مطهرنیا: ریاست انجمن آسایهل برای دانشگاه آزاد اسلامی افتخاری بزرگ است/پیشرفت دانشگاه بدون تکیه بر قدرت و اقتصاد دولتی

رییس پژوهشگاه علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: امروز دانشگاه آزاد اسلامی توانسته است با مشارکت مردمان ملی یک کشور زمینه پرور ساخت و پرداخت یک دانشگاهی شود که بدون تکیه بر قدرت و اقتصاد دولتی کشور تلاش دارد خود زمینه های پیشرفت خویش را حاصل کند.

مهدی مطهرنیا کارشناس مسایل سیاسی و بین المللی در گفت و گو با ایسکانیوز با بیان این که دانشگاه آزاد اسلامی بزرگترین دانشگاه حضوری جهان محسوب می شود، گفت: از افتخارات دیگر دانشگاه آزاد اسلامی آن است که این دانشگاه بر دوش ملت ایران استوار است و مردمی به غایت علم دوست آن را حمایت می کنند، مردمی که حاضرند از قوت روزانه خود بگذرند و فرزندان خود را در یک محیط علمی حاضر ببینند و حتی اگر لازم است برای مدرکی دانشگاهی او را در خانه و خانواده حمایت کنند. لذا در بین ملت های بزرگ جهان و ملت های کنونی پیش روی جهان تنها ملتی که تا این اندازه حاضر است از خودگذشتگی در جهت ورود فرزندانش به محیط علمی نشان دهد در ایران یافت می شود. امروز دانشگاه آزاد اسلامی توانسته است بار این معنا را تحمل کرده و از طرفی با مشارکت مردمان ملی یک کشور زمینه پرور ساخت و پرداخت یک دانشگاهی شود که بدون تکیه بر قدرت و اقتصاد دولتی کشور تلاش دارد خود زمینه های پیشرفت خویش را حاصل کند.

وی با بیان این که عضویت در انجمن آسایهل برای دانشگاه آزاد اسلامی افتخاری بزرگ است، ادامه داد: این افتخار بزرگ زمانی تشدید پیدا کرد که رئیس دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان هیات امنای این انجمن انتخاب و به مدت دو سال ریاست آن را به عهده می گیرد. آسایهل می تواند با اعضای 210 دانشگاهی خود وبا مدیریت دکتر میرزاده زمینه های بهره برداری بیشتر دانشگاه آزاد اسلامی را در سطح ملی در زمینه همکاری های فزاینده علمی و تبادل اطلاعات و دانش نوین حاکم بر دانشگاه های امروز جهان را نقل و انتقال بدهد و ایران هم نقل و انتقال یافته های خود در بستر بسیار مهم آن در آسیای شرقی بپردازد.

وی ادامه داد: فراموش نکنیم امروز در قرن 21 میلادی قرار داریم و به واسطه فعل و انفعالات سیاسی و بین المللی که هم اکنون در بین الملل می تواند ردیابی کرد باید قبول کنیم در آینده نزدیک این منطقه جغرافیایی از اهمیت بالایی برخوردار می شود، چرا که پتانسیل های همآوردی با ابرقدرت جهانی ایالات متحده آمریکا را دارا است.

مطهرنیا افزود: امروز بسیاری از دانشگاه های این منطقه جزو دانشگاه های رده نخست محسوب می شوند و حتی توانستند گوی سبقت را از بعضی دانشگاه های اروپایی بربایند و در مقام هایی هم تراز دانشگاه های بین المللی و حتی بالاتر از آن ها خود را به نمایش بگذارند. لذا اکنون فرصتی است که دانشگاه آزاد اسلامی در چارچوب معنا این افتخار را برای جامعه ملی ما کسب کند تا بتواند از داده و آموزه های آنها بهره یافته و هم اطلاعات و دانش ایران و ایران تباران را در عرصه کنونی به این محیط منتقل و زمینه های تبادل دانایی و علم را بیش از گذشته فراهم سازد.

این استاد دانشگاه آزاد اسلامی با بیان این که دانشگاه ها امروزه از نسل سوم در حال خروج هستند، ادامه داد: نسل اول دانش بنیان بود، نسل دوم دانشگاه ها پژوهش محور و پژوهش بنیان بود و امروزه دانشگاه های کارآفرینی مطرح هستند؛ اما به عقیده من آنچه که اتاق شیشه ای خوانده ام، جهانی است که در آینده فاصله ها به کلی از بین رفته و ما مرگ فاصله ها را شاهد خواهیم بود، ارتباطات علمی به گونه ای پیش می رود که دانشگاه ها جامعه پرور و دولت ساز شده اند. امروز در کشورهای پیشرفته جهان بسیاری از کنشگران و بازیگران عرصه سیاست رسمی از درون دانشگاه ها به ساختار قدرت انتقال و بعد از انجام ماموریت به دانشگاه ها بازمی گردد.

وی افزود: دانشگاه ها هستند که پیام آور آینده مفید برای کشورهای خود محسوب می شوند، آنقدر امروز دانشگاه ها در جهان پیشرفته معنادار هستند که دیگر یک پرچم یا پارچه را نماد ملی کشورها نمی دانند بلکه دانشگاه ها به عنوان نماد قدرت ملی کشورها مطرح می شوند و کشوری که دارای دانشگاه های برجسته و پیشرو است بالطبع نشان می دهد که توانسته در فعل و انفعالات قدرت بین المللی جایگاه ویژه ای را برای خود باز کند.

رییس پژوهشگاه علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان این که اهمیت آسایهل در حوزه علمی و آموزشی کشور است در پایان گفت: اگر در حوزه سیاست خارجی امضای برجام توانست تاثیر بسزایی را در جامعه ملی بین موافقان و مخالفان به جای بگذارد، ورود دانشگاه آزاد به این انجمن و انتخاب جناب میرزاده به ریاست آن تا حدود زیادی می تواند نشان دهنده جامعه علمی ایران در بُعد بین المللی باشد و افکار عمومی را به طرف اهمیت حرکت علمی جامعه در بُعد بین المللی بیش از گذشته متوجه کند.

302/300

کد خبر: 717466

وب گردی

وب گردی