استارت آپ ویکند چیست؟ /  ایده هایتان می تواند میلیاردرتان کند!

آیا تا به حال به راه اندازی یک کسب و کار اینترنتی فکر کرده اید؟ آیا برای شما پیش آمده است ایده ای داشته باشید و بخواهید آن را به یک طرح تجاری تبدیل کنید اما امکان آن نبوده است؟ چطور می توان یک ایده راه اندازی یک کسب و کار اینترنتی را در ذهن به شکل درست و علمی رشد داد؟ جوابش ساده است شما باید یک استارتاپی شوید!

ناهید سمیعی_ایسکانیوز: استارت‌آپ‌ها معمولا نیاز به سرمایه اولیه هنگفتی ندارند و به کمک فناوری توسعه پیدا می‌کنند. هدف استارتاپ ویکند آموزش و ترویج کارآفرینی در کشورهای جهان است. اما جدای از هدف آن، شما در این گونه گروه ها یاد می گیرید چگونه درست فکر کنید و ایده خود را در جهتی درست و عملی شدن رشد دهید.در گزارش زیر به طور اجمالی به معرفی استارت آپ ویکند ها پرداخته ایم.

استارتاپ ویکند چیست؟

استارت آپ ویکند یک همایش و رویداد آموزشی- تجربی در سراسر دنیا است و همانطور که از نامش پیداست معمولا در انتهای هفته برگزار می شود. در این برنامه شرکت کنندگان پر انگیزه ای شامل برنامه نویسان، مدیران تجاری، عاشقان استارت آپ، بازاریاب های حرفه ای و طراحان گرافیک گرد هم می آیند تا انتهای هفته طی 54 ساعت ایده یا پروژه هایی را مطرح و آماده نمایند.

ایده اولیه

گفته می شود ایده اصلی این گونه رویدادها برای اولین بار در سال 2007 توسط فردی به نام اندرو هاید طرح ریزی شد. در این گروه عده از افراد آخر هفته در مورد یک ایده کسب و کار هم فکری می کردند تا آن را اجرایی سازند. پس از انتشار موفقیت آن همایش آخر هفته دیگری چند ماه بعد از آن، در ونکوور کانادا برگزار شد. سرانجام در سال 2009 این گونه گردهمایی های آخر هفته ای به عنوان یک سازمان غیر انتفاعی ثبت شد.

نحوه برگزاری

همانطور که می دانید برای بررسی و عملی کردن یک ایده به مشورت و مشارکت افراد متخصص در رشته های مرتبط نیازاست و از آنجایی که ایده های استارتاپی در اینترنت متولد می شوند معمولا در این گروه ها برنامه نویس ها، طراحان، بازاریاب ها، مدیران محصول و مشتاقان کارآفرینی گرد هم آمده و ایده هایشان را به اشتراک گذاشته، تشکیل تیم می دهند و محصولی را ساخته و تجارت نوپایی را آغاز می کنند.

معمولا به این شکل است که افرد ایده های خود را بیان می کنند، سپس ایده های برتر انتخاب می شود، گروه هایی تشکیل داده و روی عملی کردن آن ایده کار می کنند، در نهایت در ساعات پایانی استارتاپی ها، ایده هایی که روی آن کار شده بیان می شود، اگر یک دمو از آن آماده شده باشد نمایش داده می شود. در اینجا هم داوران حضور دارند و هم بعضی سرمایه گذران، که با توجه به پتانسیلی که ایده شما برای کسب بازار دارد، روی ایده شما سرمایه گذاری می کنند و ایده های برتر انتخاب می شود.

چه ایده ای می تواند استارتاپی باشد؟

قبل از اینکه شما یک ایده را در ذهن خود رشد دهید نیاز است چند موضوع مهم را همیشه مد نظر خود قرار دهید. مدل کسب و کار ایده ای که می دهید چگونه است یا بیان دیگر ایده شما چگونه منابع مالی را در بازار هدف جذب می کند و به سوددهی می رسد. که معمولا افراد متخصص در کارآفرینی با انواع مدل های کسب و کار Business model آشنا هستند که در برنامه های استارتاپی افراد متخصص در این زمینه می توانند مشاوره های خوبی را در مورد ایده شما و مدل های سرمایه گذاری بدهند. اما برای اینکه یک ایده بتواند در محیط وب سرآمد باشد لازم است این سه ویژگی را داشته باشد: ”‌نوآوری، خلاقیت و ایده پردازی “

هدف

هدف استارتاپ ویکند آموزش و ترویج کارآفرینی در کشورهای جهان است. اما جدای از هدف آن شما در این گونه گروه ها یاد می گیرید چگونه درست فکر کنید و ایده خود را در جهتی درست و عملی شدن رشد دهید. با افراد و شریک های جدیدی آشنا می شوید که می توانند در پیشبرد ایده شما یا سرمایه گذاری روی آن به شما کمک کنند. در کشور ما نیز یک دوره استارتاپ ویکند برگزار شده است. فراموش نکنید بسیاری از شرکت هایی که در حال حاضر در دره سیلیکونی، قلب فناوری دنیا حضور دارند، ایده های خود را به این شکل مطرح کردند و امروزه به ابر شرکت های فناوری دنیا تبدیل شده اند.

_ شبیه سازی محیط کسب و کار و چالشهای راه اندازی و کار کردن در محیط های استارتاپی. ( در حد بضاعت ۵۴ساعت )

_ شبکه سازی بین افراد و مربیان و جامعه پویای هر منطقه.

_ آموزش اصول اولیه و ادبیات این حوزه.

_آشنا سازی اولیه با تشکیل تیم و کارتیمی و تقسیم وظائف و انواع ارائه و تمرکز بر اجرا و اعتبار سنجی و …

_ و در کل ایجاد نگرشی صحیح و نوین به کارآفرینی

از بهترین مثال‌ها و موفق‌ترین استارت‌آپ‌های جهان می‌توان به گوگل، مایکروسافت، اپل و… اشاره کرد. شرکت‌هایی که با یک ایده‌ی ساده شروع به کار کرده و به درآمدهای میلیاردی رسیده‌اند.

استارت‌آپ‌ها معمولا نیاز به سرمایه اولیه هنگفتی ندارند و به کمک فناوری توسعه پیدا می‌کنند

روند حرکت استارت آپ ویکند به زبان ساده

استارت آپ ویکند یک دوره آموزشی به سبکی متفاوت و عملی است.در این دوره افراد ایده های خود را برای راه اندازی یک کسب و کار که معمولا از نوع اینترنتی است محک می زنند.بدین ترتیب که در ابتدا هر فردی ایده ای را که برای کسب و کار خود دارد مطرح می کند. (هر کس فقط ۳۰ ثانیه برای شرح ایده فرصت دارد)بعد با دیگران تیم تشکیل می دهند. یعنی همکارانی برای کسب و کار خود انتخاب می نمایند.سپس تلاش می کنند تا این ایده را از زوایای مختلف بررسی کنند.یعنی کاری که قبل از شروع یک کسب و کار اینترنتی لازم است.در کنار گروه ها، مربیان و افراد کارآفرین که این مسیر را طی کردند حضور دارند. تا آنها را درباره کسب و کار به چالش بکشند و هدایت کنند.در انتهای دوره افراد متوجه می شود که آیا ایده آنها قابلیت لازم برای تبدیل به یک کسب و کار را دارد یا نه. از طرف دیگر با دوستان و مربیان آشنا می شوند. که این ارتباطات می تواند بعدا در توسعه کسب و کار اینترنتی آنها را کمک کند.

اگر بخواهیم به شکلی ساده و ابتدایی استارت‌آپ را تعریف کنیم، استارت‌آپ به شرکت‌های نوپایی گفته می‌شود که با یک ایده‌یساده و اولیه شروع می‌کنند و به سرعت رشد می‌یابند و به درآمد می‌رسند.

استارتاپ ویکند سبز

استارتاپ ویکند سبز، حول محور محیط زیست، منابع طبیعی و انرژی های پاک برگزار می شود. مخاطبین این رویداد دارندگان ایده‌های سبز، فعالان حوزه ی محیط زیست، مدیران تجاری، متخصصین کسب و کار و سرمایه‌گذاران هستند. مربیان این رویداد نیز افراد خبره و متخصص‌ در حوزه ی کارآفرینی، کسب و کار، فنی و برنامه نویسی، طراحی، انرژی و محیط زیست هستند.

استارتاپ ویکند سبز با فراهم ساختن محیطی برای طرح و اجرای ایده‌هایی با هدف حفظ محیط زیست، فرصت شروع یک کسب و کار سبز را به دوستداران محیط زیست هدیه می دهد. اولین استارتاپ ویکند سبز تهران در تاریخ‌های 27، 28 و 29 آبان ماه سال 1394 همزمان با هفته جهانی کارآفرینی برگزار شد.

اولین استارت‌آپ ویکند ایران

اولین استارتاپ ویکند ایران در 15 شهریور ماه سال ۱۳۹۱ با حضور 120 شرکت‌کننده و علاقه‌مند به کارآفرینی در کنار ۲۰ نفر از کارآفرینان برتر ایران در قالب ۱۰ تیم برگزار شد و اکنون نیز در شهر های مختلف کشور برگزار می شود . در استارتاپ ویکند تهران مدیریت و هدایت رویدادهای کشور به طور کاملا مستقل توسط کانون کارآفرینی ایران و با کمک و حمایت دانشگاه ها، سازمان ها و شرکت های معتبر داخلی انجام می شود.

احمد حلت،مدیر مسئول مجله موفقیت درگفتگو با ایسکانیوز درباره رمز موفقیت در استارت آپ ها و چگونگی رسیدن به سودهی افرادی که در استارت آپ ها شرکت می کنند گفت: به نظر من و براساس تجربه های فراوانی که داشتم رمز موفقیت استارت آپ ها ، به جز ایده بکر و بجا داشتن ، میزان انعطاف پذیری صاحبان استارت آپ در مقابل شرایط غیر قابل پیش بینی جدید و پویایی آنها برای حل سریع و البته خلاقانه مشکلاتی است که هر لحظه توسط عوامل غیر قابل کنترل و غیر قابل پیش بینی سرراه کسب و کار ظاهر می شوند.
در بازار پراز رقابت استارت آپ های امروزی ، گروهی موفق اند که در خلق ایده های نو برای مسائل جدید، بالاترین پویایی و انعطاف پذیری و توانمندی حل مساله را داشته باشند. همزمان هر چه صاحب کسب و کار تعداد پلن های ب و ج و د و... بیشتری برای موقعیت های غیر قابل پیش بینی داشته باشد، در نتیجه می تواند ضربات کمتری ببیند و سریع تر روی پای خود بایستد و به پیشروی در همان استارت آپ یا شاخه جدیدی ادامه دهد.
باید به اصطلاح شم بازاری داشت و سریع و به موقع تشخیص داد که نیاز بازار( در واقع نیاز مشتری) در هر لحظه و در هر مکان چیست و آیا ظرفیت و توانمندی حل مساله و تامین نیاز مشتری وجود دارد یا خیر؟
تصور اینکه یک استارت آپ شیک و بی نقص و از همان ابتدا موفق را بتوان راه اندازی کرد و تضمینی آن را به یک شرکت موفق تبدیل کردد و به سود کلان رساند متعلق به رمان ها و داستان هاست و در دنیای پر از تغییرات امروزی خریداری ندارد. یک استارت آپ موفق امروز سود و نفع کلانی که بدست می آورد، حاصل ویران شدن و انهدام و تخریب صدها استارت آپی است که قبل از این با شکست مواجه شدند یا در نیمه راه به حال خود رها شدند.
یک شرکت اگر می خواهد در حوزه استارت آپ به سوددهی برسد باید در هر لحظه از زمان ، توانایی و ظرفیت تشخیص نیاز (یا همان مشکل) مشتری و یافتن راه حل خلاقانه سریع برای آن نیاز را در خود ایجاد کرده باشد. بدون این ظرفیت و استعداد ( که از طریق شکست های متوالی به دست می آید) شانسی برای بقا در دنیای کسب و کارهای نو وجود ندارد.

او در ادامه در خصوص اینکه آیا پس از برجام و حضور کشورهای جهانی در کشورمان آیا پیشنهاداتی هم درزمینه استارت آپ ها شده است یا خیر گفت:قدیم ها بخصوص در شهرهای کویری ، کبوترها برای خنک شدن لانه ها را داخل چاه ها می ساختند.
شکارچیان اگر می خواستند کبوتری شکار کنند باید به قدری زبر دست بودند که کبوتر را درست وقتی از درون چاه بیرون می آمد می گرفتند.
قبل و بعد از آن بی فایده بود.
حضور در زمان و مکان درست و مناسب ، شرط اساسی موفقیت در هر زمینه ای از جمله کسب و کار است
با توجه به اینکه فناوری ارتباطات باعث شده که مشکل بعد مسافت و وابستگی مکانی تا حدودی حل شود، پس در موفقیت کسب و کارهای نو باید قبول کرد که این زمان مناسب و در واقع زمان بندی مناسب است که تعیین می کند کسب و کارها بخصوص نوپا یعنی استارت آپ ها موفق شوند یا نه!
با توجه به بحث برجام و فراهم شدن امکان سرمایه گذاران و صاحبان کسب و کار خارجی در داخل کشور، بدیهی است که بازار وسیع تری ( به وسعت جهان) در اختیار استارت آپیست های وطنی قرار می گیرد. در نتیجه فرصت های ابراز وجود بیشتری برای آنها که ایده بکر و قابلیت اجرایی ساختن ایده های خود را دارند، فراهم می شود.
اما بزرگتر شدن بازار به خودی خود برای کسی که ایده اش مناسب زمان اکنون نیست ، مزیتی محسوب نمی شود.

وی یادآور شد: میزان موفقیت و شکست در استارت آپ ها در کشورهای پیشرفته که بسترهای حمایتی و فناوری مهیاست حدود دو الی سه درصد و در کشور ما کمتر از یک درصد است. بله! کمتر از یک درصد! دلیلش هم عدم درک صحیح استارت آپیست های جوان ما از راهی است که باید طی کنند. آنها فکر می کنند یک ایده خوب، یا یک مشتری پولدار همان چیزی است که آنها را به موفقیت می رساند. اما این رویاها زمانی که اولین زمین خوردن اتفاق می افتد، رنگ می بازند و آن جاست که ظرفیت و تحمل و میزان استقامت و از همه مهم تر قدرت حل مساله فرد برای بلند شدن و ادامه دادن تعیین کننده می شود.
راه اندازی کسب و کارهای نوپا، بخصوص حوزه هایی که قبلا فتح و شناخته شده اند و رقابت در آنها شدید است کار ساده ای نیست و به احتمال 99 درصد شکست حتمی است. اما موفقیت های بزرگ روی ویرانه های شکست های بزرگ ساخته می شوند. در واقع تا شکست نباشد ، موفقیت معنایی ندارد. و اگر قرار باشد دنیای آینده دنیای بهتری شود ، راهی جز راه اندازی استارت آپ و تلاش برای موفقیت آن وجود ندارد.

نخستین رویداد استارت آپ ویکند دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران

نخستین استارت آپ ویکند دانشگاه آزاد اسلامی در 8مهر سال 94 در واحد تهران غرب در سطح دانشگاه های آزاد استان تهران در 3روز برگزار شد.

دانشگاه آزاد هم بنابر تاکیدات همیشگی دکتر میرزاده، سعی بر رسیدن به هدف اصلی دانشگاه های روز دنیا یعنی کارآفرین محور بودن دارد. برگزاری این دست رویدادها گام اول در این راه است. همچنین کم و حمایت از افراد خلاق و ایده های خلاق برای ایجاد شرکت های دانش بنیان و کاربردی کردن ایده ها است. این موضوع هم از تاکیدات اخیر آیت الله هاشمی رفسنجانی رییس هیات امنای بزرگترین دانشگاه حضوری جهان است.

تعدادی از سرپرستان گروه های شرکت کننده در استارتاپ جهانی دانشگاه آزاد تهران غرب و نوع فعالیتشان به شرح زیر است:

المیرا پریچهره دانشجوی کارشناسی معماری دانشگاه آزاد اسلامی/ طراحی اپلیکیشنی که دو نیم کره مغز کودک را همگام می کند

او درباره برگزاری این رویداد در دانشگاه آزاد اسلامی گفت: در کل دانشگاه آزاد بسیار خوب از این گونه حرکت ها حمایت می کند. مخصوصا واحد آیت الله املی که همیشه مشوق ما برای این اقدامات بوده است.

غزل رفیع جمال دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی/ کمک به ارتقای سطح زندگی بانوان خانه دار

او درباره حضور در رویداد استارت آپ می گوید: طرح ما برای بانوان خانه داری است که می خواهند برای خود کسب و کار داشته باشند.

جامعه ما یک جامعه در حال توسعه است و این نیاز ایجاب می کند که اقتصاد ما در حال گردش باشد.

آزاده آریان‌پور عضو هیات علمی دانشگاه آزاد تهران غرب / نگران سلامت کودکان خود نباشید

او درباره ایده خود می گوید: این طرح دغدغه خانواده هایی که نگران سلامتی فرزندان خود هستند را کاهش می دهد. بدین معنا که این برنامه به صورت آنلاین با مراکز درمانی ارتباط دارد و مشاوره های پزشکی و آموزشی را در اختیار خانواده ها قرار می دهد.

برگزاری دوره استارت آپ ویکند موکریان با همکاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوکان

انور ضیائی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوکان چندی پیش به ایسکانیوز گفته بود: استارت‌آپ یکی از راهکارهای اشتغال‌زایی و رونق کسب‌وکار است. در این دوره سه‌روزه شرایطی را برای جوانان و دانشجویان فراهم می‌کند تا با مسیر تبدیل ایده به عمل آشنا شوند.یکی از راهکارهای توسعه کارآفرینی در دانشگاه‌ها برگزاری دوره‌های استارت‌آپ است که تجربه کسب‌وکار بدون ریسک را فراهم می‌کند.

200/202

کد خبر: 690978

وب گردی

وب گردی