مجلس در هفته ای که گذشت/ از پاسخ سخت ظریف به تهمت‌ها تا گزارش حقوق های نجومی

مجلس شورای اسلامی در هفته ای که گذشت آبستن اتفاقات بسیاری بود و حضور دو وزیر امورخارجه و جهاد کشاورزی در صحن بهارستان حاشیه های جالبی را رقم زد.

ایسکانیوز- عبداله احمدی: دراولین جلسه علنی مجلس در هفته ای که گذشت، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه برای پاسخ به سوال محمدرضا پورابراهیمی و جواد کریمی‌قدوسی به خانه ملت آمد، توانست مجلس را با پاسخ‌های خود قانع کند.

ظریف در پاسخ به نخستین سوال که درباره دیپلماسی اقتصادی بود، توانست پورابراهیمی را قانع کند تا کار به رأی‌گیری در صحن کشیده نشود؛ اما کریمی‌قدوسی قانع نشد و صحبت‌هایی را در توضیح سوال خود مطرح کرد که تداعی‌کننده فضای سیاسی مجلس نهم بود، البته اقدام کریمی‌قدوسی با رأی مخالف نمایندگان به سوال جبران شد.

وی در ابتدا در پاسخ به سه سوال کریمی‌قدوسی اظهار کرد: تغییر آقای امیر عبداللهیان کمترین تغییر در وزارت خارجه بود. بنا بود ایشان سفیر ایران در کشور عمان شوند، همه تشریفات صورت گرفته بود اما ایشان به دلیل مشکلات خانوادگی تصمیم گرفتند به مأموریت نروند. وی خطاب به کریمی‌قدوسی تأکید کرد: این توهین به نظام است که شما بگویید یک مقام با فشار خارجی‌ها عوض شود.

وزیر امورخارجه درباره سوال بعدی نماینده مشهد اظهار کرد: در مورد هولوکاست، اعتقاد شخصی من این است که این موضوع به نفع مظلوم‌نمایی رژیم غاصب صهیونیستی است و کمک به مردم مظلوم فلسطین نیست. ضمنا گفتم در آن شرکت نمی‌کنم چون مربوط به نظام نیست بلکه متعلق به بخش غیردولتی است.

ظریف درباره سوال کریمی‌قدوسی درباره برجام نیز خاطرنشان کرد: آنچه که ما گزارش دادیم گزارش همه واقعیات است. وی با تأکید بر این‌که وزارت خارجه در کمال صداقت همه موضوعات مرتبط با برجام را در گزارش آورده است، گفت: اگر بیمه ایران باز شده، نباید بگوییم؟ اگر فروش نفت به قبل تحریم برگشته نباید مردم را خوشحال کنیم؟ آیا مردم نباید احساس کنند که براساس ایثار خودشان و نه کاری که ما کردیم، بر اثر حضورشان در پای صندوق‌های رأی توانسته‌اند حربه تحریم را بی‌اثر کنند؟ وی تأکید کرد: نیروگاه‌های نطنز و فردو باز مانده و اراک به‌عنوان آب سنگین ادامه فعالیت می‌دهد. مگر هدف برجام حفظ عزت ایران نبود؟

وزیر امور خارجه با بیان این‌که در کنار این ها بدعهدی‌ها را هم گزارش دادیم، اظهار کرد: هیأت اجرایی برجام فراتر از وزارتخانه است و وزیر تنها یک عضو آن است و نظارت می‌کند. امیدوارم کماکان بتوانیم با همکاری همه دستگاه‌های نظام شرایط را رو به گشایش پیش ببریم. وی گفت: امروز هیچ منعی برای مبادلات تجاری ما وجود ندارد. با بدعهدی آمریکا برخورد می‌شود و ما در این برخورد تنها نیستیم. تا حدی که آقای کری هر روز در میان مجبور می‌شود بگوید که ما به تعهدات خود پایبند هستیم.

پس از اتمام بخش نخست سخنان ظریف، صدای احسنت احسنت نمایندگان در جای جای مجلس شنیده می‌شد. اما کریمی‌قدوسی در توضیح سوالش برجام را به گوساله سامری تشبیه کرد و گفت: راه مبارزه با گوساله سامری در عصر حضرت موسی، آتش‌زدن گوساله بود و راه‌حل نهایی ما در این عصر اقدام مقابله به مثل در برابر نقض برجام است و اگر باز هم نقض کردند، ملت ایران در روز موعود برجام را به آتش بکشند.

نماینده مشهد گفت: شیطان بزرگ در این مذاکرات با استراتژی‌هایی برای مقابله استفاده کرد که ازجمله تضعیف نفوذ کلام رهبری در داخل، تعطیل کردن فرهنگ مقاومت در منطقه با اولویت حذف سپاه، حزب‌الله، حشد الشعبی و انصارالله بود. آقای سرمدی معاون آقای ظریف به آقای امیرعبداللهیان می‌گوید ما می‌خواهیم یک شو اجرا کنیم، تا به این وسیله به منطقه پیغام بدهیم که سیاست‌های ما مورد بازنگری واقع می‌شود.

پس از سخنان کریمی‌قدوسی و توضیحات او درباره سوالاتش، ظریف دوباره به پشت تریبون رفت. او برعکس چهره همیشه خندان خود، این بار صدایش را کمی بلند کرد و با لحن و چهره‌ای متفاوت‌تر از قبل گفت: من با همه احترامی که به آقای کریمی‌قدوسی دارم، واقعا متأسفم که از تریبون مجلس به دنیا اعلام می‌کنند که وزیر خارجه‌ای که موظف است دستورات مقام معظم رهبری را اجرا کند، زمینه‌ساز تغییر سیاست جمهوری اسلامی در منطقه است. این حرف از هیچکس پذیرفته نیست.

ظریف گفت: از شما تقاضا می‌کنم برای ملاحظات زودگذر و کوچک سیاست داخلی، وجهه مبارز و انقلابی مناسبات خارجی جمهوری اسلامی در جهان را خدشه‌دار نکنید.

وزیر امور خارجه بیان کرد: من خوشحالم که برادران بزرگوارم قاسم سلیمانی، سیدحسن نصرالله و رمضان عبدالله هر روز در تماس با من از سیاست‌های ایران تشکر می‌کنند.

او گفت: چه کسی از صحبت خصوصی سرمدی و امیرعبداللهیان به شما گزارش داده است؟ چگونه به خودتان جرأت می‌دهید در صحن مجلس خلاف بگویید؟ من برای حفظ احترام همکارانم سکوت می‌کنم و اجازه نمی‌دهم هیچ‌کدام از همکارانم مورد سوال قرار بگیرند. هیچ کسی حق ندارد در مورد یک کارگزار سیاست خارجی جمهوری اسلامی به ما توصیه بکند، به شما هم اجازه نمی‌دهیم چنین تهمتی را به سیاست خارجی ایران بزنید.

وی خطاب به نماینده مشهد تاکید کرد: با این تهمت‌ها، به دشمن اجازه می‌دهید جرأت لاطائلات گفتن پیدا کند، امکان ندارد ما برای پیام‌دادن به این و آن نسبت به تغییر همکارانمان اقدام کنیم. سیاست ما بر اساس اصول انقلاب است.

کریمی‌قدوسی دوباره پشت تریبون مجلس قرار گرفت و خطاب به ظریف گفت: من متأسفم که یک دیپلمات ارشد این‌گونه با عصبانیت جواب ما را می‌دهند؛ اما با دشمن لبخند می‌زند، این روش آقای ظریف برای فرار از پاسخگویی است.

در میان صحبت‌های کریمی‌قدوسی، علی مطهری وارد شد و گفت: آقای کریمی شما باید درباره سه سوال خود توضیح دهید. شما می‌گویید اصل برجام اشتباه است. این بحث دیگری است اما شما تماما شعار می‌دهید.

کریمی پس از بگو و مگو با مطهری به ادامه صحبت‌هایش پرداخت و گفت: بلا سر ملت ایران آمده است، ‌ما می‌خواهیم کاری کنیم که خانه ملت گریبان دشمن را بگیرد. ما قصدمان آقای ظریف نیست.

این نماینده مجلس افزود: امروز ما می‌خواهیم شما و دولت را کمک کنیم که حق مردم را بگیرید. ما درخواست رأی‌گیری داریم و می‌خواهیم این رأی فریادی بر سر دولت آمریکا باشد. پس از آن‌که کریمی اعلام کرد از پاسخ ظریف به سوالاتش قانع نشده است، این سوال از سوی رئیس جلسه به رأی گذاشته شد اما از مجموع 249 نماینده حاضر 135 نماینده با رأی منفی مخالفت خود را با سوال اعلام کرده و آن را وارد ندانستند.

ظریف در پایان جلسه پشت تریبون آمد و گفت: بنده به هیچ عنوان قصد توهین به مجلس و نمایندگان را که نماینده آحاد مردم هستند را نداشته‌ام و ندارم و برای تمامی نمایندگان که نماد مردم‌سالاری در جمهوری اسلامی هستند، احترام قائلم اما آنچه که عرض کردم این بود که با حرف‌های‌مان به دشمن‌گرا ندهیم.

گزارش دیوان محاسبات از حقوق‌های نامتعارف در مجلس قرائت شد

در همین روز، گزارش دیوان محاسبات از حقوق‌های نامتعارف درحالی درصحن علنی مجلس قرائت شد که رئیس این دستگاه نظارتی تأکید کرد: تنها چهاردهم‌درصد مدیران عالی کشور حقوق نامتعارف بالای 20میلیون تومان دریافت کرده‌اند.

عادل آذر با بیان این‌که تهیه این گزارش چهارماه طول کشیده است، گفت: به دنبال انتشار اخباری درباره حقوق و مزایا و پاداش‌هایی که موجب رنجش مقام معظم رهبری شد،‌ دیوان محاسبات به موضوع ورود کرد و بیش از‌هزار جلد گزارش حسابرسی را بررسی کرد و درمجموع پرداخت‌های بین سال‌های 1388 تا 1394، به روسای قوا و مدیران عالی کشور و موسسات و نهادهایی که زیر نظر رهبری اداره می‌شوند،‌ بررسی شد. رئیس دیوان محاسبات کشور با بیان این‌که سقف پرداختی را براساس قانون خدمات کشوری 200‌میلیون ریال درنظر گرفتیم، گفت: پرداختی حدود 93‌هزارو460 مقامات کشور بررسی شد.

در این بین 13‌هزار نفر از مقامات رده بالا بودند که از این تعداد،‌ صرفا 397نفر یعنی معادل چهاردهم‌درصد بیش از 200‌میلیون ریال دریافت کرده بودند. وی گفت: بیشترین دریافتی 622‌میلیون ریال مربوط به بانک صادرات بوده که به مدیرعامل وقت این بانک پرداخت شده بود.

رئیس دیوان محاسبات خاطرنشان کرد: بیشترین پرداخت‌های مازاد بر 200‌میلیون ریال مربوط به دستگاه‌های خارج از شمول قانون مدیریت خدمات کشوری از قبیل شرکت‌های تابعه و وابسته به وزارت نفت، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، بانک مرکزی ایران، بانک‌ها و بیمه‌هاست.

وی تأکید کرد: در نتیجه رسیدگی و پیگیری‌های این دیوان تاکنون مبلغ 51‌میلیارد و215‌میلیون و300‌هزار ریال از پرداختی مقامات و مدیران موضوع این گزارش به حساب‌های مربوطه برگشت و دیوان محاسبات کشور با جدیت برای بازگشت مابقی وجوه به حساب‌های خزانه‌داری کل کشور و سایر حساب‌های مربوطه اقدام خواهد کرد.

آذر خاطرنشان کرد: علاوه بر استرداد وجوه اضافه دریافتی، متخلفین به مجازات‌های موضوع تبصره یک ماده 23 قانون دیوان محاسبات کشور ازجمله انفصال از خدمات دولتی یا اخراج از محل خدمت محکوم خواهند شد، اضافه می‌کند: طی ماه‌های اخیر تعداد 13نفر از مقامات و مدیرانی که متوسط دریافت ماهانه آنها بیش از 200‌میلیون ریال بود‌ه است، توسط دولت از سمت خود برکنار شده‌اند. در ادامه علی لاریجانی، رئیس مجلس با تشکر از دیوان محاسبات درخصوص تهیه و ارایه گزارش درخصوص حقوق‌های نامتعارف، بر لزوم استرداد پرداخت‌های نامتعارف به خزانه و رسیدگی به تخلفات صورت‌گرفته تأکید کرد و گفت: از بین حدود 100‌هزار مدیری که درکشور درحال خدمت هستند، حدود 300 الی 400نفر از حقوق‌های نامتعارف برخوردار بودند که دیوان محاسبات برای آنها تشکیل پرونده داده است. براساس این گزارش، حدود 50‌میلیارد ریال نیز مسترد شده و مابقی نیز می‌بایست استرداد داده شود

روزی که حجتی اولین کارت زرد مجلس دهم را گرفت

اما در دومین جلسه علنی در هفته ای که آن را پشت سر گذاشتیم وزیر جهاد کشاورزی روز سه شنبه میهمان بهارستان بود تا به سه سوال سه نماینده مجلس پاسخ دهد؛ دو سوال مشترک نادر قاضی‌پور و علیرضا محجوب نمایندگان ارومیه و تهران درباره دلیل افزایش قیمت شکر و عدم‌توجه به گزارش سازمان بازرسی در خصوص تخلفات مالی در شرکت‌های تابعه که با رأی مثبت 143 نماینده مواجه شد و توضیحات وزیر نتوانست مجلس را قانع کند و بدین ترتیب سیدمحمود حجتی نخستین وزیر دولت روحانی بود که در مجلس دهم کارت زرد گرفت.

نادر قاضی‌پور، نماینده مردم ارومیه در جریان سوال خود از وزیر جهاد کشاورزی در رابطه با قیمت شکر گفت: آقای وزیر بگویید شما شکر از کجا خریدید؟ شکر در محل شما چه قیمتی است؟ مثل بعضی‌ها شکر در محل شما ارزان است؟

کنایه نماینده ارومیه به سخنان رئیس دولت گذشته برمی‌گشت که در برابر سوال خبرنگاری درخصوص گرانی قیمت گوجه‌فرنگی که گفته بود بیایید از محله ما (نارمک) بخرید! ارزان است! وی ادامه داد: آقای وزیر به ما بگویید کدام آقازاده‌ها شکر داشتند اما به مردم گران فروختند؟

وی افزود: ما عامل به وجود آوردن این رانت‌خوارها هستیم،؛ آقای وزیر، چرا آمار صریح در مورد موجودی شکر نمی‌دهید؟ این پول‌های شکر ما به کام چه کسی می‌رود؟ نمایندگان زنگی به شهرهایتان بزنید از بقال محل بپرسید که شکر کیلویی چند است؟ وی اظهار کرد: شما پول بازنشستگان را نمی‌دهید اما همکاران و اقوام خودتان را استخدام می‌کنید؟ خانم دانشجوی جوانی به نام «س-ق» در دفتر شما حقوق 12 میلیونی می‌گیرد. پس از صحبت‌های قاضی‌پور نوبت به وزیر جهاد کشاورزی برای پاسخگویی رسید. او در بخشی از صحبت‌هایش در رابطه با دریافت حقوق نامتعارف از سوی یکی از نیروهایش گفت: من نمی‌دانم خانمی که در دفتر ما می‌گویید، کیست؟ من چنین موردی سراغ ندارم. در بحث حقوق‌های نامتعارف نیز از پشت همین تریبون اعلام می‌کنم که در وزارتخانه ما چنین چیزی وجود نداشته و من این موضوع را تکذیب می‌کنم.

حجتی همچنین با اشاره به افزایش سطح تولید محصول شکر در کشور گفت: در صورتی که کارخانجات تولید شکر در مناطق کشت پاییزه افزایش یابد، در ۲ یا ۳‌سال آینده می‌توانیم از واردات این محصول بی‌نیاز شویم.

وزیر جهاد کشاورزی تأکید کرد: ما اجازه واردات شکر به هیچ‌کس به جز واردکنندگان ندادیم و آنها کسانی هستند که سال‌هاست محصولات خود را به زیر قیمت تمام شده فروخته‌اند. از طرفی دیگر نظارت بر توزیع پس از عرضه عمده محصول برعهده سازمان حمایت، سازمان بازرسی و تعزیرات است. اما سوال مهرداد لاهوتی، نماینده لنگرود درباره عدم اشراف وزارت جهاد کشاورزی به واردات و قاچاق محصولات کشاورزی و تغییر کاربری اراضی با نظر مخالف نمایندگان همراه شد تا وزیر با یک کارت زرد صحن بهارستان را ترک کند.

لاهوتی در جریان طرح سوال خود گفت: سالیانه دو برابر ظرفیت مورد نیاز برنج وارد می‌شود. مصرف سرانه برنج کشور دو‌میلیون و هشتصد‌هزار تن است که دو‌میلیون و چهارصد‌هزار تن آن در داخل تولید می‌شود. لاهوتی خطاب به حجتی گفت: نماینده شما شب گذشته در صداوسیما گفت برنج اروگوئه‌ای با بهترین قیمت و کیفیت وارد می‌شود؛ مگر وزارت بهداشت و کمیسیون بهداشت مجلس همین برنج‌ها را آلوده اعلام نکردند؟ چرا برای آنها تبلیغ می‌کنید؟

حجتی در پاسخ به سوال لاهوتی گفت: براساس آمارهای گمرک در ‌سال 92 تراز واردات موادغذایی منفی 8.1‌میلیارد دلار بوده که این آمار در ‌سال 93 به منفی 5.4‌میلیارد دلار و در ‌سال 94 به منفی 3.4‌میلیارد دلار رسیده که نشان می‌دهد تراز واردات غذا مثبت شده است. وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: براساس آمارها در موضوع واردات برنج نیز در ‌سال 92 حدود یک‌میلیون و 956‌هزار تن و در ‌سال 93 حدود یک‌میلیون و 200‌هزار تن و در ‌سال 94 نیز 744 هزارتن برنج وارد شده است که این نشان‌دهنده کاهش واردات این محصول در اثر اجرای سیاست‌های وزارتخانه برای رشد اقتصادی و افزایش تولید در کشور است.

وزیر جهاد کشاورزی درخصوص تغییر کاربری اراضی کشاورزی نیز خاطرنشان کرد: در ارتباط با این مسأله بیش از 30‌هزار پرونده در محاکم قضائی برای برخورد با تغییر کاربری داریم و خوشبختانه دستگاه قضائی نیز در این زمینه همکاری خوبی با ما داشته‌اند.

کمیسیون اصل 90 گزارش نجومی ها را منتشر کرد

در همین روز، بهرام پارسایی سخنگوی کمیسیون اصل نود پشت تریبون مجلس قرار گرفت و گزارش این کمیسیون از حقوق های نامتعارف را قرائت کرد.

وی درباره حقوق‌های نامتعارف گفت: مستثنی شدن برخی دستگاه‌ها از شمول قانون خدمات کشوری باعث شده که مدیران آن‌ها حقوق زیادی بگیرند و بقیه مدیران حقوق اندک دریافت کنند.

پارسایی خاطرنشان کرد: افشای فیش‌های حقوقی نامتعارف به موضوعی داغ و جنجالی در ماه‌های اخیر تبدیل شده و تمام جامعه را تحت تاثیر قرار داده است. در کمیسیون اصل نود سعی شد با ریشه یابی این امر نامبارک که با سوء استفاده از قانون صورت گرفته، پیشنهادهایی برای جلوگیری از تکرار آن ارائه شود.

سخنگوی کمیسیون اصل نود با بیان اینکه مسئولان عالی رتبه نظام هر یک به نوعی بر جلوگیری از این حقوق‌ها تاکید داشتند که از همه مهمتر سخنان رهبری در نماز عید فطر بود، اظهارکرد: رهبر معظم انقلاب در برخورد با این پدیده شوم خواستار سه تصمیم شدند که شامل عزل مدیران متخلف،‌ برگرداندن اموال گرفته شده از بیت المال و مجازات متخلفان می شد.

پارسایی با بیان اینکه فساد به خصوص فساد مالی، موضوعی پیچیده و چند وجهی و دارای علل مختلفی است، تاکید کرد: وجود انگیزه‌های رفاه طلبی و کاهش روحیه انقلابی در تعداد کمی از مدیران می تواند زمینه ساز فساد و بی عدالتی در جامعه باشد.

نماینده مردم شیراز در مجلس با تاکید بر اینکه پدیده حقوق‌های غیرقانونی و نامتعارف دارای عواقب متعددی از جمله افزایش فاصله طبقاتی است،‌ اظهار کرد: بر اساس ماهیت گزارش‌های واصله از نهادهای مختلف به کمیسیون اصل نود، موضوع در دو بخش مورد بررسی قرار گرفت؛ اول، نارسایی‌های قانونی و دوم بی قانونی‌های صورت گرفته و بازگشت اموال به خزانه دولت.

وی گفت:‌ مجموع بررسی‌ها بیانگر آن است که نظام پرداخت کشور باید به طور دقیق مورد بازنگری قرار گیرد. زیرا هر مجموعه با استفاده از موارد قانونی و شبه قانونی به مدیران و کارکنان خود حقوق پرداخت می کنند.

سخنگوی کمیسیون اصل نود ادامه داد:مجموع بررسی های صورت گرفته توسط این کمیسیون بیان گر آنست که نظام پرداخت در کشور می بایستی بطور دقیق مورد بازنگری و اصلاح قرار گیرد زیرا در وضعیت موجود، هر دستگاهی به اقتضای منابع مالی در اختیار، درآمدهای اختصاصی و توان جذب اعتبارات عمومی، با استفاده از سازوکارهای قانونی و حتی شبه قانونی به مدیران و کارکنان خود حقوق و مزایا پرداخت می کند. این بررسی ها نشان داده که در آن دسته از دستگاه های اجرایی که از توان مالی بیشتری برخوردارند، این تمایل وجود داشته تا از شمول قوانین عمومی به خصوص قانون مدیریت خدمات کشوری خارج و تابع ضوابط و مقررات اداری و استخدامی خاص قرار گیرند و همین موضوع یعنی مستثنی شدن برخی از دستگاه ها از شمول قانون مدیریت خدمات کشوری سبب شده است مدیران و کارکنان آنان از دریافت های قابل توجهی برخوردار باشند.

وی تاکید کرد: دریافت حقوق و مزایای غیرقانونی با سوءاستفاده از قوانین و مقررات بوده و بایستی وجوه اضافی مسترد گردد و پس از عزل دریافت کنندگان، نسبت به معرفی آنان به هیات های تخلفات اداری و عنداللزوم مراجع قضایی اقدام شود.

لاریجانی :آمریکایی‌ها اراده‌ای برای مبارزه با تروریسم ندارند

رئیس مجلس شورای اسلامی روز چهارشنبه در نطق پیش از دستور خود در صحن علنی خانه ملت با تسلیت ایام محرم و با بیان اینکه امروز باید صف حسینیان و یزدیان را به درستی درک کرد خاطرنشان کرد: صحنه زندگی مسلمانان پر از فتنه و آشوب سفاکان تروریسم وهابی شده است که با کمال قساوت تیغ بر رخساره امت اسلامی می‌کشند.

علی لاریجانی با اشاره به اینکه آمریکا و قدرت شیطانی صهیونیسم هل هله کنان از تروریسم‌ها حمایت می‌کنند، افزود: اخیرا در کنفرانس هرتزلیا که رژیم صهیونیستی برگزار کرده بود یکی از شخصیت‌های مشهور آمریکایی در اجلاس بیان کرد که اسرائیل امروز در بهترین شرایط امنیتی است چرا که کشورهای دیگر درگیر مسائل تروریستی و امنیتی در منطقه شده‌اند و بدترین حالت زمانی است که تروریسم‌ها سرکوب شوند و ایران و حزب الله موفق از آن بیرون بیایند.رئیس مجلس ادامه داد: این فکر شیطانی و یزیدی نشان می‌دهد آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها خلاف شعارهای دروغین خود هیچ اراده‌ای برای مبارزه با تروریسم ندارند و هدف بزرگ‌تری در پس این ماجراجویی فراگیر منطقه‌ای نهفته است.

لاریجانی یادآور شد: در همین کنفرانس یکی از مسئولان امنیتی رژیم صهیونیستی اعلام کرده که اسرائیل در شرایط بی‌نظیری قرار دارد که باید آن را حفظ کرد و حتی اگر داعش سرکوب شود باید هرچه سریع‌تر با جبهه النصره پیوندهای عمیق‌تری برقرار کرد، این مطلب به خوبی ماهیت جریان‌های تروریستی را نشان می‌دهد.

رئیس مجلس افزود: این دو موضوع که از زبان دو صاحب نظر آمریکایی‌ و صهیونیستی بیان شد عیان می‌کند که آنچه که رهبر معظم انقلاب چندی پیش فرمودند عین حقیقت و راه روشن امروز ما است که فرمودند راهبرد ما و آمریکایی‌ها در مسائل منطقه در تضاد کامل است.

لاریجانی با بیان اینکه ایران در فتنه تکفیری منطقه به دنبال خاموش کردن آن و آرام کردن منطقه است، ادامه داد: آنچه که آمریکایی‌ها و صهیونیستی‌ها دنبال می‌کنند ادامه بحران امنیتی و شعله‌ور کردن آن است که البته حد و حدودی دارد تا جایی‌که صدمه‌ای به منافع آن‌ها وارد نکند.

رئیس مجلس با تاکید بر اینکه خط حسینی و یزیدی در عصر ما را می‌توان در لابه‌لای افکار و اقدامات دو طرف یافت، اظهار کرد: وظیفه امروز ما فهم صفوف حسینی و یزیدی زمانه است، به قول شهید مطهری باید شمر امروز را شناخت وآیا شمر امروز با آتش افروزی بزرگ در منطقه غیر از آمریکا و صهیونیست‌ها و برخی کشورهای دون پایه منطقه هستند.وی همچنین با گرامیداشت یاد شهید سرلشگر حسین همدانی تصریح کرد: سردار همدانی از فداکاران راه صیانت از حرم اهل بیت بود که سابقه طولانی در دفاع مقدس داشت.

مطهری: اقدام رئیس مجلس و وزیر خارجه پسندیده بود

در ادامه نماینده مردم کاشمر در مجلس نسبت به توهین به یک مقام خارجی در جلسه علنی مجلس تذکر داد.بهروز بنیادی عضو فراکسیون امید، در جلسه علنی مجلس گفت: در نطق یکی از نمایندگان کلمه توهین آمیزی خطاب به یک مقام رسمی یک کشور استفاده شد. به نظر من در عرف دیپلماتیک بین المللی شایسته نیست در مجلس به یک مقام رسمی توهین شود و اگر ما اعتراضی داریم باید از طریق عرف دیپلماتیک مطرح کنیم، کار دیپلماتیک یعنی کاری که آقایان لاریجانی و ظریف انجام دادند. ما نباید از کلمات توهین آمیز استفاده کنیم.

علی مطهری،‌ نایب رئیس مجلس که درنوبت دوم ریاست جلسه را برعهده داشت این تذکر را وارد دانست و گفت: البته کسی که شما می فرمایید مقام خارجی بود و مقصود مقام داخلی نبوده است. در هر حال تذکر شما وارد است و ما حتی به مقام خارجی هم نباید توهین کنیم.اشاره بنیادی به سخنان روز سه شنبه حسینعلی حاجی دلیگانی، نماینده مردم شاهین شهر درباره صدر اعظم آلمان بود.این نماینده عضو جبهه پایداری خطاب به رئیس جمهور کشورمان گفته بود: وقتی صدر اعظم آلمان توهین می‌کند و آنچه در شان خودش است به ایران نسبت می‌دهد، چرا بنا دارید برای وزیر اقتصاد بیجاره و مفلوک این کشور فرش قرمز پهن کنید؟

حاجی دلیگانی همچنین در تذکری با استناد به ماده 24 آیین نامه داخلی مجلس گفت: آقای ظریف باید با ارسال نامه ای رسمی هم از اظهارت خود در جلسه روز یکشنبه عذرخواهی می کرد که علی مطهری، در پاسخ به تذکر این نماینده گفت: وزیر امور خارجه درخصوص مسائل روز یکشنبه مجلس کتباً و شفاهاً از پارلمان عذرخواهی کرد. از طرف دیگر اقدام آقای لاریجانی و وزیر امور خارجه در بپذیرفتن وزیر اقتصاد آلمان امری پسندیده بود، زیرا وی شرط سفر به ایران را به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی از سوی ایران اعلام کرده بود، البته همین مسئول آلمانی با سفر به ایران شرط خود را زیرپا گذاشت.وی تصریح کرد: البته وزیر اقتصاد آلمان اخیراً اعلام کرد که من این اظهارات را نگفته ام و حرف من بد منعکس شده، اما در هر صورت رفتار وی متکبرانه بوده است.

صادقی: تکلیف استیضاح فانی را روشن کنید!

در ادامه تذکر شفاهی نمایندگان، محمود صادقی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: عدم اعلام وصول و عدم پس گرفتن استیضاح وزیر آموزش و پرورش باعث سوءاستفاده های ابزاری از وزارتخانه می شود.صادقی در اخطاری با استناد به اصل 89 قانون اساسی گفت: چهارشنبه هفته گذشته درخواست استیضاح از وزیر آموزش و پرورش اعلام وصول شد اما خلاف ماده 223 آیین نامه هنوز ایشان به مجلس نیامده، از طرفی برخی اعضای هیات رئیسه مصاحبه کرده و گفته اند هیات میانجی گری تشکیل شده که این موضوع خلاف قانون اساسی است.وی خاطرنشان کرد: یا باید استیضاح پس گرفته شود یا هیات رئیسه استیضاح را مطرح کند و وضعیت کنونی باعث سوءاستفاده ابزاری می شود و ممکن است برخی عزل و نصب های تحمیلی در وزارتخانه صورت گیرد.مطهری نیز در پاسخ به این اظهار توضیح داد: در دو جلسه قبل برخی از امضاکنندگان استیضاح متن استیضاح را پس گرفتند تا مذاکرات بیشتری صورت دهند لذا اگر بر استیضاح پافشاری باشد، اعلام وصول می شود.

مطهری پیش از به صدا آوردن زنگ پایان جلسه گفت:هفته آینده وکلای ملت برای سرکشی به حوزه های انتخابیه می روند و جلسه علنی بعدی مجلس 25 مهرماه تشکیل خواهد شد.

203/201

کد خبر: 684005

وب گردی

وب گردی