العبادی: از ترکیه می خواهیم به دنبال تضعیف و تحقیر عزت و کرامت و حاکمیت عراق نباشد

نخست وزیر عراق گفت: از ترکیه می خواهیم به دنبال تضعیف و تحقیر عزت و کرامت و حاکمیت عراق نباشد. امیدواریم که به مرحله ای نرسیم که وارد رویارویی با کشور همسایه شویم.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از تلویزیون العراقیه؛ نخست وزیر عراق با انتقاد از برخی از سیاستمداران این کشور که به تروریست های داعش کمک می کنند، ادامه دخالت ترکیه در امور عراق را غیر قابل قبول خواند و بر روحیه بالای نیروهای عراقی در مبارزه با تروریست ها تاکید کرد.

همکاری نیروهای نظامی و شهروندان

حیدر العبادی در کنفرانس خبری هفتگی خود در بغداد گفت: ما وارد مرحله پیشرفته آزاد سازی شهر موصل شده ایم و بسیاری از شهرها آزاد شده است. وی افزود: در حال حاضر نیروهای نظامی عراق و شهروندان این کشور همکاری بسیار گسترده ای با یکدیگر دارند و این تلاش ها نتایج خوبی به همراه داشته است.

جهل برخی سیاستمداران عراقی

العبادی در ادامه گفت: شماری از سیاستمداران عراقی به صورت عامدانه یا از روی جهل به اقدامات تروریست ها کمک می کنند و اطلاعات نادرستی را منتشر می کنند و می گویند که فلان شهر سقوط کرده و این خبرها نادرست است. همچنین در شمار تلفات اغراق می کنند. تعجب آور است که برخی از سیاستمداران که باید حس بالای ملی داشته باشند چنین گزارش های نادرستی را روایت می کنند.

نخست وزیر عراق افزود: تروریست ها به هیچ ارزش اخلاقی و دینی پایبند نیستند و حاضرند برای رسیدن به اهداف خود مردم را قربانی کنند. وی گفت: دشمن تلاش می کند در وضع داخلی ما اختلال ایجاد کند. دستگاه های اطلاعاتی ما توانستند اقدامات تروریستی زیادی را به شکست بکشانند.

با ترکیه دشمنی نداریم

نخست وزیر عراق در بخش دیگری از سخنان خود به اقدامات ترکیه اشاره کرد و گفت: تنش آفرینی های ترکیه در عراق نیز در نشست امروز کابینه بحث و بررسی شد و این گونه اقدامات ترکیه تاسف بار است. ما با ترکیه دشمنی نداریم. این که مقامات ترکیه تهدید می کنند نیروهای خود را وارد این کشور می کنند، غیر قابل قبول است و هیچ هم خوانی با روابط حسن همجواری و روابط خوب میان دو کشور ندارد. از ترکیه می خواهیم به دنبال تضعیف و تحقیر عزت و کرامت و حاکمیت عراق نباشد. امیدواریم که به مرحله ای نرسیم که وارد رویارویی با کشور همسایه شویم.

بازگشت سریع مردم به خانه

العبادی در بخش دیگری از سخنان خود به تلاش دولت عراق برای خدمات رسانی به مناطق آزاد شده این کشور اشاره کرد وگفت: بازگشت آوارگان به شهرهای مختلف استان الانبار ادامه دارد و از بازگشت سریع مردم به خانه و کاشانه های خود خرسندیم و خدمات رسانی به مردم از اهمیت زیادی برخوردار است. در عرصه تعاملات بین المللی نیز همه کشورها در عملیات در موصل حمایت می کنند.

مشکلات کاهش بهای نفت

نخست وزیر عراق همچنین درباره مشکلات ناشی از کاهش بهای نفت گفت:کاهش بهای نفت مشکلات زیادی را برای کشورها به ویژه کشورهای عرب خلیج(فارس) ایجاد کرده است. کاهش بهای نفت مشکلات سیاسی و اقتصادی در این کشورها ایجاد کرده است. وی گفت: در نشست امروز کابینه درباره تقویت سرمایه گذاری خارجی در کشور تصمیماتی اتخاذ شد و امتیازاتی به سرمایه گذاران در عراق داده خواهد شد.

راهبرد نظامی و مدنی دولت پس از آزادی موصل

نخست وزیر عراق در پاسخ به این پرسش که راهبرد نظامی و مدنی دولت پس از آزاد سازی موصل و پایان کار داعش در عراق چیست؟ پاسخ داد: ما توانایی زیادی در مناطق آزاد شده داریم و به استانداری ها برای بازگرداندن ثبات و خدمات رسانی و بازسازی کمک می کنیم. راهبرد ما این است که با این استان ها همکاری کنیم. وی افزود: بازگشت اقلیت ها به موصل موضوع مهمی است و باید همزیستی مسالمت آمیز بین مردم وجود داشته باشد. همچنین باید تروریست های داعش را به دلیل جنایاتی که داشتند، مجازات کرد.

فضای منطقه ای جدید

وی در ادامه گفت: در حال حاضر بر اساس روابط و گفتگوهایی که داریم یک فضای منطقه ای جدید در تعامل با عراق ایجاد شده است. نگاهی که امروز به عراق وجود دارد متفاوت با گذشته است. در حال حاضر این گونه نگاه می کنند که مردم عراق در حال نبرد با غول داعش در مراحل پایانی خود هستند. اتهام زنی های علیه ما مطرح شد و تلاش کردند مانع تراشی های زیادی برای عراق ایجاد کنند و در عرصه داخلی نیز مشکلات زیادی در روابط میان گروه های عراقی ایجاد شد. تلاش ما این است که بر داعش به صورت نهایی پیروز شویم و اقتصاد کشور به ثبات برسد.

جامعه بین المللی در همه سطوح از عراق حمایت می کند

نخست وزیر عراق تاکید کرد این که همه اقوام عراق با یکدیگر با تروریست ها مبارزه می کنند از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. همه مقامات خارجی بر حمایت از عراق تاکید دارند و می گویند اجازه نمی دهند ترکیه به عراق تجاوز کند. برخی از طرف ها می خواهند تلاش های دیپلماتیک در تعامل با ترکیه به نتیجه برسد. جامعه بین المللی در همه سطوح از عراق حمایت می کند.

اتحاد ملی

وی افزود: داعش ویرانگری های زیادی را در عراق ایجاد کرد ولی تجربه ما نشان داد که چگونه باید از کشور دفاع کرد تا تروریست ها بار دیگر به عراق بازنگردند. باید همه اتحاد داشته باشیم تا تروریست ها میان مردم تفرقه ایجاد نکنند. اختلافات سیاسی همیشه ادامه خواهد داشت ولی نباید در دفاع از کشور اختلافی داشته باشیم. باید تلاش کنیم انتخاب افراد در پست های مختلف بر اساس شایسته سالاری و نه وابستگی های سیاسی افراد باشد.

304/201

کد خبر: 689499

وب گردی

وب گردی