میرزا بیگی : کارانه پرستاران نسبت به سال 92 سه برابر شده است

معاونت پرستاری وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی گفت: به طور کلی 14 هزار نیروی مدیر پرستاری داریم  در بخش دولتی تعداد آن ها به 9 هزار نفر می رسد که این افراد  8ساعت را مطابق سیستم و 16 ساعت باقی در شیفت عصر و شب مدیریت می کنند.

به گزارش خبرنگار سلامت ایسکانیوز،نشست خبری معاونت پرستاری وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در وزارت بهداشت برگزار شد. محمد میرزا بیگی با اشاره با جایگاه پرستاری گفت: قطب نمای حرکت ما در حوزه بهداشت به ویژه در پرستاری مردم و کیفیت آنهاست باید توجه داشت این قشر لایه های خدمات رسانی از روستا و شهر را تشکیل می دهند.
محمد میرزا بیگی ادامه داد: مراقبت های پرستاری مانند کشورهای دیگر نیازمند برنامه ریزی است که هر ساله انجام می گیرد در این زمینه حوزه های پرستاری با معاونت های درمان عجین تر و روابطشان تنگاتنگ تر است. برای پوشش دهی به حجم خدمات پرستاری باید اقدامات ریشه ای صورت می گرفت که در قالب حرفه ای( شامل مراقبت های عمومی ، مراقبت های تخصصی) و در بخش غیر حرفه ای (شامل مراقبت های اولیه ،بالینی) سطح بندی شد و در این زمینه از تمامی پرستارها نظر خواهی صورت گرفت.
میرزا بیگی افزود: اقدامات دیگر در حوزه پرستاری ابلاغ چند بخش نامه بود که بر اساس آن 16 هزار نفر در طرح تحول پذیرفته شدند از دانشجویان پرستاری سال اخر 4000 نفر پذیرفته شدند و 7500 نفر از طریق طرح و تداوم آن به کار گرفته شدند.همچنین 5 هزار نفر از طریق جایگزینی مرخصی زایمان به صورت موقت پذیرفته شدند که تمامی این افراد از نیروهای حرفه ای محسوب می شوند و می توان گفت نسبت نیروهای حرفه ای و غیر حرفه ای به صورت یک چهارم است یعنی به ازای هر 4 پرستار حرفه ای یک پرستار دستیار نیاز داریم.
معاون پرستاری وزارت بهداشت گفت: اقدام دیگر ابلاغ آیین نامه بالینی سازی اموزشی است که در آن که از بیش از 50 دانشکده نظام پزشکی نظر خواهی و به دانشکده های علوم پزشکی ارسال شد.در ادامه آئین نامه جذب هیات علمی بالینی نیز به دانشگاه ها ابلاغ شد.
او با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای پرستاران پرکتشینر گفت: در ادامه آیین نامه تربیت پرستای پرکتشینر به دانشگاه ها و مراکز ابلاغ شد یعنی پرستارانی که دارای مدرک کارشناسی هستند باید دوره های تخصصی حرفه ای سه تا 6 ماهه نیازمند جامعه را بگذرانند تا بتوانند به مردم خدمان رسانی کنند.
میرزا بیگی افزود: به طور کلی 14 هزار نیروی مدیر پرستاری داریم در بخش دولتی تعداد ان ها به 9 هزار نفر می رسد که این افراد 8ساعت را مطابق سیستم و 16 ساعت باقی در شیفت عصر و شب مدیریت می کنند در این زمینه نیاز مند دوره های تخصصی مدیریت برای این تربیت این افراد بودیم که با حمایت مسئولان مربوطه این امر محقق شد.
او ادامه داد: آیین نامه مراقبت در منزل و پرستاری جامعه نگر ابلاغ شد که در حال حاضر این برنامه به خوبی پیش می رود.همچنین بازنگری اساسی و ابلاغ شیوه نامه اعتبار بخشی جدید و حل معضلات قبلی با مشارکت وسیع پرستاران صورت گرفت.
او با اشاره به آیین نامه ساماندهی نظام پرداخت افزود: از اول مهر نظام پرداخت برای دانشکده های پزشکی یکسان است. در همین زمینه بر اساس آیین نامه ساماندهی نظام پرداخت به طور میانگین کارانه پرستاران نسبت به سال 92 سه برابر شد.
میرزا بیگی درباره مشکل های پرستاران شرکتی گفت: نیروهای شرکتی با مشکلاتی مواجه بودند کارانه به آنها تعلق نمی گرفت و تحت پوشش بیمه نبودند. وزارت بهداشت باابلاغ دو بخشنامه برای رفع مشکل پرستاران شرکتی از طریق تشکیل موسسه کار افرینان آوای سلامت برای پرداخت حقوق و مزایای عادلانه به این نیروها را تشکیل داد که در آن تحت پوشش 7000 نیرو را تحت پوشش قرار دهند . همچنین دستورالعمل هایی جهت تعیین حقوق به روز رسانی پرداخت ها و برقراری عدالت نسبی آن ها ابلاغ شد.
او ادامه داد: از اقدامات صورت گرفته معاونت پرستاری شروع و ساخت تهیه سریال 52 قسمتی در شب میلاد امام رضا بود که این امر جهت معرفی سیمای واقعی پرستار به جامعه صورت می گیرد.
میرزا بیگی افزود: 640 میلیارد ریال جهت پاویون پرستاری اختصاص داده شد یعنی به طور میانگین هر بخش حدود 10 میلیون تومان دریافت می کند.هم چنین اقدامات مناسبی در حوزه بین المللی پرستاری با همکاری who و emro انجام گرفت و توافق هایی جهت برگزاری نشست بین مدیران بین المللی مدیران پرستاری منطقه صورت گرفت.
او ادامه داد: همچنین در ادامه دستور العمل روش مراقبت کیس متد ابلاغ شد یعنی یک پرستار مسئول یک بیمار می شود، البته این طرح در 50 بیمارستان دانشگاه علوم پزشکی به صورت پایلوت اجرا شد و نقایص این طرح به ما ابلاغ شد و ما در حال ساماندهی این برنامه هستیم.
میرزا بیگی تاکید کرد: در ادامه 220 برنامه آموزش مداوم با نظر مجامع مختلف پرستاری تصویب و ابلاغ شد. همچنین شوراهای مشورتی و کمیته های 12 گانه تخصصی مراقبت های پرستاری در معاونت با مشارکت نزدیک به 100 نفر از صاحب نظران پرستاری و نهادهای پرستاری راه اندازی شد.

میرزا بیگی ادامه داد: اقدام دیگری که توسط معاونت پرستاری صورت گرفت این بود که از پرستاران بخش غیر مدیریتی به طور وسیع در کلیه دانشگاه های علوم پزشکی کشور مشارکت خواهی کنند.
او تاکید کرد: درپایان چندین بخشنامه و ساماندهی روش های مدیریت و رهبری آن در قالب این شیفت(i shift) و تحویل و تحول بخش ها و بیماران و ساماندهی گزارشات مدیریت در پرستاری ابلاغ شد.
میرزا بیگی درباره حقوق پرستاران گفت:دریافتی پرستاران مانند بقیه گروه علوم پزشکی به صورت حقوق و کارانه است که حقوق طبق برنامه های دولت ابلاغ می شود اما پرستاری که استخدام رسمی است بالا 2 میلیون تومان دریافت میکند نسبت به سال 92 و قبل تر میانگین کارانه پرستاران افزایش پیدا کرده است زیرا نظام پرداخت نوین در دوره قبل وزارت بهداشت در بهترین شرایط برای کارکنان غیر پزشک 22.5 درصد بود.اگر بحث پرداخت عملکردی فعلی به خوبی اجرا شود وضعیت کارانه ها نیز بهبود می یابد.
او بااشاره به حجم بار مراجعات ناشی از طرح تحول سلامت گفت: بعد از طرح تحول میزان حجم مراجعه به بیمارستان ها افزایش یافت اما نمی توان آن را ملاک قرار داد 16 هزار پرستار در این طرح به کار گرفته شدند تا به بار مراجعات رسیدگی کنند. امیدواریم با اضافه شدن چندین هزاز نفر در صف بار افزایش مراجعات ناشی از طرح تحول را جبران کند.

105/106

کد خبر: 683138

وب گردی

وب گردی