نماینده مردم تهران در مجلس: با ابلاغ سیاست های کلی انتخابات نقشه راه شفاف شد

نایب رییس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس شورای اسلامی با بیان این که سیاست های کلی انتخابات می تواند معضلات گذشته را از بین ببرد، گفت: با ابلاغ این سیاست ها نقشه راه برای انتخابات آینده بسیار شفاف شد.

به گزارش ایسکانیوز، پروانه مافی افزود: با توجه به سیاست های کلی انتخابات، قانونگذار به راحتی می تواند مواردی را آماده و قوانینی را در این راستا تنظیم کند تا پیچیدگی ها و مشکلاتی که در انتخابات گذشته وجود داشت، دیگر بوجود نیاید.
وی خاطرنشان کرد: این 18 بند می تواند راه روشنی برای مجلس و قوه مجریه برای رفع معضلات گذشته باشد.
وی ادامه داد: در بعضی بندهای این سیاست ها بر مواردی تاکید شده است که در انتخابات گذشته مورد مجادله و بحث بود، با قانونگذاری صحیح در انتخابات آینده می توان این سیاست ها را راهبری کرد.
نماینده مردم تهران در مجلس افزود: یکی از موارد مطرح شده در این سیاست ها، بحث شایسته گزینی است که در آن به ارتقای شایسته گزینی همراه با زمینه سازی مناسب در انتخاب داوطلبان تراز شایسته جمهوری اسلامی ایران تاکید شده است.
مافی به ممنوعیت ورود نیروهای مسلح، قوای سه گانه اعم از وزارتخانه ها و دستگاه های تابعه آنها، دستگاه های اطلاعاتی و امنیتی در انتخابات اشاره کرد و ادامه داد: در وصایای حضرت امام (ره) بر وارد نشدن نظامیان به عرصه انتخابات تاکید شده و رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز بر این موضوع تاکید موکد دارند.
نایب رییس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور به این بند از سیاست ابلاغی که درمورد تعیین حدود و نوع هزینه ها و منابع مجاز و غیرمجاز انتخاباتی و شفاف سازی منابع و هزینه های انتخاباتی داوطلبان و تشکل های سیاسی است، اشاره کرد و گفت: شفافیت مالی نامزدها و احزاب و چگونگی هزینه کرد آنها و رصد آن، مانع ایجاد شبهه می شود.
مافی در خصوص بحث نظارت شورای نگهبان در انتخابات و پاسخگویی مکتوب برای ارائه دلایل ابطال انتخابات و رد صلاحیت داوطلبان اظهارداشت: براساس سیاست های کلی انتخابات وقتی شورای نگهبان بر صلاحیت داوطلبان نظارت می کند، باید دلایل عدم صلاحیت را به صورت کتبی و مواردی که موجب رد صلاحیت فرد شده را نیز به صورت مکتوب اعلام کند.
وی به بند 12 سیاست های کلی انتخابات که در خصوص بهره گیری از فناوری های نوین در جهت حداکثرسازی شفافیت، سرعت و سلامت در اخذ و شمارش آراء و اعلام نتایج انتخابات است، اشاره کرد و گفت: بهره گیری از فناوری های نوین و انتخابات الکترونیکی، حداکثرسازی شفافیت، سرعت و سلامت در آرا را تضمین می کند.
وی درمورد بهره مندی یکسان داوطلبان در تبلیغات انتخاباتی نیز تصریح کرد: در انتخابات گذشته از فضای مجازی و همین طور صدا و سیما به صورت مساوی بهره مند نمی شدند و دسترسی عمومی برای همه نامزدها فراهم نمی شد اما قطعا با تاکید رهبر معظم انقلاب در این مورد خاص، شرایط بسیار بهتری برای انتخابات آینده برای داوطلبین فراهم می شود.
نماینده مردم تهران در مجلس دهم درگفت و گو با ایرنا تصریح کرد: سیاست های کلی انتخابات باید در لایحه انتخاباتی که دولت تقدیم مجلس شورای اسلامی می کند و همچنین در مصوبات مجلس تبیین شود و ما امیدواریم قوه مجریه و مقننه دست به دست هم بدهند تا به خوبی این سیاست ها را اجرا کنند.

202/201

کد خبر: 686659

وب گردی

وب گردی