فداکار :فداکار :همکاری با دانشگاه برایمان مفید بود/کاهش مصرف بنزین 4 لیتر به نیم لیتر در وانتهای دوگانه سوز /استاندارد نیسان یورو 4 است

معاون مهندسی تولید و توسعه محصولات شرکت زامیادگفت : همکاری با دانشگاه برایمان بسیار مفید بود و توانستیم مصرف بنزین را در وانتهای دوگانه سوز از 4 لیتر به نیم لیتر کاهش دهیم .

شهرام فداکار معاون مهندسی تولید و توسعه محصولات شرکت زامیاد در گفتگوی اختصاصی با ایسکانیوز درباره استفاده از موتورهای برقی و هیبریدی در تولیدات کارخانه زامیاد گفت :از آنجا که خودروهای تولیدی کارخانه ما ، خودروهای حمل بار هستند و استفاده از موتورهای هیبریدی در این قبیل خودروها به دلیل متغیر بودن میزان بار مورد حمل ، در زمان‌های مختلف چنان توسعه یافته نیست، کم و بیش برروی موتورهای برقی کار می شود.که بدین منظور در بخش مهندسی مان، در حال کار و پژوهش بر روی خودروهای برقی هستند.

او با اشاره به نحوه عملکرد خودروهای هیبریدی و نحوه استفاده آنان از انرژی گفت : زمانی که خودرویی به توان احتیاج ندارد ،بایدانرژی جنبشی خودرو به انرژی حرارتی و انرژی پتانسیل وزنی تبدیل شود و بالعکس که این نوع موتورها و خودروها با تبدیل انرژی جنبشی به انرژی الکتریکی و ارسال آن بر روی باطری ،به نوعی هم به صورت مبدل و هم به صورت مصرف کننده انرژی هستند .

فداکار با اشاره به طراحی خودروی برقی توسط آقای افشار یکی از از اساتید قدیمی دانشگاه خواجه نصیر گفت : ما به شماره گذاری موقت این خودرو کمک کردیم و آزمایش‌های مختلفی نیز بر روی آن انجام دادیم که نتایج مثبتی هم در پی داشت .با وجود اینکه این خودرو،خودرویی سواری بود ،اما ما با توجه به آن، نحوه به کارگیری و استفاده از موتورهای برقی را در محصولات آتی خود محک زدیم .

معاون مهندسی تولید و توسعه محصولات شرکت زامیاد با اشاره به تغییر محصولات جدید این شرکت اذعان داشت : از آنجا که خودروهای برقی امکانات خوبی را در اختیارمان می‌گذارند و در خارج از کشورنیز ،شرکت دی اف اسکی که اکنون بر روی وانت‌های سبکمان با آنها کار می‌کنیم، یک نمونه از این محصولات را تولید کرده، که پس از مشاهده و رانندگی برآن شدیم از موتور این محصول به دلیل کیفیت بالا در محصولات جدید زامیاد استفاده کنیم.

او با اشاره به نقش خودروهای برقی در کم کردن آلودگی هوا تصریح کرد :با توجه به اینکه این خودرو ها برای به وجودآوردن توانشان ، به جای سوخت فسیلی از برق استفاده می‌کنند ، مشروط بر اینکه برقی مصرفیشان، تولید شده ازسوخت فسیلی نباشد، می‌توانند تاثیر بسیار زیادی در بحث جلوگیری از آلودگی هوا داشته باشد،با توجه به اینکه حدود 94 درصد انرژی برقمان حاصل از سوخت‌های فسیلی است.

او با تاکید بر جلوگیری از به هدر رفتن سوخت فسیلی و نبود تفاوت میان استفاده از آن در نیروگاه یا موتور خودرو افزود :موضوع این است که سوخت را کاهش دهیم. چه آنرا در نیروگاه سوزانده و با تولید برق وانتقال آن به خودرو ،از آن استفاده کنیم و چه با سوزاندن آن در موتو خودرو موجبات آلودگی هوا را فراهم سازیم.

او افزود :برای جلوگیری و کاهش آلودگی هوا ، باید به سمت تولید و استفاده از خودروهای برقی حرکت کرد.همچنین به جای تولید برق با سوخت‌های فسیلی ،آن را از حرکت آب یا از سوختهای انرژی هسته‌ای بدست آورد . که در صورت وقوع این مهم وتبدیل کردن خودروها به خودروهای برقی، در سطح کلان از آلودگی هوا جلوگیری می شود.

فداکار با گریزی به نقش اصلی خودروهای فرسوده و وارداتی در آلودگی هوا گفت :با اینکه اخیرا محصولات سایپا بیشتر مورد توجه واقع شده اند ، اما مسئله مهم ،خودروهای فرسوده با توجه به سال تولید و یا ورود به کشور است.تعداد زیادی از خودروهای مصرفی وارداتی بوده و ساخت داخل نیست، شاید در بحث خودروهای سواری ،سهم واردات زیاد نباشد، اما بیشتر خودروهای حمل بار و عمومی موجود ، وارداتی هستند.

او افزود : آلودگی هوا به نوع سوخت، میزان مصرف سوخت و میزان گازهای خروجی بر می‌گردد.که اکنون استاندارهای لازم را در این زمینه داریم،یا حداقل درباره نیسان می‌گویم استاندارد یورو 4 است. و اکنون حدود 35 تا 40 درصد سوختمان را، نسبت به خودروهای کاربراتوری تولید شده در 15 سال قبل (سالهای قبل 82-83 ) کاهش داده ایم و استانداردمان یورو 4 است و گازهای خروجی به مراتب خطراتش از گازهای قبلی کمتر است. با این مطلب که خودروهای قدیمی از چرخه تولیدخارج شود، کاملاً موافق هستیم و پیشنهادمان این است که خودروهای جدید جایگزینخودروهای قدیمیشود.
او با ذکر مثالی از خارج کردن نیسان فرسوده افزود :خودروهای تولیدی فعلی کمتر از نصف خودروهای فرسوده قبلی آلودگی ایجاد می کنند بعبارت دیگر اگر خودروهای فرسوده را با خودروهای جدید جایگزین کنیم با همین تعداد خودرو میزان آلودگی کمتر از نصف خواهد شد.
او با اشاره به همکاری با شرکت های دانش بنیان گفت :تا کنون شرکت دانش‌بنیانی برای همکاری به ما مراجعه نکرده است ، اما در صورت مراجعه همانند هر شرکت دیگری به همکاری با آن خواهیم پرداخت.

فداکار در خصوص همکاری زامیاد با دانشگاه ها گفت :در حال حاضر با دانشگاه صنعتی شریف و دانشگاه خواجه نصیر در زمینه‌هایی همکاری داریم .و در قالب قراردادهای آتی با دانشگاه، پروژه‌‌هایی در دست انجام اس

ت.و در صورت دانش بنیانبودن نیز با کمال میل پذیرای آنان خواهیم بود.

او با اشاره به پروژه های همکاری با دانشگاه افزود : ما در رابطه با کیت گاز سوز پروژ‌ه‌ای را با دانشگاه صنعتی شریف اجرا کردیم که پروژه خوبی بود.با دانشگاه خواجه نصیر نیز در مراحل اولیه مذاکره برای استفاده ازحرارت گازهای خروجی موتور و ایجاد برق برای خودرو و راه اندازی یکسری سیستمهای الکترونیکی هستیم . تا بدین طزیق بتوانیم به جای گرفتن انرژی‌های مورد نیاز از دینام ، بخشی را از طریق گازهای خروجی تامین کنیم.

معاون مهندسی تولید و توسعه محصولات شرکت زامیاد با ذکرتاثیر همکاری با دانشگاه ها افزود :این همکاری مخصوصا در کیت گاز بسیار برای ما مفید بود و از طریق آن توانستیم مصرف سوخت گاز خود را به شدت کاهش دهیم.چرا که در خودروهای دوگانه سوز ،با عملکرد خوب سیستم، میزان مصرف بنزین در 100 کیلومتر به شدت کاهش پیدا می‌کند، اما اگر سیستم درست عمل نکند ،در شرایط مختلف ،خودرو به صورت اتوماتیک از استفاده از منبع گاز به استفاده از بنزین می‌رود و علی رغم گازسوز یا دوگانه سوز بودن خودرو ، میزان مصرف بنزین به اندازه مصرف در 100 کیلومتر افزایش پیدا می‌کند . که ما با استفاده ازخودروها وموتورهای یک نسل قبل ،چیزی حدود 4 لیترمصرف اضافه سوخت داشتیم ،که اکنون این مصرف به حدود نیم لیتر کاهش پیدا کرده است ،که این اتفاق بزرگی برای ما به شمار می رود.

101/402

کد خبر: 709374

وب گردی

وب گردی