وزیر امور خارجه پیشین مصر:به صلاح است که بشار اسد در قدرت باشد

نبیل فهمی رئیس دستگاه دیپلماسی پیشین مصر تاکید می کند ،خاورمیانه به سوریه جدیدی نیاز دارد اما تصمیم گیری در این خصوص و رهبری آن برعهده مردم آن است نه قدرت های خارجی.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از شبکه خبری راشا تودی، وزیر امور خارجه پیشین مصر اعلام کرد در شرایط کنونی سوریه به صلاح است که بشار اسد در قدرت باشد.

پایگاه اینترنتی شبکه خبری راشا تودی متن گفتگویی با نبیل فهمی وزیر امور خارجه پیشین مصر را منتشر کرد که وی در آن نظر و دیدگاه خود درباره سوریه و چشم انداز آن ارائه کرده است.

رئیس دستگاه دیپلماسی پیشین مصر در این گفتگو تاکید می کند که خاورمیانه به سوریه جدیدی نیاز دارد اما تصمیم گیری در این خصوص و رهبری آن برعهده مردم آن است نه قدرت های خارجی.

وی درباره بحران ها و عملیات نظامی که اکنون در منطقه در جریان است از بحران سوریه گرفته تا یمن و عراق و اینکه آیا این امر ماهیت تنش های منطقه را تغییر خواهد داد و آنها را بیشتر علنی خواهد کرد و همچنین آیا چنین امری مثبت است یا منفی گفت: هم مثبت است هم منفی. شکی نیست هنگامی که ما این همه عملیات در منطقه می بینیم که کشورهای مختلفی درآن نقش دارند بسیار خطرناک است اما در عین حال نه تنها برای هر کدام الزاماتی ایجاد می کند،مسئولیت هایی نیز برای آنها به بار می آورد.از همین رو امیدوارم که این رویکرد جدید بازتاب دهنده این درک باشد که اوضاع اینگونه در منطقه خوب پیش نمی رود و مشکلات منطقه از طریق طرف های سومی حل نمی شود. در نتیجه باید به طور ترجیحی به فکر رویکردهای دیپلماتیک بود.

وزیر امور خارجه سالهای 2013 تا 2014 مصر در ادامه به موضوع اقدامات جامعه بین المللی در مناقشات منطقه پرداخت و گفت: این دخالت ها از یکسو اوضاع راپیچیده تر خواهد کرد و روسای جمهوری کشورهایی که این گونه اقدامات را انجام می دهند از طرف مردم کشورهای خود مسئول زیان های نظامی و غیر نظامی شناخته خواهند شد. از سوی دیگر، اگر اشتباهاتی از سوی آنها سربزند زمینه ساز واکنش های بسیار جدی دیگر کشورها خواهد شد به ویژه آنکه اگر قدرت های منطقه ای و ابر قدرت های جهانی نیز در آن مشارکت داشته باشند. صادقانه باید بگویم برای همه این مسائل راه حل نظامی وجود ندارد. اما اگر بخواهم در مبارزه با تروریسم راه حل نظامی را توصیه کنیم در این خصوص نیز باید به موازات اقدامات نظامی ،از ظرفیت های دیپلماسی هم استفاده شود.

نبیل فهمی گفت :مشکلاتی که ما در منطقه خاورمیانه با آن مواجه هستیم ناشی از دو چیز است: یکی کم کاری در مدیریت تغییرات است و دوم وابستگی شدید به قدرت های خارجی برای حل مشکلات مربوط به امنیت ملی.

وی در ادامه گفت: از همان آغاز اتحادیه عرب یک نیروی صلح بان به فرماندهی یک ژنرال سودانی به سوریه فرستاد . اگر در آن زمان به این ابتکار با مشارکت قدرت های منطقه ای و جهانی توجه نشان داده می شد، ما می توانستیم اوضاع را بهتر مدیریت کنیم و انتقال قدرت در سوریه به طور مسالمت آمیز انجام می گرفت اما از این فرصت استفاده نشد زیرا این کار در اولویت قدرت های منطقه ای و جهانی نبود اما به هر حال، حوادثی که از پنج سال پیش تاکنون در سوریه روی داده است به گونه ای نیست که آنها را نادیده گرفت. ما به سوریه جدیدی نیاز داریم. برای اجرای کارهای جدید، به افراد جدید نیاز است اما در این باره فقط مردم سوریه باید تصمیم گیرنده باشد نه کسانی خارج از سوریه.

خبرنگار راشا تودی پرسید: شما می دانید که ارتش سوریه از بشار اسد حمایت می کند. اما هنگامی که صحبت از توسل به زور می شود، امروز چندین قدرت بین المللی دقیقا همین کار را در سوریه می کنندیعنی از تجهیزات نظامی در سوریه استفاده می کنند. آیا ریاکارانه نیست در این حالت از بشار اسد انتقاد کنیم در حالی که همه از این امکانات نظامی استفاده می کنند؟

نبیل فهمی گفت:اولا امکانات یکی نیستند. دوم آنکه من هیچ گاه از اسد به خاطر دفاع از کشورش انتقاد نکرده ام بلکه از وی به خاطر مشکلاتی که برای مردم کشورش به وجود آورد انتقاد کرده ام. واقعیت آن است که در خاورمیانه به طور کلی مشکل زمامداری وجود دارد. اکنون نیز در سوریه تحولاتی در حال انجام است و ما باید مسیر را به جلو برویم تا به اجماع کلی برسیم. در شرایط کنونی رفتن بشار اسد اصلا به صلاح نیست. نمونه بارز آن لیبی است که بدون داشتن چشم اندازی راهبردی ، اقدام تاکتیکی در آن انجام گرفت.

وی افزود:آنچه در لیبی انجام گرفت برای مصر نیز فاجعه بار بوده است. اگر قرار باشد در جایی اقدام نظامی انجام گیرد این کار باید با دقت فراوانی انجام گیرد. باید قبل از اقدام نظامی،برای آینده آن کشور برنامه های دقیقی داشت. قدرت های جهانی در لیبی به گونه ای اقدام کردند که گویی فقط به دنبال معمر قذافی آمده بودند و وقتی او را از بین بردند کشور را به دست کسانی که سلاح و پول داشتند سپردند.

خبرگزاری صدا و سیما

208/201

کد خبر: 690175

وب گردی

وب گردی