رئیس جمهور کره جنوبی به علت فساد مالی یکی از نزدیکانش استیضاح شد

استیضاح «پارک گئون های» رئیس جمهوری کره جنوبی صبح امروز جمعه در پارلمان این کشور تصویب شد.

به گزارش ایسکانیوز، رسانه های غربی اعلام کردند اعضای پارلمان 300 نفری کره جنوبی صبح امروز (جمعه) آرای مخفی خود را برای استیضاح رئیس جمهوری این کشور به صندوق ریختند که شمارش دستی این آرا از پیروزی مخالفان و استیضاح رئیس جمهوری حکایت دارد.
خبرگزاری رویترز در گزارشی در این زمینه نوشت: با وجود رای نمایندگان کره جنوبی به استیضاح رئیس جمهوری، دادگاه قانون اساسی تصمیم نهایی را در این رابطه اتخاذ خواهد کرد.
تا زمان اعلام نتیجه نهایی دادگاه، نخست وزیر به عنوان رئیس جمهوری موقت ایفای نقش می کند.
اتهام فساد خانم پارک به دلیل ارتباط او با خانم «چوی سون سیل» از دوستان قدیمی وی بود که با سوء استفاده از روابط نزدیک با رئیس جمهوری توانسته به اسناد محرمانه کشور در نهاد ریاست جمهوری دست یابد و از طریق حمایت وی، مبالغی را نیز به صورت کمک از شرکت های کره ای گرفته و به شرکت های خود واریز کند.
این اتفاقات و رسوایی های آن موجب شده بود که در شش هفته گذشته صدها هزار نفر از مردم در تظاهراتی در شهرهای مختلف از جمله در پایتخت خواستار استعفای رئیس جمهوری شوند.
دامنه این رسوایی بسیار گسترش پیدا کرده و سه شنبه گذشته 10 نفر از مشاوران رئیس جمهوری کناره گیری کرده بودند و حتی تعدادی از آنها نیز بازداشت شده و شماری از مسوولان شرکت های بزرگ تجاری کشور هم تحت بازرسی قرار گرفتند.
پارک زمانی پس از افشای این رسوایی گفت که می پذیرد اشتباهاتی صورت داده است و مهمترین اشتباهش این بوده که بیش از اندازه به اطرافیانش تکیه کرده و آزادی اختیار عمل به آنان داده است.
به گزارش ایرنا، در هر حال، شمارش رای گیری مخفی امروز جمعه پارلمان حاکی است که از 290 رای داده شده، 234 تن از نمایندگان به این طرح استیضاح رای مثبت دادند و 56 تن دیگر با آن مخالف کردند.
از آنجا که کناره گیری خانم پارک یک ساعت بعد از تصویب این طرح در پارلمان، لازم الاجرا است، دولت در واپیسن لحظات تصمیم گیری نمایندگان مخالف دولت، تشکیل جلسه اضطراری داد تا روند انتقال قدرت از خانم پارک به «هوانگ کیو آن» نخست وزیر فوری اجرایی شود.
طبق قانون اساسی کره جنوبی، نخست وزیر پس از این به عنوان کفیل ریاست جمهوری، اختیارات دولت را به مدت 180 روز بر عهده خواهد گرفت تا دادگاه قانون اساسی این کشور نیز این طرح استیضاح را بررسی و آن را به تصویب نهایی برساند.
خانم پارک دومین رئیس جمهوری این کشور است که با استیضاح از سوی پارلمان از قدرت، کنار رفته است.
احزاب مخالف کره جنوبی بارها خواستار استعفای خانم پارک شده بودند.
با وجود آنکه وی تاکنون دو بار بطور رسمی از مردم کشورش عذرخواهی کرده بود اما عملا در برابر درخواست افکار عمومی برای استعفا مقاومت می کرد. تا اینکه سرانجام سه شنبه گذشته در سخنانی آمادگی خود را برای کناره گیری از قدرت اعلام کرده بود و از نمایندگان پارلمان خواست تا راهی برای کناره گیری اش از قدرت پیشنهاد دهند، اما این درخواست با مخالفت احزاب مخالف دولت روبرو شده بود.
صرف نظر از رای گیری امروز پارلمان، 171 نماینده این کشور هفته گذشته نیز یک بار دیگر به طرح استیضاح رای مثبت داده بودند که چون رای دو سوم قاطع نمایندگان را کسب نکرده بود، نرسیده بود،به نتیجه نرسیده بود و امروز با پیوستن نمایندگان موافق رئیس جمهوری به این طرح، مناقشات در این خصوص پایان یافت.
بعد از رای گیری هفته گذشته در پارلمان آن کشور، خانم پارک گفته بود که حتی اگر استیضاح رای بیاورد او با آرامش و بخاطر مردم و کشورش فورا حاضر به استعفا نخواهد بود و کار خود را همچنان با قدرت ادامه خواهد داد.
وی پیشتر هم اعلام کرده بود که نتیجه رای گیری پارلمان را قبول خواهد کرد، ولی در شرایط کنونی حاضر به استعفا و کناره گیری از قدرت نیست و پیشنهاد حزب حاکم را برای کناره گیری از قدرت در آوریل (فروردین-اردیبهشت)سال آینده قبول خواهد کرد.

303

کد خبر: 711212

وب گردی

وب گردی