تعیین مبنای عضویت نمایندگان در کمیسیون های مجلس

نمایندگان مجلس شورای اسلامی تصویب کردند که کسب امتیاز نمایندگان مبنای عضویت آنها در کمیسیون های تخصصی خواهد بود.

به گزارش ایسکانیوز، نمایندگان موادی از آیین نامه داخلی مجلس را اصلاح کردند و بر این اساس در بند 3ماده 41 قانون و تبصره 1 و 3 آن به شرح زیر اصلاح و تبصره 2 آن ابقا می شود.
در تبصره 3 ماده 41 آمده است: امتیازبندی و تعیین اعضای هر کمیسیون به ترتیب از کمیسیون هایی که بیشترین متقاضی را دارد، انجام می شود و پس از تکمیل اعضای کمیسیون های مذکور نمایندگان بازمانده از اولویت اول انتخابی خود با متقاضیان اولویت اول کمیسیون بعدی امتیازبندی و تعیین کمیسیون می شوند.
همچنین نمایندگان یک متن را به عنوان تبصره 4 ماده 41 آیین‌نامه داخلی مجلس مصوب کردند که براساس آن نمایندگانی که در هیچ‌کدام از اولویت های خود انتخاب نشدند، موظفند از دیگر کمیسیون های تکمیل نشده، دو اولویت دیگر را تعیین کنند.
نمایندگان مجلس در ادامه، ماده 42 قانون آیین‌نامه داخلی مجلس را به شرح زیر اصلاح و تبصره‌ای به عنوان تبصره یک به آن الحاق کردند. براساس این تبصره، مجلس دارای کمیسیون های تخصصی و کمیسیون های خاص با محدوده وظایف مشخص به ترتیب مذکور در آیین‌نامه داخلی مجلس است.
تعداد اعضای کمیسیون های تخصصی حداقل 19 و حداکثر 23 نفر است و تعداد اعضای کمیسیونهای خاص طبق مواد 43 تا 48 آیین‌نامه داخلی تعیین می‌شود.
به گزارش ایرنا، همچنین در تبصره یک این ماده مقرر شد، در این دوره مجلس هر کمیسیون که به حد نصاب مقرر در این ماده نرسیده است و کمیسیونی که نماینده متقاضی حائز شرایط مازاد بر سقف دارد هیات مشترک روسای شعب و هیات رئیسه مجلس تا 15 روز پس از تصویب نهایی قانون می‌تواند حداقل و حداکثر تعداد مقرر در این ماده را، حداکثر برای 3 کمیسیون و فقط یک بار تغییر دهد.
علی لاریجانی در جریان بررسی این طرح گفت: مبنای اصلی ارایه این طرح مشتری نداشتن چند کمیسیون از سوی نمایندگان است که می خواهیم این مشکل را حل کنیم.

303/300

کد خبر: 710333

وب گردی

وب گردی