تشریح تحولات مسکن مهر در دولت یازدهم توسط وزیر راه و شهرسازی

وزیر راه و شهرسازی گفت: با تلاشهای به عمل آمده در این دوره به منظور تأمین منابع برای پروژه‌های نیمه‌تمام مسکن مهر، پرداخت بدهی بانک مسکن به بانک مرکزی بابت خط اعتباری مسکن مهرسه سال استمهال شد و به اصطلاح سه سال تنفس داده شد تا در این مدت از محل وصولی اقساط جهت تکمیل واحدهابه پروژه‌های نیمه‌تمام تزریق شد.

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در سومین کنفرانس بناهای بلند که در مرکز همایشهای بین المللی برج میلاد برگزار شد، اظهار داشت: هر چند برنامه مسکن مهر در دولت گذشته آغاز گردیده، لیکن مشکلات و نیازهای مترتب بر آن به منظور تکمیل و بهره‌برداری، به مراتب پیچیده‌تر از زمان آغاز بوده است.

وی با اشاره بر رفع مشکلات مسکن مهر در دولت یازدهم افزود:بایستی بدانیم که در دولتهای نهم و دهم مشکلات مسکن مهر صرفا مربوط به تامین منابع برای پرداخت تسهیلات بود، در صورتیکه دولت یازدهم با مسائل مترتب بر تامین خدمات زیربنایی و روبنایی (همچون آب، برق، گاز و فاضلاب و نیز مدرسه، درمانگاه، کلانتری، شبکه حمل و نقل و...) دست و پنجه نرم می کند که همگی مستلزم تامین منابع مالی گزاف و خارج از توان اقتصادی دولت بوده و با روشهای ساده انگارانه قابل تامین نیست.

آخوندی ادامه داد: علاوه بر آن مسائل و مشکلات مربوط به عملکرد ناصحیح تعاونی ها، مباحث مربوط به کیفیت، تعدیل افزایش قیمتها ناشی از تورم بالا، فروش و واگذاری، مسائل اجتماعی و... یکی پس از دیگری در این پروژه ها ظاهر شده که دولت یازدهم می بایست برای تک تک آنها چاره اندیشی نماید.

وزیر راه و شهرسازی با یادآور شدن تکمیل پروژه های مسکن مهر توسط دولت یازدهم اذعان داشت: این دولت بدون توسل به پول پرقدرت بانک مرکزی رسیدگی به این پروژه راسرلوحه کار خود قرار داده و با تمهیداتی همچون کاهش نرخ خط اعتباری و استمهال سه ساله برای تکمیل این پروژه ها این کار را به انجام رسانده است. دور از انصاف است که خدمات و همیت دولت حاضر، در رفع مشکلات مسکن مهر، به بهانه عدم اعتقاد به این طرح، نادیده انگاشته شود. هر چند دولت یازدهم منتقد شیوه برنامه ریزی مسکن مهر بوده و بر نگاه کوتاه مدت و غیرکارشناسی آن اشکال وارد می کند، اما هیچگاه خواهان مسکوت گذاشتن و عدم تعهد و توجه به حقوق مردم نبوده و در این راه از هیچ تلاشی دریغ نکرده است.

وی داشتن درک واطلاع رسانی صحیح در خصوص عملکرد دولت یازدهم در حوزه مسکن را منوط به بررسی ها و وضعیت موجود مسکن مهر دانست و گفت: در زیر بر اساس گزارش‌‌های رسمی نهادهای نظارتی از جمله سازمان بازرسی و کمیسیوئن اصل نود مجلس شورای اسلامی اشاره کنیم.

پیشرفت فیزیکی پروژه های مسکن مهر در دولت یازدهم

آخوندی به تعداد پروژه‌های مسکن مهر اشاره کرد و گفت: تاکنون از شروع اجرای پروژه‌های مسکن مهر 1774761 واحد افتتاح شده است که با مشکلات عدیده‌ای که مسکن مهر با آنها مواجه است و با وجود محدودیتها و تنگناها و بالاخره در این شرایط سخت و دشوار این دولت در دولت یازدهم توانسته است 764560 واحد افتتاح نماید که شامل 43 درصد کل واحد‌های مسکن مهر است.

وی افزود: همچنین واحد مسکن مهر تحویل شده به متقاضیان در دولت یازدهم 821987 واحد بوده است که 54 درصد از مجموع 1511900 واحد مسکن مهر تحویل داده شده، است.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: همچنین با تلاشهای به عمل آمده در این دوره به منظور تأمین منابع برای پروژه‌های نیمه‌تمام مسکن مهر، پرداخت بدهی بانک مسکن به بانک مرکزی بابت خط اعتباری مسکن مهرسه سال استمهال شد و به اصطلاح سه سال تنفس داده شد تا در این مدت از محل وصولی اقساط جهت تکمیل واحدهابه پروژه‌های نیمه‌تمام تزریق شد.

وی ادامه داد: درحال حاضرمهلت سه سال به ده سال با اولویت مسکن مهرافزایش یافته است ، لذا با تمهیدات به عمل آمده و برگزاری جلسات منظم هفتگی در بانک مسکن و با دعوت از مدیران‌کل راه و شهرسازی و مدیریت شعب استانها تلاشهای زیادی برای افزایش روند فروش اقساطی و وصول اقساط صورت گرفته و با هماهنگی‌های بعمل آمده تعداد فروش اقساطی واحد های شهری انجام گرفته در دولت تدبیر و امید به 808 هزار و 985 واحد رسیده که 63 درصد کل فروش اقساطی مسکن مهر از ابتدا تاکنون بوده است و بدین‌ترتیب عملکرد فروش اقساطی به عدد یک میلیون و 287 هزار و 417 واحد افزایش یافت.

آخوندی درباره تعداد اسناد اخذ شده در دولت تدبیر و امید گفت :از ابتدای طرح مسکن مهر تاکنون سند اعیانی یک میلیون و 96 هزار و 708 واحد از سازمان ثبت و اسناد اخذ گردیده است که میزان اسناد اخذ شده در دولت تدبیر و امید 52 درصد کل اسناد اخذ شده از شروع مسکن مهر می‌باشد. به عبارت دیگر 572 هزار و 255 واحد در این دولت صاحب سند مسکن مهر شده‌اند.که از کل واحدهای تحویل شده تاکنون 54 درصد آن متعلق به عملکرد دولت یازدهم می باشد.

وی ادامه داد :برابر بررسی‌های صورت گرفته در آبان‌ماه سال 92 حدود 335 هزار واحد راکد و متوقف بوده که در این مدت بیش از 250هزار واحد آنها فعال و تعیین‌تکلیف شده است و برای مابقی نیز برنامه‌ریزی لازم به عمل آمده تا با استفاده از شیوه‌نامه‌های تهیه شده تعیین‌تکلیف شوند.

وی در آخر گفت :بنابر این گزارش اخذ موافقت شورای پول و اعتبار درخصوص افزایش مدت زمان بازپرداخت تسهیلات مسکن از 15 سال به 20 سال با پیگیریهای بسیار زیاد در این دوره صورت گرفت و اخذ مصوبه شورای پول و اعتبار نسبت به افزایش سقف تسهیلات فردی از 25 میلیون تومان به 30 میلیون تومان و اخذ موافقت سایر بانکهای عامل برای یکسان‌سازی نرخ سود تسهیلات مسکن مهر به میزان 4 درصد ، 7 درصد و 9 درصد در این دولت (همانند بانک مسکن) از موراد دیگر انجام شده در دولت یازدهم بوده است.

وی افزود :همچنین با پیگیری‌های مکرر وزارت راه وشهرسازی شواری پول و اعتبار در یک‌هزار و دویست و بیست و هفتمین جلسه خود در روز سه‌شنبه 14 دی ماه 1395، با افزایش سقف فردی تسهیلات مسکن مهر از 300 میلیون ریال به 400 میلیون ریال به‌منظور تسریع در تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام طرح یادشده، مشروط به عدم استفاده از منابع جدید بانک مرکزی و با تشخیص و تأیید بانک عامل، موافقت کرد که البته هنوز ضوابط اجرایی آن از بانک مرکزی به بانک مسکن ابلاغ نشده است.

افزایش سقف کلی تسهیلات به 55 هزار میلیارد تومان

آخوندی در خصوص ارائه تسهیلات توسط دستگاه های مختلف اذعان داشت :بدیهی است حل مشکلات عدیده مسکن مهر و دسترسی به عملکرد مذکور در سایه هماهنگی‌های ایجاد شده با سایر دستگاه‌های متولی محقق شده که در ذیل به آن اشاره می‌شود:

1-علاوه بر برگزاری جلسات شورای عالی مسکن و طرح مسائل مسکن مهر با رئیس‌جمهور محترم، برای حل مشکلات عدیده مسکن مهر ده‌ها جلسه با حضور معاون اول محترم رئیس‌جمهور، رئیس محترم سازمان مدیریت ‌و برنامه‌ریزی، وزرای محترم امور اقتصادی ‌و دارایی، نیرو، تعاون،کار و رفاه اجتماعی، آموزش ‌و پرورش، رئیس‌کل محترم بانک مرکزی و ... تشکیل‌شده است.

2-در این مدت علاوه بر جلسات متعدد در ریاست جمهوری، بانک مرکزی، سازمان مدیریت، وزارت نیرو، وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی توسط مقام عالی وزارت و همچنین علاوه بر برگزاری جلسات متعدد با اغلب استانداران، فرمانداران، معاونین عمرانی استانداری و مدیران ‌کل راه و شهرسازی توسط قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در طرح مسکن مهر، بیش از صدها جلسه مشترک با مسئولین ذیربط هر استان با دعوت از مدیران کل تعاون،کار و رفاه اجتماعی استانها، مدیریت شعب بانک مسکن استانها، مدیران عامل شرکتهای آب، برق و فاضلاب در استانها، مدیران عامل شهرهای جدید، مدیران‌کل راه و شهرسازی، مدیران بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و با حضور نمایندگان ستادی دستگاههای مذکور در محل ستاد وزارت راه و شهرسازی، بانک مسکن و وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی برگزار شده است.

3-حضور فعال در استانها جهت بازدید از پروژه‌ها و شرکت در جلسات شورای مسکن استانها با حضور استانداران محترم و اعضای ذیربط و اتخاذ تصمیمات لازم و راهگشا، ( در اغلب سفرها برخی از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی حضور داشته اند.

خدمات زیربنایی عمده‌ترین مشکلات طرح مسکن مهر

وی اشاره کرد :از عمده‌ترین مشکلات طرح مسکن مهر (علاوه بر مشکلات تعاونیهای مسکن بخصوص تعاونیهای مسکن مشاغل آزاد و ...) عدم تأمین بموقع خدمات زیربنایی و روبنایی بدلیل محدودیت شدید منابع مالی است.

آخوندی افزود :به هرحال برای تأمین بخشی از اعتبار این خدمات به منظور تسریع در تکمیل و تحویل واحدها، با وجود اینکه متولی تأمین خدمات وزارت نیرو می‌باشد توسط وزیر راه و شهرسازی دستور داده شد از محل منابع این وزارتخانه (فروش یاتهاتر اراضی) مساعدت لازم صورت گیرد.

وزیر راه و شهرسازی عمده‌ترین مشکلات و چالشها برای تکمیل واحدهای مسکن مهر را برشمرد و گفت : محدودیت منابع مالی،مشکلات عدیده تعاونی های مسکن (بویژه تعاونیهای مشاغل آزاد)،فقدان منابع لازم جهت تعیین‌تکلیف پروژه‌های فاقد متقاضی،عدم تأمین به موقع خدمات زیربنایی و روبنایی که به دلیل نبود اعتبار مورد نیاز بوده و بر این اساس اسکان مردم در واحدهای آماده به کندی صورتمی گیرد.

وی ادامه داد:افزایش قابل توجه هزینه تعرفه خدمات زیربنایی آب، فاضلاب و برق واحدهای مسکونی مهر در دست ساخت،عدم همکاری برخی از متقاضیان به دلیل عدم استطاعت مالی در تأمین سهم آورده نقدی خود که درتکمیل ساخت پروژه ها بسیار مؤثر است،مشکلات بیمه و مالیات،افزایش تعرفه سایر خدمات مرتبط از جمله تعرفه ثبت در دفترخانه دو برابر شده و از 400 هزار تومان به بیش از 900 هزار تومان به ازای هر واحد، تعرفه خدمات نظام مهندسی و ...،وجود پرونده49092 واحد درمراجع قضائی با این توضیح که جناب آقای اژه ای طی بخشنامه ای تسریع دررسیدگی به این پرونده ها را تأکید کرده است ،از جمله مشکلات این عرصه است.

آخوندی افزود :ذکر این نکته ضروری است که این وزارتخانه برای تکمیل و اتمام پروژه‌های مسکن مهر با تهیه شیوه‌نامه‌ها و ارائه راهکارهای لازم و با بکارگیری کلیه امکانات و نیز با پیگیرهای ممتد از دستگاه‌های متولی، درصدد اتمام پروژه‌های بدون معارض مسکن مهر می‌باشد که البته در صورت تحقق مصوبات سال جاری دولت در خصوص تخصیص اعتبار مسکن مهر، تکمیل و تحویل پروژه‌های مذکور سرعت می‌گیرد.

وزیر راه و شهرسازی به طرح مسکن مهر در کمیسیون اصل نود مجلس نیز گریزی زد و گفت: در این کمیسیون ،عملکرد طرح مسکن مهر در چارچوب موارد مورد بررسی قرار می گیردو در این زمینه با سازمان بازرسی کل کشور، کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، وزارت مسکن و شهرسازی وقت، دیوان محاسبات کشور، مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی و تعدادی از نمایندگان مجلس برای وصول نظرات کارشناسی آنان مکاتبه شد.

402/101

کد خبر: 723101

وب گردی

وب گردی