رجبی معمار: . ایران می تواند مرکز جدی آموزش تئاتر در منطقه غرب آسیا داشته باشد

چند روز دیگر، مدیران هنرهای نمایشی دوازده کشور مختلف به تهران می آیند تا شاهد برگزاری نشست مدیران هنرهای نمایشی غرب آسیا به میزبانی کشورمان باشیم. نشستی که ایجاد ارتباطات موثر میان کشورهای اسلامی و منطقه ی غرب آسیا را در زمینه تئاتر و تبادلات فرهنگ و هنری، دنبال می کند.

بن گزارش ایسکانیوز به نقل از ستاد خبری نشست مدیران هنرهای نمایشی غرب آسیا، این نشست از نهم آبان ماه در هتل فردوسی تهران آغاز می شود و مسئولان تئاتر کشورهای حاضر در این رویداد، طی سه روز با برگزاری نشست های مختلف، در خصوص شناخت و امکانات زمینه های فعالیت مشترک تبادل نظر می کنند.

معرفی تئاتر کشورهای منطقه ی غرب آسیا، معرفی رویدادهای بین المللی هنر و به ویژه تئاتر در ایران و دیگر کشورهای شرکت کننده و تنظیم تفاهم‌نامه فعالیت‌های مشترک هنری منطقه‌ای در دستور کار این نشست قرار دارد، که به میزبانی اداره کل هنرهای نمایشی ایران برگزار می شود.

در همین رابطه با مجید رجبی معمار، مدیر عامل خانه ی هنرمندان ایران به گفت و گو نشستیم تا ضرورت برگزاری چنین نشست هایی در کشور را بررسی کنیم. رجبی معمار، علاوه بر مدیر عاملی خانه ی هنرمندان، مسئولیت هایی نظیر ریاست هیات مدیره ی موسسه فرهنگی روایت فتح، انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس، انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس را در کارنامه دارد.

وی ادامه داد: پیشنهاد برگزاری این نشست، ظاهرا از سوی موسسه بین المللی تئاتر ITI مطرح شده و برای نخستین بار است که چنین گردهمایی در منطقه ی غرب آسیا برگزار می شود. جای خوشبختی است که مسئولان تئاتر کشور از چنین فرصتی بهره گرفتند و با میزبانی آن امکان گفت و گو و تبادل تجربیات مدیران کشورهای مختلف را فراهم کرده اند.

مدیر عامل خانه هنرمندان ایران، ادامه داد: خوشبختانه تئاتر ایران هم از نظر کیفیت و هم از نظر کمیت تولید، موقعیت برجسته ای میان تئاترهای آسیایی دارد و می تواند نقش تاثیرگذاری در منطقه داشته باشد. دست اندرکاران جهانی تئاتر هم، متوجه اهمیت تئاتر ایران هستند و به همین دلیل برگزاری این نشست را به مرکز هنرهای نمایشی ما سپردند.

رجبی معمار اضافه کرد: در این نشست که به مدت سه روز برگزار می شود، دوازده کشور به همراه ایران حضور دارند. از این میان روسیه، گرجستان، الجزایر و تونس کشورهای غیر آسیایی حاضر در این اجلاسند که می توانند کمک های فکری به مسئولان سایر کشورها داشته باشند. برای مثال، کشور روسیه از تئاتر برجسته، خوش سابقه و توانایی برخوردار است و تعاملات فرهنگی با این کشور می تواند منجر به بروز فرصت های ویژه ای شود.

وی تاکید کرد: این تعاملات، فرصت خوبی برای تئاتر ایران است که بتوانیم ارتباط نزدیک تری با جهان برقرار کنیم و ظرفیت های تئاتری کشور را معرفی کنیم. ایران می تواند مرکز جدی آموزش تئاتر در منطقه غرب آسیا داشته باشد و در این زمینه نقش موثری حتی برای تئاتر کشورهای شمال آفریقا و منطقه قفقاز ایفا کند.

این مدیر باسابقه ی فرهنگی، افزود: وجود سالن های تئاتری متعدد، بهره مندی از اساتید برجسته در بخش های مختلف هنر تئاتر و پتانسیل عظیم نیروی جوان کشور، امکانات بالقوه ی ما برای تعامل هرچه بیشتر با جهان است. برگزاری این گونه نشست ها فرصت خوبی برای گفت و گو است و همه ی مسئولان فرهنگی باید این اتفاق را به فال نیک بگیرند.

وی با بیان اینکه، یکی از نتایج برگزاری این نشست، باید ایجاد فضای تولید نمایش های مشترک باشد، اضافه کرد: امیدواریم در این فرصت سه روزه، بازدیدی از فضاها و ظرفیت های تئاتری کشور هم صورت بگیرد تا مهمانان خارجی بیش از پیش در جریان ظرفیت های ایران قرار بگیرند.

رجبی معمار یادآور شد: ما در مدیریت مجموعه ی تماشاخانه ایرانشهر و خانه ی هنرمندان به مرکز هنرهای نمایشی اعلام کردیم که آماده ی همکاری در جریان برگزاری نشست هستیم. همه ی ما باید کمک کنیم تا گفت و گو درباره ی ظرفیت ها، تولیدات نمایشی و بحث های تخصصی شکل بگیرد. امیدوارم همه دست اندرکاران تئاتر کشور و هنرمندان و مدیران خانه ی تئاتر از این فرصت، استفاده کنند.

وی همچنین به اهمیت حضور کشورهای مسلمان در این اجلاس اشاره کرد و گفت: ایران به دلیل ظرفیت های و برجستگی های فرهنگی بالای خود، می تواند نقش مهمی در برهه ی حساس کنونی ایفا کند. همانگونه که آثار تمدنی مردم ایران در گذشته با کشورهای همسایه مبادله شده و برای مثال کشورهایی مثل افغانستان و پاکستان تا حد زیادی تحت تاثیر زبان فارسی قرار دارند، امروز هم می تواند محل تاثیرگذاری باشد.

رجبی معمار خاطرنشان کرد: کشورهای عمان، عراق، لبنان، سوریه، قطر و آذریابجان، سوابق دیرینه ی فرهنگی با کشور ما دارند و بر این اساس ما می توانیم با نگاه فرهنگی در تعاملات خود، اثرگذاری مناسبی در منطقه داشته باشد.

وی تصریح کرد: مسئله ی تروریست و جریان های استکباری که در بعضی از کشورهای عربی به راه افتاده اند، یک حرکت تروریستی و یک تلقی ناثواب را از جوامع اسلامی نزد افکار عمومی جهان منعکس می کند که برگزاری چنین نشست های فرهنگی و هنری می تواند راهکاری برای خنثی کردن این حربه ها باشد.

وی در پایان، یادآور شد: در برهه ی کنونی که همه ی کشورها درگیر جریان های تروریستی و تکفیری هستند، مواجه با برگزاری یک اجلاس مهم و بزرگ فرهنگی و هنری می تواند پیام آور صلح و انسانیت باشد و در هیاهوی جنجال های رسانه ای، دریچه ی تازه ای رو به فرهنگ و هنر کشورهای منطقه و ایران بگشاید.

503

کد خبر: 690009

وب گردی

وب گردی