آموزش زبان، بستن قراردادهای همکاری علمی و ایجاد امنیت شغلی سه راهکار  برای بهبود وضعیت علمی کشور

سفیر پیشین ایران در آلمان، انگلیس و هلند، آموزش زبان، بستن قراردادهای همکاری علمی و ایجاد امنیت شغلی سه راهکار برای بهبود وضعیت علمی کشور می داند.

ایسکانیوز- مجتبی اسماعیلی: شمس الدین خراقانی سفیر سابق کشورمان در آلمان در گفت و گو با خبرنگار ایسکانیوز ضمن اشاره به وضعیت علمی دانشگاه های منطقه گفت: ما همانطور که باید در موضوع سیاست تصمیمات خود را شفاف کنیم، نیاز داریم تا در مسائل فرهنگی و دانشگاهی نیز به این صورت عمل کنیم. ما ابتدا باید از خود بپرسیم که محدوده مجوز های علمی که می توانیم به دانشجو های خارجی بدهیم کجاست؟ آیا قدرت رقابت علمی با سایر کشور ها را داریم؟ آیا اساتید مطرحی در سطح بین المللی داریم؟

وی در ادامه تصریح کرد: اگر ما بتوانیم سطح علمی دانشگاه های خود را بالا ببریم و قدرت رقابت داشته باشیم، در کنار همکاری های علمی می توانیم انتظار داشته باشیم ایران تبدیل به یک قدرت علمی شود و در منطقه کشوری نباشد که بتواند از لحاظ فکری و علمی قدرت رقابت با ایران داشته باشد.

دیپلمات سابق کشورمان با اشار به خروج نخبگان از کشور گفت: ما در حال اعزام دانشجو هستیم و نه جذب دانشجوهای نخبه. اگر این اعزام به معنی پر کردن سبد علمی ما بود، اشکالی نداشت. اما ما می بینیم که شرایط چنین نیست. وقتی محصل خود را به کشور های دیگری می فرستیم، کسی باز نمی گردد.

وی در ادامه با تشریح راهکار های مناسب جهت حفظ و توسعه سرمایه های علمی کشور گفت: ما نیاز داریم با سرمایه گذاری بر آموزش زبان، بستن قرارداد های علمی ضمن پذیرش و بورسیه دانشجو به وضعیت علمی خود سر و سامان دهیم. یکی از نیاز های ما آشنایی بهتر با زبان های زنده دنیا است تا بتوانیم از آثار مکتوب دنیا استفاده کنیم. با انجام چنین کار هایی می توانیم با شتاب مناسبی رو به جلو حرکت کنیم. اگر دانشجویی که از کشور خارج می شود بداند که می شود با امنیت خاطر در ایران کار کرد، مسلما باز خواهد گشت و به پیشرفت علمی کشور کمک خواهد کرد.

سفیر سابق کشورمان در آلمان گفت: در گذشته دانشگاه شیراز با یکی از دانشگاه های آمریکا در ارتباط بود و این باعث شد تا این دانشگاه به سرعت پیشرفت کند. این همکاری کمک کرد تا ذخیره علمی کشور افزایش یابد و بر آشنایی با زبان انگلیسی سرمایه گذاری مناسبی انجام پذیرد. اما امروزه ذخیره علمی ما در حال خالی شدن است. چرا که دانشجو ها و اساتید ما جذب کشور های دیگر شده اند. ما باید این رابطه را عکس کنیم و کاری کنیم که دانشجوهای ما با اشتیاق به کشور خود بازگردند.

باید یک مجموعه جمع آوری کنیم و نیروی نظام پشت این موضوع قرار گیرد. در برجام دیدیم که قدرت نظام پشت این قرارداد ایستاد تا موفق به توافق با کشور های 5+1 شدیم. اگر نیروی نظام پشت هویت علمی ما قرار گیرد، حتی می توانیم از آنچه در گذشته بودیم هم جلوتر رویم.

303/300

کد خبر: 692587

وب گردی

وب گردی