موفقیت مدیریت دکتر میرزاده در حذف چاپ مقالات اعضای هیات علمی و دانشجویان در مجلات کم اعتبار و بی‌اعتبار بوده است/باید رویکرد علمی کشور از تئوری به کاربردی تغییر کند

عضوهیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی کرمان ،علم کاربردی را مقدم برعلم تئوری دانست و گفت: باید رویکرد علمی کشور از تئوری به کاربردی تغییر کند.

امین نیک پور، عضوهیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی کرمان در گفت و گو با ایسکانیوز با بیان اینکه متاسفانه به جای علم کاربردی بیشتر متوجه علم تئوری هستیم گفت: تحصیلات در امر پژوهش یکی از مهمترین شاخص های دانش محسوب می شود چرا که در دهه های اخیر عمده کشورهای پیشرفته ،کشورهایی بودند که از وجود پژوهشگران بهره می بردند و پژوهشگرانی که تحصیلات تکمیلی دارند می توانند به بحث های تخصصی ورود و زمینه توسعه و آبادانی جامعه را فراهم آورند.

چهره برتر استعدادهای درخشان باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاداسلامی در ادامه پژوهش را زیر بنای توسعه هرکار علمی دانست و افزود: بدون شک اگر پژوهش صورت نگیرد پیشرفتی هم حاصل نمی شود.اساس پیشرفت هر جامعه ای پژوهش است.

وی خاطر نشان کرد: در کنار درس خواندن های تئوری باید فرد حتما در حوزه تحقیق و پژوهش نیز ورود کند چرا که محفوظات به مرور از بین می رود اما کارهای علمی و پژوهشی همیشه همانند یک تجربه همراه فرد است.

این پژوهشگر برتر دانشگاه آزاد اسلامی کرمان مبادرت ایده ها به ذهن را ناشی از کمبودها و ضعف های موجود در هر بخش دانست و افزود: ماهیت خلق یک ایده از نبود و وجود ضعف در هر حوزه ای است ضمن اینکه پرورش یک ایده نیازمند تحقیق و پژوهش است.

نیک پور تاکید کرد:پژوهش بیشتر بر پایه عمل است چرا که پژوهش زمانی موفق خواهد بود که نتایجش به کار گرفته شود.

عضوهیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی کرمان، نقش بودجه و امکانات در کارهای پژوهشی را مهمترین مقوله برای تسریع در نتیجه بخشی به یک پژوهش دانست و گفت: متاسفانه بودجه هایی که برای تولید یک مقاله صرف می شود کافی نیست، به همین دلیل است که دانشگاه ها و پژوهشکده ها مدام با کمبود بودجه مشکل دارند بطوری که میتوان اذعان داشت سهم بودجه از تولید ناخالص داخلی و با وجود ابلاغ سیاست های کلی بدنه "علم و فناوری" را هر سال لاغرتر می کند.

وی در ادامه افزود: با نگاهی به کشورهای مختلف مشاهده می کنیم که این کشورها در حوزه پژوهش برای آینده سرمایه گذاری می کنند ضمن آنکه این نیاز نیز در دانشگاههای ما کاملا محسوس است چرا که آینده ایران به تسلط بر فناوری بستگی دارد.

وی معتقد است دانشگاه های ایران برای برتر بودن باید در پژوهش های دانشگاهی، سرمایه گذاری کنند چرا که اکنون بسیاری از کشورها برنامه های خود را به عمل تبدیل کرده و الگوهای موفق را پیاده سازی کرده اند.

نیک پور با انتقاد از اینکه پژوهش های دانشگاهی بایگانی می شوند گفت: یکی از مسائلی که در کشورمان بارها و بارها در مورد آن بحث شده است و هر چه تلاش شده ولی دستاورد کمتری داشته است این بوده که بیشتر پژوهش های دانشگاهی بایگانی می شود و کاربرد چندانی در مراکز دولتی و یا صنعتی ندارد. شاید یکی از دلایل این امرنبودمدیریت علمی متناسب در کشور است. در حالی که انتظار این است که تحقیقات دانشگاهی گره گشای بخشی از مشکلات مردم و جامعه باشد اما این رویا هنوز به واقعیت تبدیل نشده است.

عضوهیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی کرمان در ادامه این موضوع گفت: اگر به بررسی و نیاز سنجی و سنخیت این پژوهش ها در جامعه بپردازیم، واضح است که پژوهش های ما متناسب با نیاز جامعه نیست. سالهاست که خروجی پژوهش های علمی و تحقیقاتی در دانشگاه ها با رکود مواجه شده است و آنچنان که بر کیفیت و کمیت پژوهش ها موثر بوده است، امروزه کارعلمی در دانشگاه ها از مرز کاربردی بودن آن گذشته است و دانشجویان در بیشتر دانشگاه ها عادت به ارئه مقالاتی صرفا نوشتاری نموده و دیگر خبری از کاربردی بودن در آنها نیست.

نیک پوردر پایان سخنان خود خاطر نشان کرد: یکی از مشکلات ما این است که ارتباطات مدیران و پژوهشگران خیلی کم است زیرا مدیران ایده های خودشان را دارند و پژوهشگران نیز دنبال پژوهش های خاص خودشان هستند که باید در یک راستا باشند.

وی گفت: اگر فرهنگ پژوهش در جامعه به خصوص محیط های آموزشی نهادینه شود، می توان به پژوهش در دانشگاه ها و به تبع آن پیشرفت های علمی جامعه امیدوار بود، چرا که پژوهش روح صنعت و تکنولوژی هر جامعه ای است و سیاست های تحقیق و پژوهش باید در نظام تعلیم و تربیت ما بازنگری و ترمیم شود.

چهره برتر استعدادهای درخشان باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاداسلامی در ادامه با اشاره به مدیریت دکتر و حمایت های مادی و معنوی در دوره جدید مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی از از پژوهشگران گفت: اگر حمایت‌های مادی و معنوی دانشگاه آزاد اسلامی در این دوران فعالیت من نبود، هیچ زمان نمی‌توانستم در یک پروسه زمانی کوتاه (پروسه 4 ساله) کارهای پژوهشی خود را که بیشتر در قالب مقاله در مجلات مصوب چاپ شده است، پیش ببرم. در واقع اینکه توانستم ظرف این پروسه زمانی کوتاه از نظر تعداد مقالات چاپ شده در مجلات مصوب تخصصی (که مهم‌ترین معیار سنجش در حوزه پژوهش به حساب می‌آید) در بین اساتید، پژوهشگران و دانشجویان رشته مدیریت دولتی دانشگاه‌های جنوب و جنوب شرق کشور (اعم از دانشگاه‌های دولتی و غیردولتی) جز 3 نفر اول قرار بگیرم، میسر نمی‌شد مگر با حمایت‌های مادی و معنوی دانشگاه آزاد اسلامی. لازم می‌دانم به این نکته اشاره شود که اکثر کارهای پژوهشی اینجانب در دوران دانشجویی دکتری تخصصی در دانشگاه آزاد اسلامی و با حمایت‌های مادی و معنوی این دانشگاه بوده است.

نیک پور تاکید کرد: از نظر من مهمترین دستاورد مدیریت دکتر میرزاده در حوزه پژوهش، حذف چاپ مقالات اعضای هیات علمی و دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی در مجلات کم اعتبار و بی‌اعتبار بود که این کار از طریق 1- عدم پرداخت‌های مادی به مقالات چاپ شده در این مجلات 2- عدم لحاظ کردن این مقالات در ارتقا اعضای هیئت علمی 3- عدم لحاظ کردن این مقالات به عنوان شرط دفاع رساله‌های دکتری و نمره پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد 4- عدم لحاظ کردن این مقالات در تسویه طرح‌های پژوهشی و ... بوده است. البته تأثیر این کار در آینده نزدیک مشهود خواهد بود و تأثیر آن را در ارتقا جایگاه علمی دانشگاه آزاد اسلامی در سطح کشور، منطقه و بین‌المللی مشاهده خواهیم کرد. از جمله دستاورد مهم دیگر مدیریت ایشان در حوزه پژوهش، توجه بیشتر به شرکت‌های دانش‌بنیان بوده است که البته اگر این امر تداوم داشته باشد و با جدیت پیگیری شود در آینده‌ شاهد تأثیر آن بر رشد اقتصادی کشور خواهیم بود؛ چراکه تحقیقات و بررسی‌های نشان داده است که امروزه یک از پیش‌نیازهای اصلی رشد اقتصادی و البته تحقق سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی "ابلاغی مقام معظم رهبری" دانش‌بنیان کردن امور است.

او در ادامه به استفاده از ظرفیت های استان کرمان اشاره کرد و افزود: از این اقدامات از طریق دانشگاه آزاد اسلامی به ویژه در دوران مدیریت دکتر میرزاده انجام گرفته است و البته تداوم نیز دارد. از جمله مهمترین این اقدامات، بومی گزینی دانشگاه آزاد در هیات علمی و دانشجو که به عنوان موتور محرک پژوهش و توسعه در هر جامعه‌ای به حساب می‌آیند در سطح کشور است. همچنین می‌توان پیشنهاد داد که برای استفاده از ظرفیت‌های همه‌جانبه استان‌ها، نیاز به مدیریت صحیح و علمی در این زمینه است که البته پیش‌نیاز مدیریت علمی خود استفاده از مدیران آکادمیک و با تجربه است. در واقع امروزه اساس پیشرفت کشور در هر زمینه‌ای، نگاه علمی به آن است و این امر میسر نمی‌شود مگر استفاده از متخصصین باتجربه و متعهد دانشگاهی.

خبرنگار:درخشان/منتشرکننده: آخوندی

200

کد خبر: 690814

وب گردی

وب گردی