من  روایت می  کنم  ؛ تو  بخوان

کمتر کسی است که برای یک بار هم که شده حسینیه بزرگ کربلایی ها در خیابان 15 خرداد را ندیده باشد اما ازدحام جمعیت در شب نیمه سرد 29 آبان مجبورت می کند بایستی و به مناره های بلند حسینیه معروف شهر نگاه کنی و صدای بلند مداحان را بشنوی.

زهره حاجیان- زمانی که بایستی دیگر نیازی نیست که از کسی بپرسی چه خبر است بنرها و پلاکاردهای بزرگی که در اطراف خیابان های منتهی به چهار راه گلوبندک نصب شده نشان می دهد که مراسمی را به مناسبت اربعین حسینی در سه شب متوالی برگزار می کند.

پرده اول :چای داغ در هوای سرد می چسبد

نماز مغرب و عشا تازه به پایان رسیده و جمعیت از همه قسمت های شهر خود را به چهارراه گلوبندک و حسینیه معروف شهر می رسانند .

چادر های نصب شده در بیرون حسینیه ، پرچم ها و پارچه های مشکی منقش به شعر محتشم کاشانی و حضور تعداد زیادی از شهروندان نشان ازاجرای برنامه ای گسترده دارد .رانندگان اتومبیل ها و راکبان موتور سیکلت ها لحظه ای مکث می کنند و با نگاهی به بنرهای نصب شده و نام مداحان به طرف چادرها می روند .

عطر چای تازه دم در خیابان پیچیده خرما هم که باشد می توان خستگی کار در یک روز تعطیل را درآورد و به طرف در ورودی حسینیه رفت.

پرده دوم : بفرمایید تو ...

این جمله را بارها وبارها می توان از زبان مسئولان چادر هلال احمر که خدمات پزشکی را انجام می دهند بشنوی اما به مرور که بر تعداد مراجعه کنندگان افزوده می شود و صف طولانی کنار چادر تشکیل می شود وقت نمی کنند که حتی این جمله دو کلمه ای را تکرار کنند.

"محمد محمدی"مسئول چادر هلال احمر با اشاره به اینکه از دو روز قبل این چادربرپا شده می گوید :«خدماتی که در این چادر ارائه می شود شامل گرفتن فشار خون ،تست قند خون ،ثبت نام جوانان علاقمند به عضویت در هلال احمر و ثبت نام اهدای عضو است .»

"علی آقاسیدحسینی" یکی دیگر از اعضای چادر هلال احمر در حالی که فشار خون" صابر خراسانی" شاعر اهل بیت را می گیرد می گوید :«کار درهلال احمر عاشقانه است و اگر عشق به خدمت نباشد نمی توانی کار و خدمت کنی .»

"محسن خرم "از داوطلبان هلال احمر فعال در چادر می گوید :«در این چند روز بیشترین استقبال در بخش اهدای عضو بود و در 3 شب حدود یکصد نفر فرم اهدای عضو را در چادر مستقر در بیرون حسینیه پر کردند .»

"مجتبی خاجی" و "علی ترکمن" هم در حال ارائه خدمات به مراجعه کنندگانی بودند که در شب آخر مراسم برای تست قند خون و فشار خون صف کشیده بودند.

پرده سوم :به محفل عزای آقا خوش آمدید

مرد و زن و پیر و جوان ندارد هر که می رسد بعد از نوشیدن چای داغ از پله های حسینیه بالا می رود و به جمع عزاداران حسینی در شب اربعین می پیوندد.

قسمت بانوان شلوغتر است انگار. چند دقیقه بیشتر از اذان مغرب نگذشته اما نمی توانی براحتی جای خالی مناسبی پیدا کنی .

امسال در برنامه هایی که به مناسبت های مذهبی برگزار می شود سعی شده مباحث فرهنگی گنجانده شود که شامل توزیع کتاب های مربط با مناسبت ها و برگزاری مسابقات کتابخوانی و برگزاری کلاس های آموزشی مراسم مذهبی است.

دربسته های فرهنگی در مراسم اربعین دراین بسته یک جلد کتاب دقایقی با قران از حجت الاسلام محسن قرائتی و کتاب عاشورا اوج یک قیام از شهید بهشتی ،یک عدد تی شرت مشکی و شال گردن و شال سر و سی دی اموزش کمک های اولیه توزیع می شود.


شرکت کنندگان چه گفتند ؟

زهرا حسینی نژاد از شهریارآمده است . او با اشاره به اینکه هر سال شب اربعین به گلوبندک می آید گفت: « شب های عزاداری دهه اول و شب اربعین بازار و گلوبندک حال و هوای دیگری دارد و من و خانواده ام هر سال به اینجا می آییم .

"ثمین نیکویی" از محله سلسبیل در مراسم شرکت کرده است. او می گوید: وقتی شنیدم مراسم اربعین در حسینیه کربلایی ها برگزار می شود برای استفاده از فضای معنوی و سبک شدن خودم به اینجا آمدم .»

نیکویی با انتقاد از سیستم صوتی حسینیه گفت :« صدای بلندگوها به حدی زیاد است که متوجه صحبت ها و مداحی ها نمی شویم مخصوصا نتوانستم از اشعار صابر خراسانی استفاده کنم چون صدا بسیار بلند و نامفهوم بود .»

اعظم سپهروند گفت:«مراسم امسال با استفاده از تجربه برگزاری مراسم در سال گذشته با کیفیت بالاتری برگزار شد و حضور گسترده مردم بسیار قابل توجه است.»

"مژده زارعی اما معتقد بود که برای توزیع بسته های فرهنگی می توانستیم بهتر عمل کنیم چرا که یک عده چند بسته دریافت کردند در حالیکه عده ای نتوانستند حتی یک بسته بگیرند .»

"اکرم یزدانی ملا احمد " از اعضای ثابت مراسم عزاداری هاست . او با فروش پارچه ای که به نام حلقه یاسین معروف است مرتب میان شرکت کنندگان درحال معرفی و فروش کالایش بود.

حلقه یاسین پارچه ای سفید منقش به سوره مبارکه یاسین است که برای رفع انواع گرفتاری ها استفاده می شود .

بیرون از حسینیه دسته های عزاداری سینه زنی در حال گذرهستند و کتل ها و پرچم های سرخ در هوا می چرخند و صدای ناله به آسمان بلند است و جاماندگان پیاده روی اربعین از شدت گریه شانه هایشان می لرزد و به سینه می زنند و طلب طلب زیارت از آقا می کنند . خدارا چه دیدی شاید همه این جمعیت عطیم حاضر در حسینیه کربلایی ها و خیابان های گلوبندگ و اطراف بازار سال دیگر همسن شب اربعین در کربلا باشند.

700700

کد خبر: 706268

وب گردی

وب گردی