دولت اوباما برنامه ثبت اطلاعات مسافران خارجی به آمریکا را ملغی کرد

دولت اوباما قصد دارد یک برنامه غیرفعال ثبت اطلاعات مسافران از کشورهای محل فعالیت گروه های افراطگر را برای همیشه لغو کند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از خبرگزاری فرانسه، اخیرا گزارش شد که دونالد ترامپ، رئیس جمهور منتخب آمریکا ممکن است برای اجرای این طرحش به اجرایی کردن دوباره نظامی موسوم به "نظام امنیتی ملی ثبت ورود و خروج" (NSEERS) متوسل شود. باراک اوباما، رئیس جمهور در حال کناره‌گیری آمریکا در سال 2011 این نظام را به حال تعلیق در آورده و از آن زمان تا کنون اجرا نمی‌شود.

ده‌ها نماینده دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا با امضای نامه‌ای از اوباما و جه جانسون، وزیر امنیت کشور آمریکا خواسته‌ بودند قانون مربوط به نظام NSEERS را کاملا لغو کند تا به دولت ترامپ اجازه ندهد یک سری کشورها را برای ثبت اطلاعات مهاجرانشان جدا کند.

نیما حکیم، سخنگوی وزارت امنیت کشور آمریکا گفت، این وزارتخانه رسما به نظام NSEERS با حذف قوانین منسوخ شده پایان می دهد.

این تغییر قانونی طی روز جمعه در سیستم ثبت فدرال منتشر و فورا اجرایی شده است.

به گفته حکیم وزارت امنیت کشور آمریکا به این نتیجه رسید که این برنامه که در سال 2011 به حال تعلیق درآمد ناکافی بوده و منجر به افزایش سطح امنیت نمی شود. این قانون که یک سال بعد از حملات 11 سپتامبر 2001 اجرایی شد در عرض یک سال گسترش یافته و مسافران 25 کشور اکثرا مسلمان را ملزم به ثبت اطلاعاتشان کرد.

حکیم خاطر نشان کرد: در سالهای اخیر مشخص شد که نظام NSEERS نه تنها منسوخ شده بلکه استفاده از آن موجب منحرف کردن منابع و پرسنل از یک سری تدابیر موثر تر می شود.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور منتخب آمریکا روز چهارشنبه گذشته در پاسخ به سوالی در مورد امکان حمایتش از طرح ثبت اطلاعات مسلمانان آمریکا گفته بود هنوز این مساله را تایید یا رد نمی کند.

نظام NSEERS بر اساس آمار منجر به 13000 مورد استرداد افراد متعلق به 25 کشور جهان شد اما منجر به هیچ گونه محکومیت مرتبط با تروریسم نشد. اخیرا شرکتهای بزرگ اینترنتی شامل فیسبوک و توئیتر اعلام کردند به دولت ترامپ برای احیای طرح های مربوط به ثبت اطلاعات مسلمانان کمک نخواهند کرد.

منبع: ایسنا

306/300

کد خبر: 715869

وب گردی

وب گردی