بارش برف و کورسوی امید به احیای بختگان/ طبیعت دست به کار شد

سال ها ازخشکی تالاب بختگان گذشته و باوجود بی تفاوتی هایی که درسطوح ملی برای احیای تالاب رقم خورد به نظر می رسد این بار طبیعت با بارش برف دست به کار شده تا حیات را به بختگان برگرداند.

به گزارش ایسکانیوز دریاچه بختگان دومین دریاچه بزرگ داخلی کشور ۱۱ سال است که در خشکی به سر می برد. طی این ۱۱ سال پیامدهای خشکی تالاب خسارات جبران ناپذیری را به استان فارس و مردم منطقه وارد کرد.

اما طی چند روز گذشته به دلیل بارش برف در منطقه نی ریز کورسویی از امید برای احیای دریاچه بختگان دل مردم را شاد کرده است.

این در حالیست که طی این سالها اقدام عملی موثری برای احیای تالاب بختگان صورت نگرفت تا این بار شاهد باشیم خود طبیعت برای بختگان دست به کار شود.

طی چند سال گذشته برای اولین بار است که شاهد بارش برف در این منطقه هستیم از این رو کارشناسان امر بر این باورند که بارش برف به میزان قابل توجه می تواند حداقل شرایط را برای احیای این دریاچه پس از ۱۱ سال فراهم کند.

دبیر موسسه ۱۳ فروردین در این رابطه گفت: طی ۱۱ سال گذشته به دلیل خشکسالی شدید این دریاچه به طور کامل خشک شد و خسارات زیادی را به استان فارس و مردم منطقه وارد کرد.

علی اکبر کاظمینی با اشاره به بارش برف در منطقه نی ریز افزود: طی چند سال گذشته هیچگونه بارش برفی در منطقه نداشته ایم از این رو این بارش ها می تواند برای احیای بختگان امیدوارکننده باشد.

برف کمک زیادی به احیای تالاب می کند

وی ادامه داد: بارش برف نسبت به باران مزایای بیشتری دارد زیرا در حال حاضر به دلیل از بین رفتن پوشش های گیاهی امکان ورود باران به سفره های زیرزمینی در این منطقه وجود ندارد اما بارش برف می تواند با ورود به سفره ها چشمه های اطراف بختگان را نیز فعال کند.

این فعال حوزه محیط زیست با اشاره به اینکه جاری شدن سیلاب در حال حاضر فقط فرسایش خاک را به همراه دارد، اظهار کرد: بارش برف می تواند به تدریج سفره های زیرزمینی را آبدار کند و این امر به احیای بختگان کمک می کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به مزایای دیگر بارش برف اشاره کرد و افزود: بارش برف در این مناطق می تواند هوا را سرد کرده و این امر در از بین بردن آفتهایی که چندین سال است انجیرستانهای استهبان به آن دچار شده اند، موثر باشد.

کاظمینی ادامه داد: علاوه بر این باش برف باعث ایجاد رطوبت در زمین شده که در فصل بهار باعث ایجاد کرم و دیگر حشرات می شود و در نهایت خوراک حیات وحش تامین و غذا برای چرخه های بالاتر فراهم می شود.

وی خواستار تدابیر ویژه ای برای احیای بختگان شد و افزود: با توجه به اینکه این دریاچه یکی از مهمترین دریاچه های کشور به شمار می رود اما طی چند سال گذشته به طور کامل به حال خود رها شده و اقدام مناسبی برای احیای آن صورت نگرفته است.

دبیر موسسه ۱۳ فروردین اظهار کرد: در زمان پرآبی دریاچه بختگان به عنوان سپر حفاظتی مانع از ورود اقلیم کویری به منطقه و استان فارس می شود اما در حال حاضر با خشک شدن دریاچه شرایط تغییر کرده است.

منبع:مهر

706

کد خبر: 709780

وب گردی

وب گردی