله الحسین(ع)

باز پرچم های مشکی،کتیبه‌هایی از شعر محتشم، علم ها و بیرق عزا و این یعنی دانشگاه آزاد اسلامی واحد جهرم خود را برای اقامه عزای حسینی آماده می‌کند.

دانشجویان از هر تفکر و گروهی با هم دانشگاه را سیاه پوش کرده اند. عطر یاد شهیدان کربلا می‌وزد. واحد جهرم در تدارک عزایی بزرگ است.

امسال نیز جلسه زیارت عاشورا و عزاداری و سینه زنی با شرکتن کارکنان، اساتید و دانشجویان برگزار می شود تا دانشگاه متبرک به عطر حضور شهدا شود.

هر روز صبح در دانشگاه زیارت عاشورا برگزار می شود و قرار است در خوابگاه‌ها هم برنامه های خوبی برگزار شود و این شروعی خوب برای آغاز سال تحصیلی جدید است شروعی با یاد حسین(ع).

زیارت عاشورا و عزاداری حضرت امام حسین (ع) در دانشگاه آزاد اسلامی رفسنجان

مراسم پرفیض زیارت عاشورا و عزاداری حضرت امام حسین (ع) در دهه اول محرم در نمازخانه دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه آزاداسلامی رفسنجان به همت حوزه معاونت دانشجویی فرهنگی و بسیج دانشجویی و هییت قمر بنی هاشم برگزار می‌شود.

معاون دانشجویی و فرهنگی واحد رفسنجان درباره برگزاری مراسم ایام عزاداری گفت: مراسم پرفیض زیارت عاشورا هر روز صبح با مشارکت کارکنان، اعضای هیات علمی و دانشجویان و با مداحی محمد حسنی برگزار می شود.

حجت الاسلام بخشی درباره برگزاری مراسم ویژه خوابگاه دانشجویی خواهران افزود: مراسم عزاداری سالار شهیدان حضرت امام حسین (ع) از اول دهه اول محرم هر شب در خوابگاه دانشجویی خواهران دانشگاه با سخنرانی حجت‌الاسلام تقی پور برگزار می‌شود و علاوه بر مراسم دعا و عزاداری پاسخ به سوالات شرعی و مشاوره از دیگر برنامه‌ها در خوابگاه خواهران است.

محرم ماه آمیختن با خون و آمیختن عشق است

علیرضا لادن مقدم رئیس واحد علی‌‌آبادکتول با صدور پیامی به مناسبت فرا رسیدن ماه محرم، ایام عزای حسینی را به جامعه دانشگاهیان تسلیت گفت. متن پیام بدین شرح است: محرم، ماه ایثار و از جان گذشتگی است. ماه عشق و شور و فریاد است. ماه آمیختن با خون و آمیختن عشق است. محرم ماه قیام و پیام است که دل های شیدای نیکان و مشتاقان را به سوی مراد و محبوبشان معطوف می سازد، ایام حماسه و عاطفه با فرارسیدن این ماه آغاز می‌شود تا شیفتگان معرفت و عاشقان ایثار را با کاروان کربلا همراه و هم نوا سازد، تا شور و شعور عاشورایی، دیگر بار احیاء گردد و ارادت علاقه مندان به سرور و سالار صاحبدلان فزونی یابد و روح انسان ها از زندان نفس رهانیده شود.

محرم می آید تا آوای فداکاری و مقاومت در برابر بیداد را در جهان هستی طنین افکند و طلسم استکبار و استبداد را در هم شکند و به افسون ناامیدی در برابر زورگویان و قدرت طلبان به ظاهر غالب، خاتمه دهد. وسوسه خناسان و خدعه اغواگران را خنثی نماید و شعار "هیهات منا الذله" را عملی سازد و پرچم پرافتخار نهضت حسینی را در فرازین نطقه جهان به اهتزاز در می‌آورد.

دانشگاه آزاد اسلامی واحد علی آبادکتول در حالی در عزاداری سید و سالار شهیدان امام حسین (ع) سیاه پوش است که از اول ماه محرم هر روز میزبان مراسم زیارت عاشورا ،سخنرانی، روضه خوانی، مرثیه سرایی وعزاداری حسینی همراه با اطعام از محل نذورات کارکنان و مسابقات دانشجویی با هدف افزایش مطالعه و پژوهش در موضوع عاشورا با محوریت کتب مرتبط از برنامه های این واحد است.

تشریح برنامه‌های واحد آیت الله آملی در ماه محرم

معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی واحد آیت الله آملی از برگزاری برنامه های مختلف و متناسب با ایام سوگواری اباعبدالله الحسین(ع) در این واحد دانشگاهی خبر داد.

مجتبی ابراهیمی در حاشیه مراسم اولین روز ماه محرم در این واحد دانشگاهی گفت :فرارسیدن ماه محرم و ایام سوگواری سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) را حضورهمه استادان ، کارکنان و دانشجویان ارجمند تسلیت و تعزیت عرض می نمایم .

معاون دانشجویی و فرهنگی واحد آیت الله آملی گفت : امروز در اولین روز ماه محرم درابتدای صبح مراسم پرفیض دعای زیارت عاشورا در نماز خانه دانشگاه برگزار شد .

وی گفت: در راستای حفظ دستاوردهای حماسه عاشورا و انتقال آن به نسل جوان و دانشگاهی و در سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل برای هر چه باشکوه تر برگزار کردن برنامه‌های این ایام در شورای فرهنگی برنامه‌ریزی‌هایی صورت گرفته است .

ابراهیمی از برگزاری برنامه پایانی دهه اول محرم در روز دوشنبه هفته آینده خبرداد وگفت : دوشنبه 19 مهرماه ساعت 10 صبح، مراسم دسته روی دانشگاهیان به همراه اقامه نماز جماعت ظهر در دانشگاه برگزار خواهد شد.

معاون دانشجویی فرهنگی واحد آیت الله آملی با بیان اینکه حمایت‌هایی برای ارتقا و گسترش عملکرد هیئت‌های مذهبی دانشگاهی در ماه‌ای محرم و صفر در نظر گرفته ایم، اظهار کرد : علاوه بر مراسم آیینی در قالب عزاداری، روضه خوانی و مرثیه سرایی ، جلسات سخنرانی با موضوعات تبیین اثرات تاریخی و اجتماعی حادثه عاشورا، تبیین آثار مذهبی حادثه عاشورا، تحلیل آثار سیاسی عاشورا و بررسی نقش قیام عاشورا در پیروزی انقلاب اسلامی نیز توسط دانشگاهیان در این ماه برگزار خواهد شد.

ابراهیمی با اشاره به برگزاری مسابقات دانشجویی کتابخوانی خاطر نشان کرد : این مسابقه با هدف افزایش مطالعه و پژوهش در موضوع عاشورا با بهره گیری از کتب مرتبط برگزار خواهد شد.

101

کد خبر: 683078

وب گردی

وب گردی