سفیر کوبا در تهران در گفت و گوی اختصاصی با ایسکانیوز: آقای ظریف از برجسته‌های سیاست ایران هستند

روابط ایران و کوبا دارای ابعاد اقتصادی و سیاسی است. این روابط در دوران ریاست جمهوری دکتر روحانی بیش از پیش توسعه یافته است.

ایسکانیوز- مجتبی اسماعیلی: روابط ایران و کوبا از زمان دولت موقت بازرگان و با دیدار وزیر خارجه وقت، دکتر ابراهیم یزدی و فیدل کاسترو آغاز شد. روابطی که به علت وجود دشمنی مشترک به نام آمریکا سال‌ها به درازا انجامیده است و امروز نیز کماکان ادامه دارد. کوبا از دوران رهبری فیدل کاسترو تا امروز روابط مداوم و مستحکمی با ایران داشته است.

خبرنگار ایسکانیوز در گفت و گو با ولادیمیر آندرس گنزالس کسادا، سفیر کوبا در تهران از وی درباره روابط ایران و کوبا در دوران دولت دکتر روحانی سوال کرد.

مشروح این گفت و گو در ادامه آورده می‌شود؛

روابط ایران و کوبا را چگونه ارزیابی می کنید؟
ما با ایران روابط خوبی داریم. این روابط دارای ابعاد مختلف است که در مسائل سیاسی و اقتصادی پر رنگ‌تر از سایر ابعاد است. ما در سطح بین المللی نیز روابط خوبی با تهران داریم. به ویژه آقای ریکاردو کابریساس که خود به تهران آمدند. آقای ظریف نیز متقابلا سفری به کوبا داشتند. قبل از درگذشت فیدل کاسترو، آقای دکتر روحانی از آخرین افرادی بودند که توانستند با او گفت و گو و تبادل نظر داشته باشند. این نشان می دهد روابط بین این دو کشور در سطح بالایی قرار دارد. رئیس جمهور ایران در ماه سپتامبر سفری به کوبا داشتند و این سفر مورد استقابل آقای رائول کاسترو قرار گرفت. این‌ها نشان از سطح بالای روابط دو کشور است.


آیا پس از انتخاب آقای روحانی تغییری در روابط میان دو کشور صورت پذیرفت؟

روابط ایران و کوبا از زمانی شروع شد که انقلاب اسلامی ایران در سال 1979 پیروز شد. 8 آگوست 1979 ( هشت ماه پس از انقلاب ایران) تاریخ دقیق آغاز روابط ایران با کوبا محسوب می‌شود. روابط میان این دو کشور در دوران حکمرانی شاه ایران قطع شده بود و انقلاب ایران شرایط را برای آغاز مجدد روابط دو کشور فراهم کرد.
رابطه ایران و کوبا، رابطه ای تاریخی و طولانی مدت است که همچنان ادامه دارد. از زمانی که دکتر روحانی انتخاب شدند، روابط این دو کشور به سوی بهبود حرکت کرده است. البته ما نمی توانیم بگوییم که روابط متحول شده است، چرا که در گذشته نیز روابط مثبتی با ایران داشته‌ایم. اما این روابط در زمان دولت فعلی به سوی توسعه بیشتر در حال حرکت است.
انتخاب آقای حسن روحانی و رئیس جمهور شدن ایشان، ادامه همان پلی است که از گذشته وجود داشته و همچنان ادامه دارد.


آیا دکتر ظریف را از نزدیک می‌شناسید؟ نقش وی را در ایران چگونه ارزیابی می‌کنید؟
بله ما آقای ظریف را به خاطر روابطی که با ایران داریم می‌شناسیم. دکتر ظریف یکی از برجسته‌های سیاست ایران هستند. او اولین فردی بود که برای امضای دفتر یادبود آقای کاسترو به سفارتخانه کوبا مراجعه کرد. وی از زمانی که امضای توافق هسته ای بین 1+5 و ایران انجام شتاخته‌تر شدند.

303/300

کد خبر: 714346

وب گردی

وب گردی