آنچه در بازدید سه ساعته دکتر میرزاده از نمایشگاه مطبوعات گذشت

دکتر میرزاده در نمایشگاه کتاب در بازدید از شماری از غرفه ها در خصوص فعالیت های دانشگاه آزاد و افتتاح دو شعبه دانشگاه در فرانسه و اتریش، خود اتکایی مالی و تولید علم و گسترش اقتصاد دانش بنیان و پشت پرده سرقت‌های علمی اخیر سخنانی را به سمع و نظر اهالی رسانه رساند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در جریان بازدید از غرفه های ایسکانیوز، ایسنا، ایرنا، آنا و... دربیست و دومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها با اصحاب رسانه در خصوص فعالیت های دانشگاه آزاد به گفت وگو پرداخت.

در این بازدید دکتر میرزاده از فعالیت های دانشگاه آزاد در خصوص افتتاح دو شعبه دانشگاه در فرانسه و اتریش، خود اتکایی مالی و گسترش اقتصاد دانش بنیان و پشت پرده سرقت‌های علمی اخیر سخنانی را به سمع و نظر اهالی رسانه رساند که در ادامه بخش هایی از این سخنان را می خوانید:

میرزاده در جریان بازدید خود از غرفه های خبرگزاری های در غرفه خبرگزاری ایرنا گفت وگویی با اصحاب این رسانه دولتی انجام داد و از راه اندازی دو شعبه دانشگاه آزاد در کشورهای فرانسه و اتریش خبر داد و با ابراز خرسندی از این اتفاق بیان کرد: برای جذب بیشتر ایرانیان خارج کشور و فارسی زبانان، دو شعبه دانشگاه آزاد در فرانسه و اتریش دایر خواهد شد و هدف از گشایش این دفاتر جذب ایرانیان و فارسی زبانان خارج از کشور است.دانشگاه آزاد در آکسفورد، دبی، کابل و بیروت شعباتی دارد و یک شعبه هم به تازگی در عمان افتتاح شده و دو دفتر در کشور آلمان و یک دفتر در کشور مسکو و در میلان ایتالیا دایر شده است.

رئیس دانشگاه آزاد در بخش دیگری از این بازدید سه ساعته گفت: در سه سال گذشته یک هزار میلیارد تومان بابت افزایش قانونی شهریه از خانواده ها توسط دانشگاه پول کمتری جمع آوری شده است. این نشان دهنده آن است که دانشگاه آزاد نه تنها از دولت کمک های مالی دریافت نمی کند بلکه به‌دنبال آن نیست که بودجه خود را از شهریه دانشجویی تامین کند و در سه سال گذشته شهریه ثابت خود را افزایش نداده است. البته طبق قانون و اجازه وزارت علوم و بهداشت که شهریه های دانشگاهها را 20 تا 25 درصد افزایش دادند، می توانستیم شهریه را افزایش دهیم اما این کار را نکردیم.

تمام پذیرش‌های دانشگاه آزاد قانونی است

رییس دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه بازدید از بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات در غرفه‌ی ایسنا به ظرفیت های پذیرش قانونی دانشجویان اشاره کرد و گفت: تمام پذیرش‌های دانشگاه آزاد قانونی است و صدور مدرک تحصیلی نیز جزو لوازم این تایید پذیرش‌ها محسوب می‌شود. در این راستا تمام پذیرش‌های دانشگاه آزاد در تمام رشته‌ها از کاردانی تا دکترای حرفه‌ای طی دو نامه جدا قبل از سال 94 به تایید وزارت علوم رسیده است و در نامه جداگانه دیگری تایید رشته‌های مهر 95 نیز از سوی وزارت علوم اخذ شده است بنابراین زمانی که پذیرش را تایید می‌کنیم پس صدور مدرک تحصیلی نیز جزو لوازم این تایید پذیرش است.

احتمال حضور لابی صهیونیسم و عربستان سعودی در پشت پرده سرقت‌های علمی اخیر

رییس دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه گفت وگویی با اصحاب رسانه در غرفه ایسنا در مورد پشت پرده سرقت‌های علمی اخیر سخنانی را مطرح کرد و با ابراز تاسف از این مسئله عنوان کرد: وزارت امور خارجه باید مساله دو ناشری که بر موضوع سرقت علمی ایران تمرکز کرده‌اند را ریشه‌یابی کند و احتمال می‌دهم لابی صهیونیستی و یا عربستان سعودی در این موضوع دخیل باشد. خوشبختانه ایران در حال حاضر جزو کشورهای برتر تولید علم دنیا است و از برکت انقلاب اسلامی، ایران بر اساس پایگاه ISI رتبه 16 تولید علم دنیا را دار که البته تولید علم با کیفیت مقالات متفاوت است. دو اقدام علمی که باید انجام دهیم یکی تولید علم و دیگری افزایش کیفیت مقالات است که باید در این زمینه به صورت جدی کار کنیم. البته اخیرا ناروایی‌هایی که ظن سیاسی دارد بر تولید علمی ایران توسط برخی از ناشران بین‌المللی شکل گرفته است. امیدوارم حرکت این افراد سفارشی نباشد و دلیلش هم این است که ایران 76 هزار عضو هیات علمی دارد که توانسته‌اند مقام 16 را برای ایران در تولید علم کسب کنند.

فعالیت در نشریات دانشجویی زمینه ای برای بالا بردن قدرت تحلیل دانشجویان

در ادامه بازدید دکتر میرزاده این مقام مسئول از غرفه نشریه‌های دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی بازدید کرد و ضمن مهم دانستن نشریات دانشجویی در راستای ایجاد نشاط و سرزندگی در بین دانشجویان گفت: باید برای داشتن دانشگاهی زنده و با نشاط ازنشریات دانشجویی حمایت شود زیرا نشریه‌های دانشگاهی قدرت تحلیل دانشجویان را بالا می‌برد و آن‌ها را آماده رویارویی با چالش‌های سیاسی حداقل مورد نیاز در یک محیط دانشگاهی و سیاست ورزی؛ البته نه سیاسی‌کاری می‌کند. خوشبختانه در دانشگاه آزاد اسلامی، این نشاط و روحیه در حوزه معاونت دانشجویی و فرهنگی حاکم است و از مجموعه امور فرهنگی به طور اعم و اخص و از موضوع نشریه‌های دانشجویی به طور شاخص حمایت می‌شود. البته باید هم از این موضوع در چارچوب آیین‌نامه، مقررات و مصوبه‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی حمایت کرد. در این راستا دانشجویان باید بیاموزند که نشریه دانشجویی می‌تواند برای بهبود روش‌ها و منش‌های مدیریتی و علمی و پژوهشی و فناوری بسیار مفید باشد. خوشبختانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برای این موضوع مصوبه ای تدوین کرده که چارچوب‌هایی مشخص این نشریات تدوین شده و تحت حمایت دانشگاه قرار گیرد.

ارسال گزارش دقیق دانشگاه آزاد اسلامی به رهبر معظم انقلاب

دکتر میرزاده در ادامه بازدیدهای خود از غرفه خبرگزاری آنا که یکی از نشریات تخصصی دانشگاه آزاد اسلامی است بیان داشت: اخیرا گزارشی با جزئیات کامل برای مقام معظم رهبری ارسال کرده ام. مقام معظم رهبری طرح اقتصاد مقاومتی را مطرح کردند و خودشان فرمودند که اقتصاد دانش‌بنیان زیربنای اقتصاد مقاومتی است، در سند علم و فناوری هم ماموریت بسیار بالایی برای اقتصاد کشور دیده شده است و تا پایان سال 1404 باید 50درصد تولید ناخالص ملی یا جی دی پی از محل اقتصاد دانش‌بنیان تامین شود و به همین دلیل نمایشگاهی بزرگ و دائمی به مساحت 3هزار مترمربع در سازمان مرکزی دایر کردیم که محصولات دانش‌بنیان دانشگاه آزاد اسلامی در آن عرضه می‌شود. اخیرا نیز کتابی منتشر شد که محصولات دانش‌بنیان تجاری‌سازی شده دانشگاه آزاد اسلامی که در سامانه آزاداکسپو نیز ارائه شده بودند، در آن کتاب معرفی شدند.

دکتر میرزاده در غرفه خبرگزاری آنا ضمن مثبت ارزیابی کردن رسانه ها بخصوص رشته های دانشگاه آزاد اسلامی در بهبود فعالیت های شرکت های دانش بنیان ابراز امیدواری کرد و با مهم برشمردن نقش رسانه های دانشگاه آزاد اسلامی در تدوین برنامه‌ها، سیاست‌ها، مصوبات، آیین‌نامه‌ها و خطوط اصلی کاری دانشگاه آزاد ابراز امیدواری کرد و گفت: نقش موثر رسانه ها و نشریات برای جامعه علمی و صنعتی ایران و مردم منعکس کننده اخبار و روند رشد دانشگاه آزاد اسلامی است البته بحث شرکت‌های دانش‌بنیان یک مبحث اصلی در دانشگاه آزاد اسلامی است زیرا بیش از 30 سال دانشگاه آزاد اسلامی متکی به شهریه بود، اما اکنون با حضور رقبای زیاد بیش از 2هزار و 300 دانشگاه و مرکز علمی دیگر، کاهش جمعیت دانشجویی کشور به این نتیجه رسیدیم که منحصرا نمی‌توانیم بر درآمد حاصل از شهریه تکیه کنیم و برای تامین هزینه‌های دانشگاه آزاد اسلامی باید ارتباط با صنعت، خدمات و فعالیت‌های دانش‌بنیان تامین شود البته 3 سال است که بر روی این قضیه کار می‌کنیم، تلاش و برنامه‌ریزی‌هایی که ماحصل آن ایجاد 962 شرکت دانش‌بنیان یا واحد فناور و حدود 100 مرکز رشد بود که 70 درصد آنها در 3سال گذشته ایجاد شد.

اقتصاد دانش‌بنیان زیربنای اقتصاد مقاومتی

دکتر میرزاده در ادامه اظهارتش در مورد شرکتهای دانش بنیان گفت: اقتصاد دانش‌ بنیان زیربنای اقتصاد مقاومتی و اقتصاد دانش‌بنیان و فعالیت در این زمینه را از اولویت‌های برنامه‌های دانشگاه آزاد است و فکر می‌کنم دانشگاه آزاد اسلامی در این زمینه از دانشگاه‌های دیگر از نظر عملیاتی چند قدم جلوتر است. خوشبختانه واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی از فعالیت‌های دانش‌بنیان بسیار خوب استقبال کردند و 700 محصول تجاری‌سازی شده در دسترس مردم و بازار قرار دارد و این حرکت با شتاب ادامه دارد. لازم به ذکر است عملیات اجرایی شهرک‌های فناوری آزاد برای استقرار مراکز رشد و شرکت‌های دانش‌بنیان در 18 استان آغاز شده است و انتظار می رود بقیه استان‌ها کارهای اجرایی شهرک‌های فناوری آزاد را شروع کنند زیرا دانشگاه آزاد اسلامی تا پایان برنامه ششم خودش باید حدودا 40 درصد هزینه‌هایش را از درآمدهای غیرشهریه‌ای مانند درآمدهای حاصل از شرکت‌های دانش‌بنیان تامین کند. در این راستا عملیات اجرایی شهرک‌های فناوری آزاد برای استقرار مراکز رشد و شرکت‌های دانش‌بنیان در 18 استان آغاز شده است و انتظار داریم بقیه استان‌ها کارهای اجرایی شهرک‌های فناوری آزاد را شروع کنند زیرا دانشگاه آزاد اسلامی تا پایان برنامه ششم خودش باید حدودا 40درصد هزینه‌هایش را از درآمدهای غیرشهریه‌ای مانند درآمدهای حاصل از شرکت‌های دانش‌بنیان تامین کند.

در ادامه بازدید ریاست دانشگاه آزاد اسلامی از دیگر غرفه های نمایشگاه مطبوعات ،این مقام مسئول در جمع خبرنگاران رسانه‌های دانشگاه آزاد اسلامی که در نمایشگاه مطبوعات گرد هم آمده بودند اظهار داشت: هزینه‌های دانشگاه آزاد اسلامی باید از ارتباط با صنعت، خدمات و فعالیت‌های دانش‌بنیان تامین شود. ما 3 سال است که بر روی این قضیه کار می‌کنیم، تلاش و برنامه‌ریزی‌هایی که ماحصل آن ایجاد 962 شرکت دانش‌بنیان یا واحد فناور و حدود 100 مرکز رشد بود که 70درصد آنها در 3سال گذشته ایجاد شد.

وی اقتصاد دانش‌بنیان را زیربنای اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: اقتصاد دانش‌بنیان و فعالیت در این زمینه را از اولویت‌های برنامه‌های خود می‌دانیم. فکر می‌کنم دانشگاه آزاد اسلامی در این زمینه از دانشگاه‌های دیگر از نظر عملیاتی چند قدم جلوتر است.

200/205

کد خبر: 704117

وب گردی

وب گردی