بولتون: اوباما از جلو به اسراییل خنجر زد

جان بولتون نماینده سابق آمریکا در سازمان ملل با انتقاد شدید از دولت باراک اوباما به علت وتو نکردن قطعنامه شورای امنیت علیه شهرک سازی های رژیم صهیونیستی، نوشت که اوباما از جلو به اسراییل خنجر زده و قطعنامه 2334 تبعاتی جدی برای منافع آمریکا دارد.

به گزارش ایسکانیوز پایگاه اینترنتی روزنامه وال استریت جورنال نوشت: بولتون که از او به عنوان گزینه معاونت وزارت امور خارجه در دولت ترامپ یاد شده است ، در مقاله ای در این روزنامه نوشت: اوباما در روزهای آخر ریاست جمهوری خود از وتوی قطعنامه 2334 شورای امنیت خودداری کرد. این قطعنامه حسب ظاهر درباره سیاست شهرک سازی اسراییل بود اما آشکارا هدف از آن تغییر فرایند صلح به سود فلسطینی ها بود. تصویب این قطعنامه کار قشنگی نبود اما متاسفانه قابل پیش بینی بود.
بولتون افزود: خودداری اوباما از کاربرد حق وتوی آمریکا چیزی فراتر از یک اقدام عاری از نزاکت بود و پیامدهای آن چالش های بزرگی برای منافع آمریکا خواهد داشت. دونالد ترامپ رئیس جمهوری منتخب باید پاسخ به یاد ماندنی 'دانیل پاتریک مونیهان' نماینده اسبق آمریکا در سازمان ملل در سال 1975 را تکرار کند که در واکنش به قطعنامه 'صهیونیسم نژادپرستی است' گفت: آمریکا این قطعنامه را به رسمیت نمی شناسد ، از آن تبعیت نمی کند و هرگز با این اقدام ننگین موافقت نخواهد کرد.
اوباما می گوید که قطعنامه 2334 ادامه دهنده سیاست خارجی دو حزبی آمریکا در قبال خاورمیانه است در صورتی که این قطعنامه عکس آن است. قطعنامه 2334 بطور ضمنی قطعنامه تاریخی 242 را که در پی جنگ شش روزه سال 1967 تاکید کرد تمام کشورهای ذیربط از جمله اسراییل حق زندگی در مرزهای به رسمیت شناخته شده و ایمن از تهدید را دارند ، ملغی می کند.
به نوشته بولتون، این در حالی است که قطعنامه 2334 از به رسمیت شناختن هرگونه تغییری در خطوط مرزی 1967 از جمله در ارتباط با اورشلیم (قدس) - بجز تغییرات مورد توافق طرفین از طریق مذاکره - خودداری می کند. زبان این قطعنامه در واقع ضمن اعلام حمایت مصنوعی از مذاکرات مستقیم، مرزهای اسراییل را تعریف می کند .
درصورتی که اسراییل در وهله اول بطور مشروع صاحب زمینی نباشد، امکان توافق 'زمین در برابر صلح' که اسراییل بخواهد در ازای صلح از قلمروهای خود دست بکشد مانند توافق کمپ دیوید در سال 1979 با مصر، ‌وجود نخواهد داشت.
دولت ترامپ می تواند تدابیرآینده شورای امنیت برای تمدید قطعنامه 2334(از جمله فرضا برای به رسمیت شناختن کشور فلسطین) را وتو کند. ترامپ همچنین می تواند تلاش ها برای اجرای این قطعنامه از جمله تحریم اسراییل را وتو کند.اما با این وجود همچنان خطرات بزرگی وجود دارد. سایر نهادهای سازمان ملل مانند مجمع عمومی و آژانس های تخصصی متعدد سازمان ملل که آمریکا در آنها رای ندارد می توانند قطعنامه 2334 را پیگیری کنند. یک احتمال خطرناک تر این است که کشورهای مختلف یا اتحادیه اروپا ممکن است مطابق با این قطعنامه تحریم هایی علیه اسراییل اعمال کنند. ترامپ زمانی که ریاست جمهوری خود را آغاز کند باید بطور فوری برای کاهش یا معکوس کردن پیامدهای قطعنامه 2334 اقدام کند.
شورای امنیت جمعه (سوم دی) قطعنامه ای را درمحکومیت شهرک سازی رژیم صهیونیستی در اراضی اشغالی فلسطین تصویب کرد و آمریکا در اقدامی کم سابقه این قطعنامه را وتو نکرد و به آن رأی ممتنع داد.
بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی آشکارا دولت اوباما را به تبانی و هماهنگی علیه تل آویو در صدور قطعنامه ضد شهرک سازی در شورای امنیت سازمان ملل متهم کرد.
محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی شامگاه دوشنبه با استقبال از قطعنامه اخیر شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه شهرک سازی ها، گفت: تصویب این قطعنامه به آغاز گفت وگوهای سازنده و مفید برای پایان اشغالگری ها درچارچوب قوانین بین المللی کمک می کند.
عباس همچنین ابراز امیدواری کرد که نشست آینده پاریس بتواند به فعالیت های غیرقانونی رژیم صهیونیستی در زمینه شهرک سازی در اراضی اشغال شده خاتمه دهد.
این درحالی است که فرانسه قصد دارد در 15 ژانویه 2017 (26 دی ماه) کنفرانس بین المللی سازش میان فلسطینیان و صهیونیست ها را با مشارکت 70 کشور برگزار کند و احتمال می رود در آن کشورهای شرکت کننده از چارچوبی پیشنهادی برای برقراری سازش میان فلسطین و رژیم صهیونیستی حمایت کنند.

منبع: ایرنا

303/300

کد خبر: 717106

وب گردی

وب گردی