دکتر میرزاده در جمع خبرنگاران رسانه‌های دانشگاه آزاد اسلامی:  700 محصول  دانش‌بنیان در دانشگاه آزاد اسلامی وجود دارد

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با حضور در نمایشگاه مطبوعات با خبرنگاران اصحاب رسانه گفتگو و فعالیت های دانشگاه آزاد اسلامی بخصوص فعالیت های دانش بنیان این دانشگاه را تشریح کرد.

دکتر حمید میرزاده، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در جمع خبرنگاران درباره نقش رسانه‌ها به ویژه رسانه‌های دانشگاه آزاد اسلامی در توسعه فعالیت‌های دانش‌بنیان گفت: نقش اصلی رسانه‌های دانشگاه آزاد اسلامی این است که برنامه‌ها، سیاست‌ها، مصوبات، آیین‌نامه‌ها و خطوط اصلی کاری دانشگاه آزاد اسلامی را برای جامعه علمی و صنعتی ایران و مردم منعکس کنند، و این فعالیت منحصر به شرکت‌های دانش‌بنیان نیست.

او افزود: بحث شرکت‌های دانش‌بنیان بحث اصلی در دانشگاه آزاد اسلامی است. بیش از 30 سال دانشگاه آزاد اسلامی متکی به شهریه بود، اما اکنون با حضور رقبای زیاد یعنی بیش از 2هزار و 300 دانشگاه، مرکز علمی دیگر، کاهش جمعیت دانشجویی کشور و برخوردهای غیرمنصفانه‌ای که با دانشگاه آزاد اسلامی می‌شود به این نتیجه رسیدیم که منحصرا نمی‌توانیم بر درآمد حاصل از شهریه تکیه کنیم.

میرزاده گفت: هزینه‌های دانشگاه آزاد اسلامی باید از ارتباط با صنعت، خدمات و فعالیت‌های دانش‌بنیان تامین شود. ما 3 سال است که بر روی این قضیه کار می‌کنیم، تلاش و برنامه‌ریزی‌هایی که ماحصل آن ایجاد 962 شرکت دانش‌بنیان یا واحد فناور و حدود 100 مرکز رشد بود که 70درصد آنها در 3سال گذشته ایجاد شد.

او افزود: عملیات اجرایی شهرک‌های فناوری آزاد برای استقرار مراکز رشد و شرکت‌های دانش‌بنیان در 18 استان آغاز شده است و انتظار داریم بقیه استان‌ها کارهای اجرایی شهرک‌های فناوری آزاد را شروع کنند زیرا دانشگاه آزاد اسلامی تا پایان برنامه ششم خودش باید حدودا 40درصد هزینه‌هایش را از درآمدهای غیرشهریه‌ای مانند درآمدهای حاصل از شرکت‌های دانش‌بنیان تامین کند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی اقتصاد دانش‌بنیان را زیربنای اقتصاد مقاومتی دانست و افزود: ما اقتصاد دانش‌بنیان و فعالیت در این زمینه را از امهات و اولویت‌های برنامه‌های خود می‌دانیم. فکر می‌کنم دانشگاه آزاد اسلامی در این زمینه از دانشگاه‌های دیگر از نظر عملیاتی چند قدم جلوتر است.

او افزود: من اخیرا گزارشی با جزئیات کامل برای مقام معظم رهبری ارسال کردم. مقام معظم رهبری طرح اقتصاد مقاومتی را مطرح کردند و خودشان فرمودند: «که اقتصاد دانش‌بنیان زیربنای اقتصاد مقاومتی است»، در سند علم و فناوری هم ماموریت بسیار بالایی برای اقتصاد کشور دیده شده است و تا پایان سال 1404 باید 50درصد تولید ناخالص ملی یا جی دی پی از محل اقتصاد دانش‌بنیان تامین شود.

میرزاده گفت: به همین دلیل ما نمایشگاهی بزرگ و دائمی به مساحت 3هزار مترمربع در سازمان مرکزی دایر کردیم که محصولات دانش‌بنیان دانشگاه آزاد اسلامی در آن عرضه می‌شود. اخیرا نیز کتابی منتشر شد که محصولات دانش‌بنیان تجاری‌سازی شده دانشگاه آزاد اسلامی که در سامانه آزاداکسپو نیز ارائه شده بودند، در آن کتاب معرفی شدند.

او افزود: خوشبختانه واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی از فعالیت‌های دانش‌بنیان استقبال خوبی کردند و تاکنون حدود 700 محصول تجاری‌سازی شده و یا در مرحله تجاری سازی شدن قرار دارد و این حرکت با شتاب ادامه خواهد داشت.

200/202

کد خبر: 693434

وب گردی

وب گردی