مراسم طشت گذاری در دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل برگزار شد/تصاویر

درآستانه فرارسیدن عزای سالارشهیدان حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام و یاران صدیقش، مراسم باشکوه طشت گذاری در مسجد  و بزرگترین خوابگاه دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل برگزارشد.

به گزارش ایسکانیوز، مدیر امور دانشجویی واحد اردبیل با بیان مطلب فوق اظهار کرد: مراسم طشت گذاری مراسمی است سنتی که در ایام ماه محرم برگزار می شود و حسینیان طشت های آب را که رمزی از فرات به حساب می آید، در مساجد و حسینیه ها می آورند.

وی افزود: این سنت به پیروی از اقدام امام حسین علیه السلام و یادآور رفتار جوانمردانه وی در مقابل سپاه حر می باشد و به روایتی آن حضرت در 27 ذی الحجه آب مشک ها را در طشت ها ریخته و تمام لشکر حر و اسبان آنها را سیراب کرده است.

قاسمی بیان کرد: آیین طشت گذاری در استان اردبیل از ریشه دارترین آیین های ماه محرم است که در روزهای پایان ذی الحجه برگزار شده و در حقیقت برگزاری این آیین آماده شدن حسینیان برای برگزاری مراسم سوگواری حضرت اباعبدا...الحسین و یاران باوفایش را نشان می دهد.

وی اضافه کرد: دانشجویان واحد اردبیل نیز همانند سایر مردم عزادار کشور، این مراسم ویژه که نمادی از حسینیت در محیط های دانشگاهی بوده، برگزار کردند.

اکبر قاسمی ادامه داد: در دهه اول ماه محرم قرائت زیارت عاشورا، نوحه خوانی، سخنرانی، آش نذری و... از جمله برنامه هایی است که در خوابگاههای دانشجویی برگزارمی شود.

مراسم طشت گذاری در مسجد دانشگاه

در برنامه دیگری، مراسم طشت گذاری به همت کانون های دانشجویی جرعه نور و مشکات دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل در مسجد این دانشگاه برگزار شد.

مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی استان در مراسم طشت گذاری این دانشگاه با اشاره به سابقه تاریخی آیین طشت گذاری در اردبیل گفت: طشت گذاری از یک طرف اهمیت مساله آب را نشان می دهد و از طرف دیگر آب در حادثه کربلا جایگاه ویژه ای دارد.

حجت الاسلام حمید واحدیزاده در ادامه سخنان خود به بیان اهمیت زنده نگه داشتن یاد و خاطره مردان بزرگ پرداخت و گفت: یکی از شیوه هایی که امامان معصوم (ع) برای زنده نگه داشتن نهضت حسینی به کار گرفته اند، برپایی مجالس سوگواری، گریستن و گریاندن برای مصیبت های جانسوز کربلا و یادآوری آن حادثه در زمان های مناسب بود.

مسؤول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی اردبیل با اشاره به برکات عزاداری برای اهل بیت(ع)، گفت: یکى از برکات پربار عزادارى و گریه براى حضرت سیّد الشهداء علیه السلام ، وحدت و هماهنگى میان اقشار مختلف اسلامى است که در سایه گردهم‏آیى مردم در ایام سوگوارى حضرت در مساجد و تکایا است.

وی خاطر نشان کرد: این گردهم‏آیى‏ها، ناله‏ ها و سینه‏ زنى هاى هماهنگ، قلبهاى مردم را با یکدیگر نزدیک کرده و کدورت‏ها را مرتفع ساخته و باعث یکپارچگى ملت اسلامى مى‏ شود بطوریکه از جمعیت پراکنده، قدرت بزرگ ساخته و ملت اسلامى را در برابر نفوذ دشمنان بیمه مى‏ کند.

101

کد خبر: 683296

وب گردی

وب گردی