طراحی و ساخت دستگاههای فرآوری میوه و سبزی و دستگاه ازن ژنراتور

برابر آمار رسمی در کشور سالیانه 30 درصد محصولات کشاورزی به دلیل نبود صنایع تبدیلی از بین می روند. ترویج و راه اندازی کارگاه های صنایع تبدیلی افزون بر رشد اقتصادی منطقه سبب استفاده بهینه از محصولات کشاورزی می شود.

به گزارش ایسکانیوز، « محمدعادل مرزبان» یکی از نخبگان دانشگاهی و از اساتید دانشگاه آزاد اسلامی واحد نی ریز است که در استان فارس به کمک باغداران و سیفی کاران این منطقه شتافته و با طراحی و ساخت دستگاههای فرآوری میوه و سبزی سعی کرده است از هدر رفت محصولات کشاورزی جلوگیری کند.

این مبتکر جوان که در حال حاضر در رشته دکترای مهندسی مکانیک در دانشگاه آزاد اسلامی شیراز تحصیل می کند می گوید: « عمده روش های فرآوری محصولات در کشور ما روش های قدیمی، پرهزینه و با محصول تولیدی ضعیف و غیرکیفی است. شاید بارها دیده باشید که سیب های سردخانه ای موجود در بازار طعم مناسبی ندارند یا داخل شان خراب و گندیده است. علت این وضعیت عمدتاً به نحوه نگهداری یا همان فریز کردن محصول بر می گردد. تولید کنندگان این میوه ها با استفاده از روش های قدیمی اقدام به شست و شوی محصول با مواد شیمیایی و نگهداری سردخانه ای می کنند و چون در این روش تمامی میکروب های روی میوه از بین نمی رود میوه را از درون خراب می کنند. افزون بر آن نگهداری میوه در دمای یخچالی نیز خود عامل تأثیرگذاری روی پایین آمدن کیفیت محصول (بو، طعم و رنگ) می شود.»
روش فرآوری در دستگاه های تولید شده مرزبان دانش آموخته رشته کارشناسی مهندسی مکانیک حرارت در سیالات دانشگاه آزاد اسلامی واحد نی ریز که در حال حاضر به عنوان مدرس با این واحد دانشگاهی همکاری می کند روشی کاملاً علمی و با استفاده از فناوری های روز جهان است.
یک قسمت از دستگاه کار شست و شوی سیب با فناوری ازون را انجام می دهد. در این مرحله، دستگاه ازون که آقای مرزبان و گروه همراهش تولید کرده اند، کار شست و شو انجام می دهد. در این روش علمی میوه ها با گاز O3 برخورد می کنند و از ترکیب میکروب ها و کثیفی های روی میوه با این ملکول ها اکسیژن آزاد می شود. به عبارتی مزیتی که این روش نسبت به شست و شوی معمولی دارد ، قدرت پاک کنندگی قوی و بدون آلایندگی محیطی است که افزون بر اینکه به محیط زیست گیاهی و جانوری کمک می کند، سبب بالا رفتن اکسیژن محیط نیز می شود.
این استاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد نی ریز در گروه مکانیک در توضیح ویژگی‌های گاز ازن می افزاید: « گاز ازون بر خلاف ضدعفونی کننده های معمولی مانند کلر و فرمالین ، هیچ گونه مواد سمی یا مضری بر جای نمی گذارد، چرا که این ملکول پایدار نیست و پس از مدت کوتاهی شکسته شده و به ملکول پایدار اکسیژن تبدیل می شود. به دلیل پایدار نبودن این گاز برای استفاده از آن، باید آن را در محل تولید کرد. ازون به عنوان یک اکسید کننده بسیار قوی، افزون بر نداشتن آثار زیست محیطی زیان بار، قابلیت های بسیار و کاربردهای وسیعی در مصارف صنعتی ، بهداشتی و خانگی دارد.»
وی میزان باغات سیب در استان فارس را 30 هکتار برآورد می کند و می گوید:« بیش از 500 هزار تن از این محصول به صورت سالیانه در استان برداشت می شود با توجه به برداشت محصول در بازه زمانی محدود و کمبود تقاضا نسبت به حجم محصول تولید شده ، معمولاً هر ساله یک سوم محصول در باغات خراب می شود و مقداری نیز در موقع جا به جایی و انتقال به سایر شهرها یا به دلیل نگهداری سنتی و سردخانه ای از بین می رود . شهرهای نی ریز و استهبان در این استان نیز به جهت تولید بالای انجیر در کشور به قطب انجیر کشور شهره هستند و جهرم نیز به دلیل تولید بالای لیموشیرین و تولید انواع مرکبات و سیفی جات در این استان زمینه مساعدتری را برای فرآوری و انبار کردن تولید مازاد ایجاد کرده است و علاقه مندی در این زمینه برای بسته بندی ، خشک کردن و نگهداری محصول برای عرضه در دیگر فصول سال نیز بالاست.

او افزود: در این راستا نیازمندی فراگیر باغداران استان به روش های پیشرفته ، ارزان و در عین حال ساده موجب شد تا این استاد دانشگاه آزاد اسلامی و گروه همراه شان به اقدام جهادی در این زمینه دست بزنند و با طراحی دستگاه های فرآوری روز به این نیاز پاسخ شایسته ای دهند . دستگاههای تولیدی این گروه می توانند مراحل مختلفی از جمله شست و شو ، بسته بندی خام، خرد کردن ، پوست کنی، آبمیوه گیری ، لواشک سازی، کمپوت کردن، تولید مربا، تولید دمنوش و پودر کردن و ... را به تناسب نیاز متقاضی انجام دهد.
البته در این روش انواع میوه ها و سبزیجات با روش پیشرفته و فناوری منحصر به فرد تا دمای مخصوصی رسانده و با تزریق گاز خنثی خلأ محیطی ایجاد شده و محصولات بسته بندی می شوند. محصولات در دورن نایلون های خلأ و بیرون از محیط یخچال به صورت بلند مدت قابلیت نگهداری دارند . محصولاتی مانند انجیر، سیب، انگور، انواع مرکبات و سبزیجات و ... را می توان با کیفیت و طعم اولیه به صورت دارازمدت در همین نایلون های نازک نگهداری کرد و با ارزش افزوده بالاتری به فروش رساند در واقع ، با این روش باغدار می توند محصولاتش را به راحتی نگهداری کند.
دانش آموخته دانشگاه آزاد اسلامی واحد نی ریز در خصوص قیمت این دستگاه‌ها و دیگر مزیت‌های آنها گفت: به تناسب میزان تولید و نیازمندیهای مشتری ، این دستگاههای تولید را که در دنیا به سیستم های خلأ سرما معروفند- با یک پنج قیمت دستگاههای مشابه چینی تولید می کنیم که الیته این دستگاه موجب شده تا با استفاده از این روش دیگر باغدار به دلیل ترس از خراب شدن محصول، محصولش را با هر قیمتی به فروش نمی رساند. بارها مشاهده شده که سیب های باغداران به فروش نرسیده و حتی باغدار کارگر گرفته است تا سیب های خراب شده باغ را جمع آوری کنند. با این روش باغداران می توانند محصول اضافه بر نیاز بازار را از باغ جمع آوری کرده و به لواشک و آبمیوه تبدیل کنند.

205/200

کد خبر: 704517

وب گردی

وب گردی