باقر لاریجانی: هدفمان یکپارچه سازی در حوزه آموزش پزشکی است

نشست خبری معاون آموزشی وزیر بهداشت باقر لاریجانی صبح امروز در وزارت بهداشت برگزار شد.

به گزارش ایسکانیوز، باقر لاریجانی، معاون آموزشی وزارت بهداشت در ابتدای این نشست خبری گفت: یکی از بحث‌های مهمی که در سال جاری دنبال کرده ایم، استقرار برنامه آمایش سرزمینی در حوزه آموزش عالی است و اجرای بسته تحول آموزشی پزشکی در این زمینه است.
وی ادامه داد: هفته گذشته، در جلسه ای که با حضور ریس جمهور و روسای شورای انقلاب فرهنگی برگزار شد، در خصوص این موارد صحبت و گفت‌وگو شد و مورد تایید تمامی افراد شورای انقلاب فرهنگی قرار گرفت که این موضوعات براساس مصوبات شورای فرهنگی پیگیری خواهیم کرد.
وی افزود: همچنین بسته‌های تحولی آموزش پزشکی وضع شد که در جهت تحقق آنها حرکت کرده‌ایم و امیدواریم این مسیر را با موفقیت طی کنیم.

لاریجانی ادامه داد: همچنین تغییراتی را در خصوص سیاست‌هایمان در مورد پذیرش دانشگاه‌های خارجی انجام داده ایم که در هفته گذشته اعلام شد. اساس این بررسی، براساس رتبه‌بندی‌های بین‌المللی است و ما دانشگاه‌های 7صدم را در QS، دانشگاه‌های 8 صدم را در تایمز و دانشگاه‌های 5صدم را در بررسی شانگهای جزء دانشگاه‌های مطرح بررسی کردیم که همه این دانشگاه‌ها برای ما پذیرفته نخواهد بود و برخی از آنها با ارزیابی‌های وزارت بهداشت کنار گزاشته خواهند شد.

وی عنوان کرد: این یک نگاه آسانتری را به دانشجویانی که می خواهند در خارج از کشور تحصیل کنند می دهد و طبیعی است که برخی از این دانشگاه‌ها، رشته‌های علوم پزشکی را نداشته باشند که از این میان تنها دانشگاه‌هایی که رشته‌های پزشکی را داشته باشند مورد قبول وزارت بهداشت خواهند بود.
وی یادآور شد: قرار شده است که سالیانه این کار مورد بررسی و براساس رتبه‌بندی‌های بین‌المللی سازماندهی شود.

وی گفت: در هفته گذشته در خصوص نحوه ارزشیابی متخصصین فارغ التحصیل دانشگاه‌های اروپایی تصمیمی اتخاذ شد که آن را در سه دسته تقسیم بندی قرار دادیم. در رده اول دانشجویان فارغ‌التحصیل از دانشگاه آلمان، در رده دوم دانشجویان فارغ‌التحصیل از دانشگاه‌های ایتالیا و کشورهای دیگر و در رده سوم دانشجویانی که از اروپای شرقی و باقی کشورها فارغ‌التحصیل می‌شوند. آنچه که در این ارزشیابی جدید مهم است ،اشتغال افراد در دانشگاه‌های همان کشور و کار کردن در مراکز معتبر آن کشور و داشتن بردهای اروپایی که به عنوان برخی از شاخص‌ها گذاشته‌ایم که در مسیر ارزشیابی آنها ممکن است تغییراتی ایجاد شود.

لاریجانی نکته مهم دیگر را در حوزه آموزش پزشکی دانست و گفت: از همه دانشگاه‌ها حوزه علوم پزشکی کشور و بردهای تخصصی درخواست کرده‌ایم که با توجه به کمیسیونی که برای ارزیابی متون و مقاله در کشورهای مختلف تشکیل شده کتاب‌هایی که در رشته‌های مربوط به خود را تدوین کرده اند را در اختیار این کمیسیون قرار دهند و علت این کار این است که همیت ملی را در کتب مرجع گسترش دهیم بنابراین از همه مراکز علمی خواسته‌ایم که اگر کتبی را در این حوزه دارند به عنوان مرجع مطرح برای ما بفرستند.
لازم به ذکر است که کمیسیونی هم در وزارت بهداشت تشکیل داده‌ایم که بتواند این کار را سامان دهند.

وی افزود: شانزدهم آبان ماه بخشنامه ای داشتیم تا بتوانیم رشته‌هایی مانند آموزش و اخلاق پزشکی و تربیت اساتید آینده را در دانشگاه‌ها گسترش دهیم که در این راستا 200 بورس تحصیل داخلی را به دانشجویان استعداد درخشان و پزشکانی که علاقه‌مند هستند که دانشگاه‌ها آنها را بپذیرند و عضو هیات علمی شوند، این تسهیلات را در اختیار دانشگاه‌ها قرار داده‌ایم که در سال جاری به تدریج بتوانند از این امکانات استفاده کرده و استادان آینده خود را ساماندهی کنند.
وی یادآور شد: یکپارچه سازی در حوزه آموزش پزشکی یکی دیگر از مسایلی است که مورد توجه قرار داده ایم که در همه کمیسیون‌های موارد خاص که قانون در مورد آنها خیلی صریح نیست در حوزه پزشکی را در کشور یکسان کردیم ودستور العملی را را برایش تعریف کردیم.
وی خاطر نشان کرد: مساله دیگری که روزهای آتی اعلام خواهیم کرد، مشارکت شرکت‌های خصوصی در بخش آموزش پزشکی است.به این ترتیب که راهبرد های کلی برای مشارکت شرکت های خصوصی به دانشگاه ها اعلام خواهیم کرد تا بر اساس ان شرکت‌های خصوصی بتوانند در حوزه آموزش پزشکی سرمایه‌گذاری کند. هدفمان این است که هم از بستر خصوصی مناسب برای طراحی برخی از دوره‌های آموزشی استفاده کنیم و هم اینکه بخش خصوصی در برخی از فرایندها بتواند مشارکت کند و در فعالیت‌های آمایشی برخی از فعالیت‌ها که نیازمند کمک هستیم بتواند سرمایه‌گذاری کرده و در پیشرفت دانشگاه‌های علوم پزشکی مشارکت نمایند.

۲۰۰/۲۰۲

کد خبر: 706583

وب گردی

وب گردی