احمد کاوری: اکثر فیلم های سینمایی ایران مذهبی هستند

احمد کاوری معتقد است که اغلب فیلم های سینمای ایران در دسته فیلم های مذهبی قرار می گیرند چرا که حتی اگر به صورت مستقیم به مقولات مذهبی نپردازند، اخلاقیات را در برمی گیرند. 

این بازیگر و عضو هیات انتخاب بخش داستانی " جشنواره بین المللی فیلم و حدت اسلامی"درباره آثار رسیده به بخش کوتاه و بلند و بلند داستانی رسیده به این جشنواره به ایسکانیوز، گفت: جشنواره فیلم وحدت اسلامی، جشنواره نوپایی است اگر بخواهیم کلیت آثار رسیده به جشنواره را بررسی کنیم، اغلب فیلم های رسیده خوب بودند اما ما بالاجبار به خاطر موضوع جشنواره مجبور شدیم تنها فیلم هایی را انتخاب کنیم که ارتباط مستقیمی با موضوع دارند.
کاوری در مورد روند ساخت و تولید فیلم های مذهبی در سینمای ایران نیز گفت: به نظرم فیلم غیر مذهبی وجود ندارد زیرا هر فیلمی که ساخته می‌شود به نوعی احکام اسلام را در بر دارد حتی اگر اینگونه نباشد، به موضوعات اخلاقی می پردازد.
وی ادامه داد: اما ساخت فیلم هایی که مستقیما به تاریخ دین اسلام یا به زندگی شخصیت های دینی-مذهبی بپردازد نیاز به علاقمندی شخصی و اقبال مخاطب دارد. علاوه بر این ساخت فیلم های دینی به واسطه پروداکشن و سختی تولید نیاز به سرمایه بالا دارد، بنابراین هر فیلمسازی به سراغ تولید چنین آثاری نمی رود و نهادهایی چنین آثاری را می سازند که از قدرت اقتصادی بالایی برخوردار هستند.
این عضو هیات انتخاب جشنواره فیلم وحدت اسلامی گفت: اغلب فیلم هایی که برای مخاطبان عام ساخته می شود یا سرگرم‌کننده هستند و یا به معضلات و مشکلات جامعه می پردازند اما تلفیق آموزه های مذهبی با وضعیت حال حاضر اجتماعی مردم فکری را می طلبد که کمتر در فیلم ها دیده ایم.
کاوری درباره ضرورت برپایی جشنواره ای با موضوع وحدت اسلامی توضیح داد: در حال حاضر نه تنها برگزاری چنین جشنواره ای ضروری است بلکه به نظرم حتی دیر هم شده است. باید بتوانیم به وسیله هنر و سینما الفت و وحدت ایجاد کنیم تا ملت ها را به هم نزدیک کنیم. درست است که قصه گویی و سرگرمی از رسالت‌های سینماست اما این رسانه به گونه ای است که می‌تواند ملت‌هایی را با افکار گوناگون بهم نزدیک کند. مسلمانان مشترکات بسیاری باهم دارند و فضای هنر و سینما می‌توانند به این نزدیکی یاری بدهند و ذهن‌ها را بیشتر بهم نزدیک کنند.
وی ادامه داد: جشنواره بین المللی فیلم وحدت اسلامی فرصتی مغتنم را در اختیار افراد مختلف می گذارد تا از جوانب مختلف با زبان و آداب و سنن و آیین‌های مختلف دور هم جمع شوند و بتوانند در کنار هم به رسالتی بپردازند که مذهبشان دارد.
این کارگردان سینما درباره خصوصیات جشنواره گفت: جشنواره وحدت اسلامی می‌تواند فیلمسازان را ترغیب کند تا بیشتر به این موضوعات در آثارشان بپردازند یا به آن فکر کنند. همچنین می تواند رقابتی ایجاد کند و انگیزه بیشتری را در افراد برای تولید آثاری با موضوع وحدت اسلامی به وجود آورد. آشنایی ما با فیلمسازان کشورهای مختلف و آشنایی آنها با ما می‌تواند اتحاد و همدلی ایجاد کند که در ادامه بتوانند با مشارکت هم دست به تولید این آثار بزنند.
وی افزود: در کنار این عوامل مغفول نماندن مخاطب در فضای قصه و فیلم و مراوداتی که به واسطه این جشنواره اتفاق می افتد می‌تواند به ما کمک کند تا با بیان بهتر و شیواتری فیلم‌ بسازیم.
کاوری افق خوبی برای جشنواره بین المللی فیلم وحدت اسلامی ترسیم کرد و گفت: جشنواره ها در ایران به خاطر علاقمندی مردم ما به فرهنگ و سینما معمولا با اقبال مواجه می‌شوند. این که برای این جشنواره چه اتفاقی بیافتد را نمی توانم پیش بینی کنم. اما جشنواره وحدت اسلامی قطعا مانند دیگر جشنواره های موضوعی مخاطبان خاص خودش را خواهد داشت. در کنار علاقه مردم عام ما که به فرهنگ و سینما علاقمند هستند امیدوارم اتفاق خوبی در جریان باشد.
اولین جشنواره بین المللی فیلم وحدت اسلامی توسط مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی همزمان با سی امین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی و هفته وحدت به دبیری هاشم میرزاخانی در تهران برگزار می شود.
501500

کد خبر: 690777

وب گردی

وب گردی