آماری در زمینه ابتلا دانشجویان به دیابت در واحد علوم دارویی به ثبت نرسیده است

معاون دانشجویی-فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم دارویی گفت: خوشبختانه در طرح غربالگری دیابت طی 2 روز گذشته در دانشکده داروسازی و علوم فناوری های نوین دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد، تنها 6 نفر از کارمندان در معرض ابتلا به بیماری دیابت هستند و آماری در  زمینه ابتلا دانشجویان به این بیماری به ثبت نرسیده است. 

به گزارش خبرنگار ایسکانیوز، دکتر ابراهیم بلالی درباره طرح غربالگری دیابت در دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم دارویی دانشکده علوم و فناوری های نوین به ایسکانیوز گفت: این طرح طبق دستوالعمل معاونت علوم پزشکی و با حمایت معاونت دانشجویی فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم دارویی توسط بنیاد امور بیماری های خاص در تیم های 3-4 نفره در دانشکده داروسازی در 24 و 26 آبان ماه برگزار شد.

وی ادامه داد: در حال حاضر دیابت نوع 2 در سراسر دنیا به ویژه کشور های توسعه یافته در حال گسترش است که کشور ما نیز از این قاعده مستثنی نیست. بیماری دیابت به مرور زمان و تحت شرایط خاصی ممکن است به یک بیماری همه گیر تبدیل شود به همین منظور باید تمامی تلاش خود را در زمینه پیشگیری از این بیماری انجام دهیم.

معاون دانشجویی-فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم دارویی افزود: به همین منظور لازم است برای مقابله با این بیماری باید زمینه آموزش های لازم را برای افراد فراهم کنیم و سطح آگاهی مردم جامعه را بالاتر ببریم. برای پیشگیری از بیماری دیابت 2 راه وجود دارد که روش اول ارتقای بهداشت است که در آن لازم است به برنامه ریزی های لازم در شیوه زندگی و عادت های غذایی و تغذیه افراد ایجاد شود. روش دوم نیز پیشگیری های اولیه در زمینه بیماری دیابت و کمک به افرادی است که در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند.

وی در زمینه اقدامات لازم جهت پیشگیری از بیماری دیابت گفت: پیشگیری های اولیه را می توان با استفاده از تست ها و برنامه ریزی هایی که در واحد های دانشگاه آزاد اسلامی در حال اجرا است، انجام داد. در حال حاضر این تست ها در سطح دانشجویان، کارمندان ، اساتید و اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی اسلامی انجام می شود اما بررسی وضعیت دانشجویان با تمرکز بیشتری پیش می رود زیرا بیشتر آن ها زیر 30 سال هستند و در شرایطی قرار دارند که می توان این بیماری را کنترل کرد.

دکتر بلالی درباره آمار مبتلایان به بیماری دیابت در واحد علوم دارویی گفت: خوشبختانه در طرح غربالگری دیابت طی 2 روز گذشته در دانشکده داروسازی و علوم فناوری های نوین دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد، تنها 6 نفر از کارمندان در معرض ابتلا به بیماری دیابت هستند و آماری در زمینه ابتلا دانشجویان به این بیماری به ثبت نرسیده است.

وی افزود: برای افرادی که در خطر ابتلا به دیابت قرار دارند مشاوره های در نظر گرفته می شود و برنامه ریزی های لازم جهت کنترل بیماری آن ها تعیین خواهد شد تا بتوان اقدامات پیشگیرانه لازم در مراحل اولیه این بیماری صورت گیرد.اختلال در تولید انسولین یکی از مهم ترین عوامل بیماری دیابت است و عواملی مانند استرس، کم‌تحرکی، سابقه فامیلی، افزایش فشارخون و وزن بالا باعث افزایش احتمال این بیماری خواهد شد.

همچنین چندی پیش مدیر کل توسعه خدمات سلامت دانشگاه آزاد اسلامی دکتر امین قاسم بگلو در حاشیه برگزاری بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات درباره طرح غربالگری دیابت به ایسکانیوز گفت: یکی از برنامه‌هایی که اخیرا توسط دانشگاه آزاد اسلامی شروع شده پایش بیماران دیابتی به صورت رایگان است.این طرح با همکاری دانشگاه آزاد اسلامی با بنیاد امور بیماری های خاص صورت گرفته است و از دهم آبان در دانشگاه‌های آزاد اسلامی شهر تهران این طرح آغاز به کار کرده است و تا حدود یک ماه ادامه دارد.

او ادامه داد: در جریان این طرح تیمی از طرف بنیاد امور بیماری‌های خاص شامل پزشک و تکنسین‌های مورد نظر در واحدهای دانشگاهی مستقر در شهر تهران طبق زمان بندی مشخص به بیماران مراجعه کرده و پایش دیابت را به همراه معاینات پزشکی، تست قند خون و... را انجام می‌دهند.

مدیر کل توسعه خدمات سلامت دانشگاه آزاد اسلامی درباره هدف این طرح‌ گفت: هدف اجرای این طرح آن است که به شکل زودهنگام بیماری دیابت را شناسایی کنیم و خدمات لازم برای این بیماران را ارائه دهیم. قرار است این طرح در سایر واحدهای دانشگاه‌های آزاد کشور اجرا شود. امیدوارم که بتوانیم شاهد ثمرات مثبت آن در آینده باشیم.

700/701

کد خبر: 705594

وب گردی

وب گردی