حرکت به سوی دانشگاه کارآفرین نیازمند شگل‌گیری زیست بوم و فرهنگ نوآوری است

 معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در آیین گشایش مرکز نوآوری دانشگاه تبریز گفت: ترویج تفکر دانش‌ بنیان نیازمند شکل‌گیری یک فرهنگ و زیست بوم متناسب با خلاقیت، کارآفرینی و نوآوری است.

به گزارش ایسکانیوز، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در آیین گشایش مرکز نوآوری دانشگاه تبریز وجود ارتباط واقعی میان صنعت و دانشگاه را مستلزم نیاز واقعی کشور به دانش، نوآوری و وجود صنعت واقعی دانست و افزود: دانشگاه واقعی در بستری شکل می گیرد که صنعت واقعی وجود داشته باشد و در جامعه ای که صنعت صرفا در کارخانجاتی با توان مونتاژ محدود شده باشد نیازی به نوآوری و فناوری دانشگاه احساس نمی شود.

ستاری یکی از لازمه های رشد اقتصاد را مردمی بودن آن دانست و گفت: وقتی برای رشد اقتصادی کشور زحمتی نکشیده ایم و آن را متعلق به دولت می دانیم نباید انتظار اقتصادی پویا و کارآمد داشته باشیم این در حالی است که اقتصاد کارآمد، دانش محور و مبتنی بر نیروی انسانی در بستری مشارکتی و با نقش آفرینی مردم ممکن می شود.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با اشاره به نقش پررنگ کسب و کارهای فناورانه و نوپا ابراز کرد: مصداق این اقتصاد مردمی، شرکت های دانش بنیان هستند که طی چند ماه فعالیت خود به رشدی خارق العاده رسیده اند و میلیاردها تومان ارزش گذاری شده اند.

وی ادامه داد: این شرکت ها در حالی که تا چند سال پیش وجود خارجی نداشتند در حال حاضر جای شرکت های پر سابقه و بزرگی را که سالیان سال در صدر ثروتمندترین شرکت های دنیا قرار داشتند را گرفته اند زیرا از یک تفکر جدید و متفاوت برآمده اند.

نایب رییس هیات امنای صندوق نوآوری و شکوفایی با بیان اینکه ترویج تفکر دانش بنیان نیازمند شکل گیری یک فرهنگ و زیست بوم متناسب با خلاقیت، کارآفرینی و نوآوری است عنوان کرد: شکل گیری تفکر اقتصاد دانش بنیان به فرهنگی جدید نیاز دارد که بر بستر این تفکر جدید دانشگاه های کارآفرین به رفع نیازهای صنعت می پردازند و شرکت های موفق ضمن کسب درآمد از محل نوآوری و خلاقیت خود اشتغال ایجاد می کنند.

ستاری با اشاره به ظرفیت قابل توجه بازار تجارت الکترونیکی ایران گفت: بیش از 50 میلیون کاربر تلفن همراه هوشمند در کشور ظرفیتی بسیار ارزشمند است که همه روزه با ظهور یک استارت آپ جدید و ارائه خدماتی تازه ضمن کمک به حل مشکلات جامعه تفکرات سنتی پیشین را به چالش می کشد.

رییس بنیاد ملی نخبگان اساس شکل گیری کسب و کار نوپا و فناورانه را پشت کار و اعتماد به نفس نیروی انسانی جوان و تحصیلکرده دانست و بیان کرد: در ساختار این کسب و کارها تلاش و اعتماد به نفس مهمترین لازمه است و در شکل گیری یک کسب و کار موفق حتی با چندین بار شکست امیدی به موفقین از بین نمی رود. همانطور که شاهد هستیم در تمامی کسب و کارهای موفق کنونی گرچه مسیر متفاوتی دارند اما این فرهنگ زنده است.

همچنین در این مراسم اسماعیل جبارزاده استاندار آذربایجان شرقی و جمعی از روسای دانشگاه های تبریز نیزحضور داشتند.

205/200

کد خبر: 729039

وب گردی

وب گردی