درخواست مقام های افغانستان از چین

گزارش ها رسانه های منطقه شرق آسیا حاکی است که مقام های افغانستان از چین خواسته اند بر پاکستان فشار بیشتری در خصوص مبارزه با تروریسم وارد آورد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایرنا، از آنجا که پاکستان دارای روابط بسیار نزدیکی با چین است، افغان ها امیدوارند چین در هیات حاکمه آن کشور برای مبارزه با تروریسم بیش از گذشته اعمال نفوذ کند.
این درخواست در شرایطی مطرح می شود که بنا به اذعان مقام های کشور افغانستان؛ پاکستان به محلی امن برای تروریست ها تبدیل شده است.
همچنین برخی از گزارش ها حاکی است که شماری از اعضای گروه جنبش ترکستان شرقی در حال آموزش دیدن در پاکستان هستند.
پکن از سال ها قبل این جنبش را که خواستار استقلال سین کیانگ منطقه ای در شمال غرب چین از این کشور می باشد، جنبشی تروریستی قلمداد کرده اند و سازمان ملل هم آن را گروهی تروریست می خواند.
«محمود سایکال» سفیر افغانستان در سازمان ملل می گوید که پاکستان بهشت و مامن تروریست ها از جمله اعضای طالبان است.
وی در مطلبی که روزنامه ساوت چاینا هنگ کنگ از او نقل کرده، آورده است: چین باید جلوی حمایت های پاکستان را از تروریسم در منطقه بگیرد.
مقام افغان گفت که تروریست هایی که در پاکستان آموزش می بینند برای افغانستان به یک چالش بزرگ تبدیل شده اند و بیشتر فعالان تروریسم در افغانستان به نوعی با پاکستان مرتبط هستند.
وی گفت که مساله فقط طالبان نیست موضوع این است که برخی در حال حمایت از تروریست ها هستند و آنها باید شناسایی شوند.
در شرایطی که پاکستان رابطه با طالبان را نفی می کند افغانستان می گوید این کشور از سال های ۱۹۹۰ به این طرف حامی مالی طالبان بوده است.
ساوت چاینا می نویسد که «ملا محمد اختر منصور» رهبر سابق طالبان ماه می (اردیبهشت - خرداد) توسط پهپادهای آمریکا در پاکستان کشته شد و قبل از او هم «اسامه بن لادن» بنیانگذاری القاعده در آن کشور به قتل رسید.
بنا بر این گزارش، افغان ها مدعی هستند که پاکستان کمک های نظامی هم در اختیار تروریست های طالبان قرار می دهد و امکان برقراری پایگاه در منطقه به آنها داده است.
از دسامبر گذشته تاکنون چین، پاکستان، افغانستان و آمریکا تحت یک تشکیلات چهارجانبه در تلاش برای رسیدن به مصالحه در افغانستان هستند.
روزنامه هنگ کنگی می نویسد که تروریست های جنبش ترکستان شرقی هم که از چین گریخته اند در پاکستان پناه گرفته اند و این خطری بزرگ برای چین است.
گفته می شود که چین در افغانستان هم نفوذ زیادی پیدا کرده است و طرح های اقتصادی سرمایه گذاری این کشور در معادن افغانستان به یکهزار میلیارد دلار می رسد.

206/201

کد خبر: 683196

وب گردی

وب گردی