اجرای طرح دادپزشک/ علت فوت باید دقیق و علمی باشد

قائم مقام سازمان پزشکی قانونی از اجرای طرح دادپزشک خبرداد و گفت :علت فوت ها که توسط 'دادپزشکان' تعیین می شود باید دقیق و علمی باشد ،چرا که از آن در برنامه ریزی های نظام سلامت کشور استفاده خواهد شد.

به گزارش ایسکانیوز از سازمان پزشکی قانونی، عبدالرزاق برزگر در دوره آموزشی بررسی مبانی صدور جواز دفن ویژه دادپزشکان استان ها افزود: یکی از اهداف اجرایی شدن طرح دادپزشک مطابق با تفاهمنامه امضا شده با وزارت بهداشت ایجاد سیستم آماری دقیق از مرگ و میر در کشور است .
وی گفت: تا بتوان از این سیستم و اطلاعات موجود در آن در برنامه ریزی های نظام سلامت استفاده کرد بنابراین تشخیص علت فوت و کارشناسی دادپزشکان در این خصوص بسیار حائز اهمیت است.
برزگر با تاکید بر لزوم تفکیک مرگ‌های غیرطبیعی که نیازمند بررسی کارشناسی و دقیق تر در مراکز پزشکی قانونی است از دیگر مرگ‌ها گفت: دادپزشک در مواردی که به بررسی و تعیین علت فوت در مراکز پزشکی قانونی نیاز نباشد اقدام به صدور جواز دفن می کند، به این ترتیب از بخش قابل توجهی از مراجعات غیرضروری به پزشکی قانونی کاسته و مردم نیز خدمات را راحت تر دریافت می کنند.
در این دوره آموزشی که در نوبت اول برای نیمی از استان های کشور برگزارشده است همچنین مطالبی در مورد آشنایی با اهداف کاربردی طرح دادپزشک و مشکلات پیش رو، مرگ های ناگهانی طبیعی قلبی، مرگ های ناگهانی طبیعی غیرقلبی و آشنایی با نحوه اخذ شرح حال و معاینه ظاهری جسد ارائه شد.
با اجرای طرح دادپزشک ضمن دقیق شدن معاینات متوفیات و علمی شدن صدور گواهی فوت از تشکیل پرونده های بی مورد با عنوان مرگ مشکوک که فوت آنها قابل تشخیص و طبیعی بودن فوت قابل احراز است در دستگاه قضایی و سازمان پزشکی قانونی جلوگیری می شود.

700/706

کد خبر: 710813

وب گردی

وب گردی