برگزاری آئین های عزاداری هفتمین روز ماه محرم کابل در میان تدابیر شدید امنیتی

آئین های عزاداری هفتمین روزماه محرم با حضورهزاران نفر از عاشقان اهل بیت (ع) روز یکشنبه در خیابان های غرب کابل در میان تدابیر شدید امنیتی برگزار شد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایرنا، هزاران تن ازعاشقان اهل بیت وحضرت امام حسین (ع) در خیابان های غرب کابل در حالی که از سوی ماموران امنیتی محافظت می شدند، با دسته های زنجیرزنی و در دست داشتن پرچم های سبز و سیاه در ماتم شهادت آن حضرت و یارانش به سوگواری و عزاداری پرداختند.
مردم کابل دراین روز مانند مسلمانان بسیاری از کشورهای جهان به یاد علمدار کربلا حضرت ابوالفضل العباس،علم های بزرگی در خیابان های غرب کابل به راه انداختند و با سردادن شعارهای «یا حسین» و «یا ابوالفضل» اشک ماتم ریختند.
عزاداران حسینی در کابل که از اولین روز محرم با حضوری پرشور در تکایا، حسینیه ها، مساجد و منازل در غم واقعه کربلا بر سر و سینه زدند، امروز آیین سنتی علم کشی را با فریاد های یا عباس در خیابان های غرب کابل برگزار کردند.
امروز در جای جای کابل، مراسم‏ علم‏‎کشی با شور و هیجان خاصی برگزار شد و هزاران عزادار سیاه پوش با سربندهای سبز و سرخ و لباس های سیاه، عشق خود را نسبت به امام حسین (ع) و حضرت ابوالفضل ابراز داشتند.
ازنخستین ساعات امروزهزاران نفر از شهروندان کابل، از زیارتگاه منسوب به سخی، علم‏‎ها را حمل کردند و با فریادهای یا عباس، یا زینب و یا حسین به سوی حسینیه ها، تکایا و مساجد حرکت کردند و علم ها را مانند سال های گذشته به این اماکن مقدس انتقال دادند و با استقرار در این محل ها به سینه زنی و مرثیه خوانی پرداختند.
بسیاری از مناطق کابل از جمله غرب پایتخت افغانستان شب های محرم حال و هوایی دیگر دارد و تا پاسی از شب جوانان، مردان و زنان مسلمان این کشور برای شرکت در مراسم عزاداری شب زنده داری می کنند.
براساس آیین سنتی در افغانستان، ارادتمندان باب الحوائج علمدار کربلا شب قبل از روز هفتم محرم علم را به منازل خود می برند و با پوشاندن پارچه های نو آن را معطر کرده و با تقسیم کردن نظر و خیرات در تلاش برای خشنود ساختن روح شهدای کربلاهستند.
همزمان با آراستن علم به پرچم های سیاه وسبزوعطرآگین کردن علم ها، به یاد علمدارکربلا، درغم واقعه جانگداز کربلا، به روضه خوانی و سینه زنی می پردازند..
روز هفتم ماه محرم با آغاز مراسم علم کشی، صدها جوان و نوجوان که بزرگان، مردان و زنان آنان را همراهی می کنند با حمل علم و نوحه سرایی بر سینه می زنند.
براساس آیین دیرینه شمار زیادی ازعلم ها نیز از حسینیه ها، مساجد و تکایا به زیارتگاه منسوب به سخی در مرکز شهر کابل انتقال می یابد تا در روز هفتم در مراسم علم کشی با برنامه ای منظم و هماهنگ با دیگر علم های آذین بندی شده به حسینیه ها، مساجد و تکایا بازگردانده شود.
سقاخانه ها در کابل نیز در روز هفتم محرم به یاد سقای کربلا می درخشند و در جای جای پایتخت افغانستان با آب و شربت به یاد تشنه لب کربلا از مردم پذیرایی می کنند.
نوشیدن آب از سقاخانه های کابل و انتقال بخشی از آن به نیت تبرک برای پیرمردان، سالخوردگان و بیمارانی که در منازل حضور دارند وقادر به خروج از منزل نیستند، نیز از رفتارهای دیرینه ای است که عزاداران در افغانستان از جمله کابل به آن مبادرت می کنند.
با وجود آنکه وزارت حج و اوقاف افغانستان از عزاداران جریان دهه محرم خواسته بودند که مراسم محرم، سخنرانی ها، زنجیز زنی و سینه زنی را برای تامین امنیت در داخل مساجد و تکیه خانه ها برگزار کنند، اما مردم غرب کابل امروز بصورت گسترده و دسته دسته به خیابان ها سرازیر شدند و مراسم روز هفتم محرم را با عظمت خاصی برگزار کردند.

206/201

کد خبر: 684904

وب گردی

وب گردی