العبادی: با دمشق برای کنترل مرزها همکاری می‌کنیم/ ترکیه توجیهی برای حضور در عراق ندارد

نخست وزیر عراق ضمن اشاره به وجود هماهنگی میان دمشق و بغداد برای کنترل مرزهای دو کشور، گفت: به نفع عراق است که با دولت سوریه همکاری کند نه با افراد مسلح.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از شبکه خبری سومریه نیوز، حیدر العبادی، نخست وزیر عراق در کنفرانس مطبوعاتی در بغداد گفت: هماهنگی میان ما و طرف سوری درباره کنترل مرزها وجود دارد. به نفع ماست که با دولت سوریه همکاری کنیم نه با گروهی از افراد مسلح.

العبادی گفت: ما امیدواریم که برادران کرد ما وارد صف حشد محلی در موصل شوند. ما مشکلی درباره موضوع آوارگان در موصل نداریم.

وی همچنین گفت: به آتش‌کشیدن روستاها و منهدم کردن منازل در کرکوک قابل قبول نیست و انتقام گرفتن از شهروندان به خاطر کاری که داعش کرده جایز نیست. هرگونه توهین به شهروندان غیر قابل قبول است و ما تمامی افرادی را که اقدامات نادرستی را در کرکوک و دیگر استان‌ها انجام دادند مجازات می‌کنیم.

العبادی تأکید کرد: داعش برای ایجاد تنش در امنیت کرکوک تلاش و اقدامات تروریستی را انجام داد. عراقی‌های قهرمان از احترامی که جهان برای آن‌ها و پیروزی‌هایشان قائلند برخوردارند.

وی تأکید کرد:‌ تهدید ترکیه علیه عراق همچنان وجود دارد اما ما خواهان جنگ با ترکیه نیستیم و به خاطر تشدید تنش‌ها از سوی ترکیه متأسفیم. ترکیه هیچ توجیهی برای حضور در عراق ندارد جز اینکه می‌خواهد شکاف‌هایی را برای رهایی از مشکلات داخلی خود ایجاد کند.

العبادی گفت:‌ترکیه در صورتی که وارد جنگ با عراق شود به جنگ داخلی کشیده خواهد شد.

وی تأکید کرد: نیروهای عراقی پیروزی‌هایی در تمامی محورهای جنگ موصل کسب کرده‌اند و داعش از ساکنان موصل به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کند.

العبادی همچنین اعلام کرد که دولتش برای طرحی را برای اداره استان نینوا پس از آزادسازی از چنگال داعش تهیه کرده است. وی تاکید کرد که اوضاع در نینوا بهتر از سابق خواهد بود.

ایسنا

302/300

کد خبر: 693467

وب گردی

وب گردی