اجرایی شدن توپکرانی گسترده در خطوط لوله شرکت نفت و گاز گچساران

رئیس اداره خدمات چاه‌های شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران از اجرایی شدن بیش از سه هزار کیلومتر توپکرانی در این شرکت خبر داد.

به گزارش ایسکانیوز، بیژن آقایی درباره اجرای سه هزار و ٦٧٥ کیلومتر توپکرانی شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران گفت: این توپکرانی در اندازه‎های مختلف از خط لوله چهار تا ٤٢ اینچ انجام شده است.

وی افزود: با توجه به وجود تعدد خطوط لوله در موقعیت جغرافیایی این منطقه که از نقاط کوهستانی و سخت‎گذر در چهار استان کهگلویه و بویراحمد، خوزستان، فارس و بوشهر عبور می‌‌کند، در برخی موارد بازدیدها به دلیل عملیاتی بودن با بالگرد انجام می‌شود.

آقایی با اشاره به انجام بیش از ٢٨٥ مورد توپکرانی در یک‎سال و نیم گذشته افزود: این عملیات برای حفظ، تولید و نگهداری از خطوط اصلی و صادراتی نفت و گاز وگاز مایع انجام شد.

وی ادامه داد: با هدف بازرسی، تشخیص، تعیین میزان خوردگی‌ها و تشخیص معایب احتمالی ٤٠ کیلومتر توپکرانی هوشمند نیز با موفقیت روی خطوط لوله نفت و گاز گچساران انجام شد.

آقایی در تشریح توپکرانی هوشمند و ویژگی آن توضیح داد: در این توپکرانی افزون بر حرکت درون خط لوله، با ایجاد میدان مغناطیسی، اطلاعات مربوط به مشکلات خطوط لوله از قبیل کاهش ضخامت درونی و بیرونی خطوط را به صورت شعاعی و طولی گزارش می شود.

به گزارش شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران، وی افزود : کارشناسان نتایج حاصل از توپکرانی را بررسی کردند و برای جلوگیری از آسیب‌دیدگی خطوط لوله، حفظ، صیانت از خط لوله صادراتی و آلودگی زیست محیطی عملیات ترمیم روی این خطوط آغاز می‌شود.

رئیس اداره خدمات چاه‌های گچساران افزود: توپکرانی عملیات عبور دادن شی خارجی با فرایندی خاص از خطوط انتقال نفت و گاز است که با هدف تمیز کردن شریان‌های انتقال از رسوبات ایجاد شده، خارج ساختن مایعات، اندازه گیری قطر درونی، پوشش دادن جداره لوله با مواد ضد خوردگی و بازدید درونی خطوط انجام می‎شود.

آقایی با اشاره به ویژگی شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران افزود: این شرکت با در اختیار داشتن بیش از ٦ هزار کیلومتر خطوط لوله در اندازه‎های ٤ تا ٤٢ اینچ در حوزه گچساران و چهار استان کشور و عبور خط لوله صادراتی نقش مهمی در صنعت نفت و اقتصاد کشور دارد.

404/101

کد خبر: 691305

وب گردی

وب گردی