پارام: ماندگار کردن آثار معمارى باعث نجات اقتصاد ملى و سبب جذب توریست  در راستای تبدیل شهرها به شهر موزه

 مدیر گروه معماری  دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند گفت: در معماری جدید توجه به ماندگارى و پایدارى و محیط زیست اساس معمارى مى باشد و دقت به موضوع تبدیل شهرها در آینده به شهر موزه برای جذب توریست مورد توجه قرار گرفته است.

محمد پارام در گفت وگو با خبرنگار ایسکانیوز بیان داشت: در معماری جدید باید با محیط زیست به گونه ای رفتار شود که آسیبی به محیط زیست فعلی و آینده وارد نشود. بی برنامه گی در امور ساختمان سازی و شهرسازى در کشورهای در حال توسعه بگونه اى بوده است که تمام شهرها به صورت یک شکل شده اند. و این مسئله به طور مثال در کشور ما به اغتشاش در ظاهر بناها و ساختمان ها و یک شکل شدن این اغتشاش در تمام شهرها تبدیل شده است و تصمیم سازان در سالهاى اخیر به این امر کمتر توجه دارند. باید گفت مسئله تباین در شهرها و محلات مختلف شهرها لحاظ نشده و در ظاهر بناها در تمام شهرها اولا اغتشاش بصرى حاکم است و ثانیا تمام شهرهاى کشور به سمت یک شکل شدن پیش می رود.

پارام تصریح کرد: از این نظر که چگونه می توان به سمتی حرکت کرد که شهرها به سمت ، شهر موزه پیش بروند. باید بیشتر تفکر و اقدام نمود. بایددر نظر داشت در آینده ای که انرژی نفت و گاز به اتمام خواهد رسید و با کم آبی مواجه خواهیم بود و در نتیجه امکان صادرات و ایجاد در آمد سرانه ملی از این روش ها را نخواهیم داشت به عقیده من آن زمان فقط شهرها هستند که اگر از امروز به سمت شهر موزه ها حرکت کنند آن زمان سبب آمدن توریست به این کشور می شوند و به نظر من آینده ایران از طریق بحث توریست شکل خواهد گرفت و به پیش خواهد رفت. و این به شرط شروع حرکت از امروز ، در مسیر درست و صحیح مى باشد.

این عضو هیات علمی در خصوص اهداف برگزاری همایش معماری ماندگار با نگاه به آینده اظهار داشت: تمام کشورهای دنیا به سمت پایدارسازی ساختمان ها حرکت می کنند. منظور از پایداری ساختمان صرفه جویی در مصرف انرژی است که این امر در اقتصاد ملی بسیار تاثیر گذار است. مسئله صرفه جویی به دو صورت در عمر و دوام ساختمان تاثیر گذار است. مورد اول صرفه جویی با افزایش عمر دوره بهره بردارى و عمرمصالح است به این معنا که ساختمان ها به جاى طراحى براى دوام 40 سال با فرایندی که در ساخت آن طی می شود این ساختمان عمرش به 150 سال افزایش پیدا کند. و افزایش عمر ساختمان سبب می شود که در مصالح و انرژی و سرمایه هاى ملى صرفه جویی شود. مورد دوم مقدار انرژى مصرفى براى ایجاد شرایط آسایش در داخل بناها مى باشد که با رعایت کامل مقررات ملى مى توان از هدر رفت بسیار زیاد انرژى جلو گیرى نمود.

وی در خصوص مفهوم ماندگارى در این همایش عنوان کرد: در معماری جدید، ساختمان یک بار به صورت بادوام ساخته می شود. براى این امر باید از اتفاقاتی که در کشورهای دیگر افتاده است و کارهایی که قبلا انجام شده الگو بردارى شود الگو بردارى چه از لحاظ شهرسازی و ساخت شهرها و چه از لحاظ نحوه ساخت و سازها باید صورت پذیرد و بومى سازى گردد و به شکلى که لازم نباشد مجددا قسمت هایی از شهر و یا ساختمان هاى شهر تخریب شود و دوباره ساخته شود که این امر باعث از بین رفتن انرژی و سرمایه ، بیش از پیش مى گردد.

این عضو هیات علمی دانشگاه در پایان گفت: براى رسیدن به این تفکرات و جهت گیری ها در آینده نیاز به افزایش آگاهی عمومی داریم همچنین قوانین و مقرراتمان باید در این مسیر اصلاح شود و مسئولان کشور چه در مقام قانون گذاری و چه در مقام اجرایى و چه شهردارى ها و شوراهاى شهر و روستا و همه و همه باید در این راستا حرکت کنند تا در 40 سال آینده، کشور شکل بهتری را برای پذیرش توریست ها و برای زندگى بهتر مردم ایران داشته باشد.

گفتنی است؛ این مراسم در روز 4 اسفند مصادف با روزمهندس و با حضور تنی چند از مسئولان عالی رتبه کشور برگزار می شود.

205/200

کد خبر: 709514

وب گردی

وب گردی