دکتر علی انصاری:مراکز رشد و شرکت‌های دانش‌بنیان دانشگاه آزاد اسلامی الگوهای خوبی برای کشور هستند

حوزه پژوهش و فناوری واحد دهاقان با همکاری گروه‌های آموزشی و دفتر اقتصاد دانش‌بنیان، کارگاهی با عنوان « روند تشکیل هسته‌های فناور و شرکت‌های دانش‌بنیان مرکز رشد » را با حضور اعضای هیأت رئیسه، اعضای هیأت علمی و جمعی از مدیران اجرایی در محل سالن اجلاس کتابخانه مرکزی واحد برگزار کرد.

به گزارش ایسکانیوز از واحد دهاقان، سخنرانان مدعو این کارگاه، دکتر علی انصاری، مدیر مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان و کامران صفوی، مدیر مرکز رشد گیاهان دارویی دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان بودند که در ابتدا انصاری در سخنانی حول محور کارگاه مذکور گفت: « توسعه مراکز رشد و شرکت‌های دانش‌بنیان در سال های اخیر در دستور کار خاص دانشگاه آزاد اسلامی قرار گرفته، به نحوی که دکتر میرزاده، ریاست عالی دانشگاه آزاد اسلامی به شکل ویژه پیگیر عملکرد مراکز رشد و شرکت‌های دانش‌بنیان و مسائل مربوط به آن‌ها است. دانشگاه آزاد اسلامی به شکلی بسیار مطلوب به سوی مراکز رشد و شرکت‌های دانش‌بنیان قدم برداشته است تا جایی که از بسیاری از مدعیان پیش افتاده است به‌نحوی که بیشتر پارک‌های علم و فناوری، مدل‌های خود را در این مبحث از دانشگاه آزاد اسلامی اقتباس می‌ کنند ».

وی در بخش دیگری از بیانات خود افزود: « مرکز رشد مکانی است که در آن ایده‌های افراد، تکامل می‌یابند و به مرحله نوآوری و تبدیل به کارآفرینی موفق می‌رسند، در مراکز رشد با ایده‌هایی روبرو هستیم که تا مرحله تجاری‌سازی فاصله زیادی دارند ولی همین ایده‌ها اگر به نتیجه برسند قادر هستند که در بحث تجاری‌سازی، دگرگونی ایجاد کنند، ایده‌هایی که علمی و دانش‌محور بوده و در داخل کشور اجرایی نشده باشند و قابلیت تولید ثروت و درآمدزایی داشته باشند در مراکز رشد مورد حمایت قرار می‌گیرند ».

در ادامه کارگاه، دکتر صفوی در سخنانی دیگر پیرامون مراکز رشد گفت: « در خصوص ایجاد مراکز رشد باید به این نکته توجه داشت که در ابتدا باید تقاضای بازار را تشخیص داد و سپس برای تقاضا، کالا تولید نمود و پس از آن بر اساس علائق مشتری و جامعه هدف، پارامترهای تولید را شکل داد. در جهان امروز، اکثر امور از سخت‌افزاری به نرم‌افزاری تغییر ماهیت داده‌اند و کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه به دنبال آن هستند که با هزینه کمتر، ارزش افزوده بیشتری داشته باشند، و به همین دلیل است که در حال حاضر ده شرکت برتر دنیا اکثرا شرکت‌های وابسته به فناوری اطلاعات هستند ».

صفوی در ادامه خاطرنشان کرد: « امروزه ارزش‌های فکری نسبت به ارزش‌های سخت‌افزاری از اهمیت بیشتری برخوردارند و بر همین اساس، انجام کارهای دانش‌بنیان در مراکز رشد آنچنان هزینه‌بر نیست. استفاده از نیروها و تیم کاری متخصص برای انجام کارهای دانش‌بنیان شرط اول و مهم انجام کار است. در این شرکت‌ها اعتبار و تخصص افرادی که قرار است در تیم کاری مشغول به کار شوند بسیار بسیار مهم و حیاتی است. افراد توانمند قادر هستند که در کلیه مراحل و حتی روند اجرا چنانچه مشکلی پیش بیاید به بهترین شکل مشکلات را از پیش پا بردارند و با قاطعیت به پیش بروند ».

در پایان حاضران در کارگاه، از نمایشگاه دائمی دستاوردهای فنی مهندسی و محصولات دانش‌بنیان واحد دهاقان بازدید کردند.

200

کد خبر: 712797

وب گردی

وب گردی