با استفاده از تجربیات دکترمیرزاده توانستیم جایگاه مجلات علمی را در کشور نهادینه کنیم

رئیس اداره مجلات علمی دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه معاونت پژوهشی گفت: استقبال از غرفه معاونت پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی در بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات در حدی بود که ما انتظار نداشتیم، بیشتر مراجعه کنندگان از اعضای هیئت علمی و دانشجویان بودند و فهرست مجلات را درخواست می کردند تا بتوانند در پایان نامه ها و مقالات خود از داده ها استفاده کنند. حتی افرادی از موسسات آموزش عالی به غرفه مراجعه کردند تا از چگونگی نمایه کردن مجلات در پایگاه های بین المللی با خبر شوند.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر علیرضا کاشفی در حاشیه بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات به ایسکانیوز گفت: در قسمت مجلات علمی دانشگاه آزاد اسلامی مجوز راه اندازی و نظارت بر مجلات بر عهده ماست یعنی اگر مجله ای در یکی از واحد ها بخواهد شروع به فعالیت کند در ابتدا باید مجوز های لازم را دریافت کند. مجله باید شرایطی را که طبق آیین نامه و ضوابطی که بر نشریات کشور حاکم است و توسط وزارت علوم مصوب شده است داشته باشد و بر اساس پیشنهادات واحد مربوطه ، در سازمان مرکزی و کمیسیون نشریات مجوز دریافت می کند.

وی ادامه داد: پس از راه اندازی، مجله تحت ارزیابی و نظارت قرار می گیرد و برای گرفتن رتبه های دانشگاهی همچنین رتبه های لازم از وزارت علوم ، وزارت بهداشت و رتبه های بین المللی در پایگاه های بین المللی اقدام می شود.

دکتر کاشفی افزود: در حال حاضر ما در دانشگاه آزاد اسلامی 373 عنوان مجله داریم که 104 عنوان مجله دارای رتبه علمی_پژوهشی و علمی_ ترویجی هستند. از میان این مجله ها 12 عنوان مجله داریم که درپایگاه اسکوپوس و 10 عنوان مجله در پایگاه وب آو ساینس نمایه شده اند و در بین این مجله ها می توان به برترین مجله دانشگاه آزاد اسلامی در سطح کشور اشاره کرد که آیجست(IJEST ) واحد علوم تحقیقات نام دارد.

وی ادامه داد: تمامی تلاش خود را انجام داده ایم تا در تمامی گروه های آموزشی مجله داشته باشیم جالب است بدانید ما در 6 گروه آموزشی مجله داریم که شامل 176 عنوان مجله در گروه علوم انسانی، 63 عنوان در گروه علوم پایه،43 عنوان در گروه فنی و مهندسی،8 عنوان در گروه هنر و معماری، 13 عنوان در گروه پزشکی و 64 عنوان در گروه کشاورزی هستند. این مجلات توانسته اند گوشه ای از فعالیت های تحقیقاتی اعضای هیئت علمی، پژوهشگران و دانشجویان را پوشش دهند.

دکتر کاشفی با اشاره به حمایت های دکتر میرزاده در زمینه فعالیت های علمی_پژوهشی افزود: از زمانی که دکتر میرزادهتشریف آورده اند دگرگونی خاصی مخصوصا در بخش مجلات ایجاد کردند و خون تازه ای به رگ های دانشگاه آزاد اسلامی تزریق شد .حمایت های رییس دانشگاه آزاد اسلامی در زمینه فعالیت های علمی پژوهشی شایان تقدیر است و با استفاده از تجربیات وی توانستیم جایگاه مجلات علمی را در کشور نهادینه کنیم و از وی بابت این زحمات و دلگرمی ها کمال تشکر را داریم.

وی دانشگاه آزاد اسلامی را در یک جمله اینگونه توصیف کرد: دانشگاه آزاد اسلامی نماد توانایی وجمله ما می خواهیم، ما می توانیم است.

دکتر کاشفی با اشاره به سامانه ارزیابی جامع مدیریت نشریات دانشگاه آزاد اسلامی گفت: هدف این سامانه این است که مجلاتی که در دانشگاه آزاد اسلامی منتشر می شود مورد ارزیابی و سنجش قرار دهد در حال حاضر هر 6 ماه یک بار این مجلات را بررسی و رتبه بندی می کنیم که به 4 رتبه +C،B،A،A تقسیم می شوند.

وی ادامه داد: نحوه انتشار این مجلات نیز بررسی می شود به طوری که اگر مجله ای به روز باشد با رنگ سبز در سامانه نمایش داده می شود اگر یک شماره عقب باشد زرد، و اگر بیش از 2 شماره عقب باشد قرمز رنگ نمایش داده می شود به همین منظور این سامانه باعث می شود مجلات به کیفیت خود توجه کنند.

وی افزود: از طرفی تمام پژوهشگران، دانشجویان و تمامی علاقه مندان می توانند با مراجعه به این سامانه از این مقالات به صورت رایگان استفاده کنند فقط کافی است وارد سایت اینجا شوند و مقاله مورد نظرشان را جستجو کنند. کار کردن با سامانه کار سختی نیست زیرا مجلات را گروه بندی و رتبه بندی کرده ایم و افرادی که مراجعه می کنند می توانند بر اساس رشته مورد نظرشان مقاله مورد نظر خود را دریافت کنند.

دکتر کاشفی درباره استقبال بازدید کنندگان از غرفه گفت: استقبال از غرفه معاونت پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی در بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات تا حدی بود که ما انتظار نداشتیم، بیشتر مراجعه کنندگان از اعضای هیئت علمی و دانشجویان بودند و بیشتر آن ها فهرست مجلات را درخواست می کنند تا بتوانند در پایان نامه ها و مقالات خود از داده ها استفاده کنند. حتی افرادی از موسسات آموزش عالی به غرفه مراجعه کردند تا از از چگونگی نمایه کردن مجلات در پایگاه های بین المللی با خبر شوند.

700/701

کد خبر: 703796

وب گردی

وب گردی