حمیدرضا نعیمی: «ریچارد سوم» یک دیپلمات است

حمیدرضا نعیمی با اقتباس از نمایشنامه شکسپیر، «ریچارد سوم» را اجرا می کند. او با نگاه امروز، از این اثر اقتباس کرده است.

حمیدرضا نعیمی (کارگردان و نمایشنامه نویس) در رابطه با کاری که قرار است مرداد ماه سال نودوشش در سالن استاد سمندریان روی صحنه برود، به ایسکانیوز گفت: «ریچارد سوم»؛ اقتباسی است از نمایشنامه ی شکسپیر با همین نام که پنج سال پیش آن را نوشته بودم اما متاسفانه امکان اجرا پیدا نکرد. پس از گذر زمان تصمیم به بازنویسی متن گرفتم و آن را برای اجرا آماده کردم.

او در رابطه با محل اجرا بیان کرد: سالن استاد سمندریان از نظر طراحی به کار من نزدیک است و به همین دلیل تصمیم گرفتم کار را در این سالن روی صحنه ببرم.

نعیمی همچنین اضافه کرد: پنج سال پیش این نمایشنامه را برای اجرا در تئاتر شهر فرستادم اما ممیزی خورد و کار مجوز نگرفت. در این مدت دیگر هرگز متتن را ارائه ندادم چرا که آن دوره شرایط بحرانی بود.

این کارگردان درباره ماجرای نمایشنامه و چگونگی اقتباس از آن بیان کرد: داستان اصلی نمایشنامه درباره به قدرت رسیدن ریچارد سوم است او برای رسیدن به پادشاهی تمام موانع را از سر راه برمی دارد و به شاهی می رسد، اما این سلطنت دوامی ندارد و در پایان به تنهایی کشته می شود.

وی ادامه داد: در اقتباسی که من از این نمایشنامه کردم، اصل داستان ذکر شده اما من با توجه به شرایط سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی روزگار خودم، به اثر نگاه کرده ام و به همین جهت ممکن است کاراکتر اضافه یا کم شود. همینطور این امکان وجود دارد که زبان دستخوش تغییر شود.

نعیمی با اشاره به تفاوت های نمایشنامه ی شکسپیر با متن اقتباسی خود، اظهار کرد: ریچارد شکسپیر جنگویی است که دلاورانه شمشیر می زند، اما ریچارد نمایشنامه من، یک دیپلمات است.

این نمایشنامه نویس اضافه کرد: او بدون ابراز هیچ گونه خشونتی، موانع و رقبا را از سر راه کنار می زند. شکسپیر روی ظاهر ریچارد تأکید زیادی دارد که گوژپشت است و ظاهر زیبایی ندارد، اما در نمایش من زشتی ظاهری وجود ندارد.

502500

کد خبر: 708511

وب گردی

وب گردی