دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه اقتصاد دانش بنیان، اقدام و عمل کرده است/تصویب 140 میلیارد تومان بودجه 96 دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز

جلسه هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز به ریاست دکتر میرزاده و حضور اعضا، به منظور تصویب بودجه سال 1396 دانشگاه آزاد اسلامی استان تشکیل شد.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر میرزاده در این جلسه با بیان اینکه خوشبختانه دانشگاه آزاد اسلامی تاثیر زیادی در توسعه علمی، پژوهشی، فناوری و کارآفرینی در ایران داشته است، گفت: توسعه کیفی در دانشگاه آزاد اسلامی بخصوص در دهه چهارم فعالیت آن، اتفاق افتاده است و امروز بیشتر واحدها به توسعه کارآفرینی، فناوری و پژوهشی و تبدیل فرآیند علم به ثروت و محصولات دانش بنیان توجه ویژه دارند.

میرزاده با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی از لحاظ تجهیزات، فضاهای آموزشی، امکانات و اعضای هیات علمی، در وضعیت مناسبی قرار دارد، گفت: به پیشنهاد بنده، کارگروهی برای ارزیابی امکانات و تجهیزات دانشگاه، در شورای عالی انقلاب فرهنگی تشکیل شده است و براساس گزارش مستند این کارگروه، دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه های آموزشی علوم فنی مهندسی، انسانی، پزشکی، دارا بودن اعضای هیات علمی، فضاهای آموزشی، آزمایشگاه ها و کارگاه ها از وضعیت مطلوبی برخوردار است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه اظهار داشت: این گزارش به وزارتخانه های علوم، بهداشت، مجلس شورای اسلامی و دولت ارسال شده و توانستیم توانایی های خود در حوزه آموزش عالی را اثبات کنیم در حالی که تقاضای اجتماعی برای تحصیلات تکمیلی در ایران وجود دارد دانشگاه آزاد اسلامی می تواند پاسخگوی این نیاز باشد.

دکتر میرزاده با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی در طول دوره فعالیت خود توانسته بار بزرگی از دوش دولت بردارد، گفت: ما از دولت تدبیر و امید انتظار داریم تا از ظرفیت این دانشگاه برای کاهش بار مالی دولت استفاده بیشتری کند. امروز دولت با مشکلات مالی فراوانی مواجه است که دانشگاه آزاد اسلامی می تواند قسمتی از این مشکلات را حل کند.

افتخارات علمی دانشگاه آزاد اسلامی انکار ناپذیر است

وی با اشاره به افتخارات علمی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: ثبت بیش از 67هزار تولید علمی دانشگاه در پایگاه اسکوپوس، 46هزار مقاله علمی در سایتISI و کسب رتبه 161 تولید علمی جهان در پایگاه ESI (تنها با 399 واحد مجری دوره تحصیلات تکمیلی) گوشه ای از افتخارات این دانشگاه بزرگ و مردمی است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با تاکید بر اینکه مقام معظم رهبری یکی از رهبران جهان است که بیشترین تاکید بر توسعه علمی و پژوهشی کشور دارد، تصریح کرد: دانشگاه آزاد اسلامی براساس فرموده های مقام معظم رهبری در راه توسعه اقتصاد دانش بنیان گام بر می دارد.

وی در ادامه جلسه با اشاره به بازدید آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس هیات موسس و هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی از دانشگاه آزاد اسلامی واحد جزیره خارگ گفت: واحد علوم دریایی خارگ ازجمله واحدهای برتر دانشگاه است به طوری که ناوبران ناوهای شرکت ملی نفتکش و کشتیرانی جمهوری اسلامی اغلب از فارغ التحصیلان این دانشگاه هستند.

رعایت استانداردهای آموزش عالی در دانشگاه آزاد اسلامی

دکتر میرزاده با بیان اینکه در دانشگاه آزاد اسلامی بیش از 19هزار عضو هیات علمی با درجه استادیاری وجود دارد، گفت: از این تعداد، 14هزار نفر واجد شرایط تدریس در دوره دکتری هستند. براساس مقررات جاری آموزش عالی، دانشگاه آزاد اسلامی می توانست با توجه به این تعداد عضو هیات علمی، 70هزار دانشجوی دکتری داشته باشد اما کمتر از نصف این رقم در واحدهای مجری دوره دکتری مشغول تحصیل هستند.

وی با تاکید بر رعایت استانداردهای آموزشی در دانشگاه آزاد اسلامی، گفت: میانگین نسبت عضو هیات علمی به دانشجوی دکتری در دانشگاه های دولتی یک به 5 است که این نسبت در دانشگاه آزاد اسلامی یک به 2.7 است.

میرزاده با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی در 3 سال گذشته هیچ توسعه کمی نداشته است، اظهار داشت: برخی از واحدهای ما در این دوره ادغام یا منحل شده اند و این امر با هدف توسعه کیفی و رسیدن به استانداردهای بالای آموزش عالی رخ داده است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به برگزاری اجلاس 71 شورای مرکزی دانشگاه در بهمن ماه سال جاری با موضوع فرهنگی گفت: این دانشگاه یکی از معدود دانشگاه هایی است که در حوزه اقتصاد دانش بنیان، پیام مقام معظم رهبری درخصوص «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» را عملی کرده است.

واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی تولید و عرضه محصولات دانش بنیان فرهنگی را در دستورکار خود قرار داده اند

وی در ادامه گفت: معرفی مفاخر و مشاهیر ملی در اولویت امور فرهنگی دانشگاه قرار دارد. واحدهای دانشگاهی سراسر کشور نیز تولید و عرضه محصولات دانش بنیان فرهنگی را در دستورکار خود قرار داده اند.

دکتر میرزاده در ادامه با اشاره به انتخاب غرفه دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان غرفه برتر در نمایشگاه پژوهش و فناوری در سال جاری، گفت: در این نمایشگاه دانشگاه های سراسر کشور دارای 3هزار و 200 مترمربع غرفه بودند در صورتی که دانشگاه آزاد اسلامی به تنهایی غرفه ای به مساحت 2هزار و 200 مترمربع داشت که در آن 800 محصول تجاری‌سازی شده در معرض دید عموم قرار گرفته بود.

وی با بیان اینکه پژوهشگاه مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی با دستور رییس جمهور و آیت الله هاشمی رفسنجانی، تاسیس شده است، گفت: این پژوهشگاه که شبکه نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی است، دارای 20 آزمایشگاه برتر و بیش از 170 نخبه دانشگاهی است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در انتهای جلسه، از روسای واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز خواست تقویت طرح های پژوهشی را در رأس برنامه های خود قرار داده و برای توسعه علمی و پژوهشی واحد خود تلاش بیشتری داشته باشند.

لازم به ذکر است بودجه دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز با اصلاحاتی به خصوص در حوزه پژوهشی و استفاده از منابع منابع دانش بنیان برای توسعه فعالیت های پژوهشی و پیش بینی اعتبار برای بازخریدی و بازنشستگی کارکنان تصویب شد.

بودجه دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز از حیث منابع و مصارف 176 میلیارد تومان و از حیث درآمد هزینه 140 میلیارد تومان به تصویب اعضای جلسه رسید.

200

کد خبر: 718379

وب گردی

وب گردی