فرهمندپور: امنیت زنان، شاخص جامعه آرمانی دینی است

مشاور وزیر کشور در امور زنان و خانواده در همایش بین المللی زنان و زندگی شهری ، امنیت زنان را شاخص جامعه آرمانی دینی و مهدوی دانست.

به گزارش ایسکانیوز، فهمیه فرهمندپور مشاور وزیر کشور در امور زنان و خانواده صبح روز یکشنبه، 21 آذرماه 1395، در نخستین همایش بین‏ المللی زنان و زندگی شهری، طی سخنانی با موضوع "ساز و کارهای مدنی توسعه امنیت زنان" ، با طرح این پرسش که کنشگران اصلی تأمین امنیت اجتماعی، چه کسانی هستند، گفت: دنیای امروز در پاسخ به این سوال، دو الگوی مشخص را تجربه کرده است؛ الگوی اول، دولتی قلمداد کردن مأموریت تأمین امنیت اجتماعی و الگوی دوم، پذیرش مردم و سازمان های مدنی در زمره بازیگران اصلی عرصه امنیت زایی و امنیت افزایی در سپهر عمومی جامعه است که در فرهنگ اسلامی نیز، همین الگوی دوم پیاده می شود.
عضو هیأت علمی دانشگاه تهران، الگوی اول را دارای اشکالات زیادی از جمله لزوم فربه شدن تشکیلات دولتی و ایجاد احساس بی تفاوتی عمومی در مردم دانست و در بیان امتیازات الگوی دوم به عنوان یک تجربه جهانی، گفت: تأمین انسجام و پیوندهای اجتماعی، افزایش نشاط و پویایی عمومی، پوشش طبیعی، گسترده و هماهنگ جریان نظارت بر روابط اجتماعی و کاهش بار مأموریت دولت از امتیازات این الگو می باشد. ضمن آنکه تلاش در جهت نهادینه سازی خویشتنداری و خود مراقبتی به جای توسعه نیاز به ضابطان بیرونی از ویژگی های الگوی دوم است.
فرهمندپور، فریضه امر به معروف و نهی از منکر و نیز سنت وقف را نمونه های عینی الگوی دوم در فرهنگ اسلامی دانست و تصریح کرد: در زمینه مشارکت مردم در مقابله و مواجهه با ناهنجاری های اجتماعی، فریضه امر به معروف و نهی از منکر و در عرصه نقش آفرینی عملی مردم در حوزه توسعه رفاه و امنیت عمومی در فرهنگ دینی، سنت وقف و در بحث توسعه ویژگی خویشتن داری و خودکنترلی، تعبیر تقوی را به عنوان جایگزین افزایش ضابطان بیرونی در فرهنگ اسلامی داریم.
مشاور وزیر کشور در امور زنان و خانواده، تأکید کرد: این بدین معنا نیست که ما مأموریت دولت را نسبت به حفظ و افزایش امنیت اجتماعی، نادیده بگیریم بلکه مسأله، استفاده از همه ظرفیت ها در این موضوع است.
وی با ابراز تأسف از اینکه برغم تلاش های زیاد دنیا برای فراهم نمودن شرایط بهتر برای زنان، شاهد آمار بالای انواع خشونت ، ظلم و آزار علیه زنان در تمام دنیا هستیم، تصریح کرد: به نظر می رسد برای رفع این معضل، باید به الگوی دوم نزدیک شویم و به دنبال حساس سازی جامعه، نسبت به ضرورت امنیت بخشی به زنان و کاهش ضریب نگرانی و دغدغه زنان باشیم.
فرهمندپور با اشاره به روایاتی که جامعه آرمانی مهدوی را تشریح می کنند، امنیت زنان را شاخص جامعه آرمانی دینی و مهدوی دانست و افزود: این امنیت زنان، صرفاً رویکرد دولتی و حاکمیتی ندارد. افزایش خویشتن داری، تقوی، باورهای دینی و پایبندی های اخلاقی در افراد، حساس سازی عموم جامعه به ضرورت امنیت زنان و البته توجه به ضرورت افزایش رفاه عمومی، الگویی است که باید در جامعه ما به عنوان یک جامعه دینی شکل گیرد.
وی با اشاره به اینکه ما در فهم دقیق و عمیق الگوگیری از فرهنگ اسلامی، دچار کم توجهی و غفلت شده ایم، ابراز امیدواری کرد که بتوانیم در برنامه ریزی های دولتی و نظام سازی های علمی در دانشگاه ها و نیز در زمینه های تبلیغاتی و رسانه ای، از این الگوهای ارزشمند بهره مند شویم.

302/300

کد خبر: 712274

وب گردی

وب گردی