مشارکت ایران و آفریقای جنوبی در پروژه های مسکن ایران/ تعیین تکلیف ۴۵۰ هزار خانه خالی در استان های البرز و تهران

در این گزارش به اختصار شرح کلیه وقایع و اخبار راه و شهرسازی در هفته گذشته پرداخته ایم.

به گزارش ایسکانیوز، بازدید وزیر راه و شهرسازی ایران در جریان سفر خود به چین از پارک فناوری سوجو واقع در شهر سوجو و همچنین بازدید از محلات مرکزی و بافت قدیم بهسازی و نوسازی شده قدیم شهر سوجو، دیدار اصغر فخریه کاشان قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بین‌الملل با هیات آفریقایی و رد و بدل شدن نقاط مشترک برای همکاری از جمله پیشنهاد مشارکت آفریقای جنوبی در ساخت چهار شهر جدید و نوسازی بافت های فرسوده داخل شهرها بخش بین الملل حوزه مسکن و شهرسازی بود.

در بخش داخلی و اخبار داخلی نیز حامد مظاهریان معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی با حضور در شبکه ۵ سیما به تشریح برنامه ها و سیاست های کلی بخش مسکن پرداخت. تاکید بر رفع ابهامات تولیدکنندگان در خانه پیش فروش و احتمال اصلاحات آن قانون، انتقاد معاون معماری و شهرسازی به قطع طولانی ترین خیابان کشور (خیابان ولی عصر) به دلیل آبیاری با فاضلاب شهری، تعیین تکلیف ۴۵۰ هزار خانه خالی در استان های تهران و البرز، قیمت های نهایی مسکن مهر پردیس، احتمال افزایش وام ۱۰ میلیونی مسکن مهر، اختصاص یک هزار میلیارد تومان برای بازآفرینی بافت های تاریخی کشور، انجام مطالعات حاشیه نشینی در ۹۱ شهر کشور، شناسایی ۴۸ هزار هکتار سکونتگاه غیررسمی با ۱۱ میلیون جمعیت، افزایش اعتبارات ساماندهی بافت های فرسوده و سکونتگاه های غیررسمی به ۴۵۰۰ میلیارد ریال و در نهایت تشریح نقاط قوت و ضعف معماری معاصر طراح موزه تنوع زیستی، معمار و شهرسازی بخشی از اخبار داخلی حوزه مسکن در هفته گذشته بود.

بازدید وزیر راه و شهرسازی ایران از محلات و بافت قدیم شهر سوجو در چین

دکتر عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی ایران روز شنبه هفته گذشته از پایکر فناوری سوجو واقع در آن شهر بازدید و از نزدیک در جریان روند ایجاد، شکل گیری و توسعه پارک فناوری قرار گرفت. در این بازدید، عناصر تاریخی، فرهنگی و اجتماعی در فرآیند بازآفرینی و بهسازی محلات شهری چین یکی از ویژگی های مهم پروژه مذکور عنوان شد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

همکاری ایران و آفریقا در ساخت ۴ شهر جدید و نوسازی بافت‌های فرسوده داخل شهرها

اصغر فخریه‌کاشان قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بین‌الملل در دیدار با هیات آفریقایی، همکاری ایران و آفریقا را در حوزه‌های مختلف حمل و نقلی و مسکن و شهرسازی مورد بررسی قرار داد. وی گفت: در ایران ساخت ۴ شهر جدید و نوسازی بافت‌های فرسوده در داخل شهرها در اختیار وزارت راه و شهرسازی است و شرکت‌های افریقای جنوبی می‌توانند در این بخش‌ها نیز مشارکت کنند که خانه‌های مربوط به میراث فرهنگی مشمول آن نمی‌شود و سود موردنظر از سوی وزارت راه و شهرسازی تضمین می‌شود. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

تاکید بر ساخت خانه‌های زیر ۱۰۰ متر و راه‌اندازی سامانه معاملات مسکن در ۶ کلانشهر

حامد مظاهریان معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی نیز در تشریح برنامه ها و سیاست های کلی مسکن در وزارت راه و شهرسازی به احتمال اصلاح قانون پیش فروش ساختمان، راه اندازی سامانه معاملات مسکن در ۶ کلانشهر، تاکید بر ساخت خانه های زیر ۱۰۰ متر و تعیین تکلیف ۲۰ میلیارد دلار سرمایه حبس شده در خانه های خالی و تعیین تکلیف ۴۵۰ هزار خانه خالی در استان های تهران و البرز اشاره کرد.

وی گفت: با وجودی که ما برای متقاضیان واقعی مسکن کم داریم آمار نشان می‌دهد که در سال ۹۰ در همین تهران، ۳۰۰ هزار خانه‌خالی وجود داشت. برآورد من این است که اکنون آمار خانه‌های خالی در تهران به ۲۰۰ هزارواحد رسیده است که تا به زودی آمار دقیق آن از سوی مرکز آمار ایران در اختیار ما قرار خواهد گرفت. به همین دلیل نیز ما نیاز داریم تا برای اقشار کم‌درآمدتر مسکن ارزان قیمت بسازیم. (جزئیات بیشتر را اینجابخوانید.)

علی چگنی مدیرکل دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن نیز بر احتمال اصلاح قانون پیش فروش ساختمان تاکید کرد و گفت: پیش‌تر مشکلاتی از این دست وجود داشت که ملکی به چند نفر فروخته می‌شد برای همین تدابیر خاصی اندیشیده شد تا مصرف‌کننده دچار مشکل خاصی نشود. ممکن است آن جاها تولید‌کننده در جاهایی تحت فشار قرار بگیرد. زیرا، قانون پیش‌فروش می‌گوید تا مرحله‌ای که مصرف‌کننده پیش‌خرید می‌کند به همان میزان سند به نام مصرف‌کننده شود. این‌ها مشکلاتی است که باید در آینده حل و فصل شوند.(جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

افزایش اعتبارات ساماندهی بافت‌های‌فرسوده و سکونتگاه‌های غیرررسمی به ۴۵۰۰ میلیارد ریال

محمدسعید ایزدی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران همچنین در هفته گذشته در ستاد بازآفرینی استان گلستان حضور پیدا کرد. وی همچنین در گفتگویی به نقش موثر کیفیت زیست پذیری در پدیده مهاجرت معکوس تاکید کرد و از انجام مطالعات حاشیه نشینی در ۹۱ شهر کشور خبر داد.

ایزدی گفت: کیفیت زیست‌پذیری شهرها از عوامل موثر در مهاجرت معکوس است. امروز در کلان‌شهرها کیفیت زندگی اسف‌بار شده و از سوی دیگر امکانات زیست در روستاها بهبود یافته است. مطالعات حاشیه‌نشینی را در ۹۱ شهر انجام داده‌ایم و ۴۸ هزار هکتار سکونتگاه غیررسمی را با جمعیتی بالغ بر ۱۱ میلیون نفر شناسایی کرده‌ایم. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

همچنین اعلام افزایش اعتبارات ساماندهی بافت‌های فرسوده و سکونتگاه‌های غیررسمی به ۴۵۰۰ میلیارد ریال در نشست ستاد استانی بازآفرینی بافت‌های فرسوده و سکونتگاه‌های غیررسمی استان کرمان بخش دیگری از فعالیت های شرکت عمران و بهسازی شهری ایران بود.

ایزدی گفت: تلاش شده ردیف‌های قانونی برای ساماندهی بافت‌های فرسوده و سکونتگاه‌های غیررسمی در نظر گرفته شود و امسال اعتبارات دولتی این حوزه از ۳۵۰ میلیارد ریال به چهار هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال افزایش یافت. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

تاثیر تحولات غیرطبیعی در معماری ایران

احمد گشایشی معمار و شهرساز معاصر و طراح موزه تنوع زیستی در گفتگویی مشروح به نقاط قوت و ضعف معماری معاصر پرداخت. وی گفت: وقتی شرایط زندگی تغییر کند نیازها به معماری نیز متحول می‌شود. درصورتی که پروسه و روند معماری ایران از گذشته تا حال روند طبیعی خود را طی می‌کرد و با تحولات غیرطبیعی از دوران قاجار مواجه نمی‌شد بسیاری از نقاط ضعف امروز را نداشت.

402

کد خبر: 707626

وب گردی

وب گردی