انعقاد قراردادهای برون دانشگاهی بهترین راه برای ایجاد درآمد های غیر شهریه ای است

باید توجه داشت شرکت های دانش بنیان، به مرور زمان به سود دهی می رسد اما انعقاد قراردادهای برون دانشگاهی با اداره هایی که در سطح استان وجود دارند می تواند به اقتصاد واحد ها کمک شایانی کند.

علیرضا نظام آبادی، رییس واحد اراک دانشگاه آزاد اسلامی در خصوص اهمیت برگزاری جلسات هیات امنا به ایسکانیوز گفت: جلسات هیات امنا جز کم نظیرترین جلساتی است که توسط دکتر میرزاده در دوران حیات دانشگاه آزاد اسلامی برگزار می شود. در این مراسم مشکلات استان ها در دو سطح کلی و جزئی بررسی شده و سیاست های کلان به عنوان مصوبه در جلسه هیات امنا ابلاغ می شود.

وی ادامه داد:در جلسات شورای پایش استان ها،توسط مدیران مشکلات موجود بررسی شده، در صورتی که مشکل در سطح کلان باشد برای آن مصوبه خواهیم داشت و اگر در سطح جز باشد، راه حلی برای آن تعیین می شود. همچنین ملاقات ریاست عالی دانشگاه هم می تواند به عنوان یک مزیت محسوب شود زیرا روسای واحدها از نزدیک می توانند مشکلات خود را مطرح کنند.

وی عنوان کرد: این اقدامات جز موثرترین فعالیت هایی است که در روند ارتقا بخشی دانشگاه در سال های اخیر برگزار شده است. بعلاوه بودجه تاثیرگذارترین و مهمترین موضوعی است که برنامه واحدها را مشخص می کند.به این ترتیب در این جلسات براساس توانمندی هر واحد، هزینه ها جزبهجز برنامه ریزی می شود و براساس مشکلات موجود، راه کارها ارائه می شود که در نهایت بودجه سال آینده واحدها تصویب می شود.

وی افزود: تعیین بودجه منجر به مدیریت هزینه و مصرف توسط روسای واحد ها شده و با ارائه راه حل هایی تا حدود زیادی واحد ها را از زیان دهی خارج می کند. در این راستا باید توجه داشت شرکت های دانش بنیان، به مرور زمان به سود دهی می رسد اما انعقاد قراردادهای برون دانشگاهی با اداره هایی که در سطح استان وجود دارند می تواند به اقتصاد واحد ها کمک شایانی کند. همچنین می توان با آموزش های کوتاه مدت و ارائه مدارک قابل قبول برای ارگان ها و دستگاه های اجرایی درآمدزایی چشمگیری را برای واحد رغم زد.بعلاوه مشارکت در ایجاد شرکت های اقتصادی و درآمدزا نیز از جمله مواردی است که باید در بودجه دیده شود در همین زمینه با توجه به کاهش درآمد شهریه واحد ها در مقطع کاردانی و کارشناسی، تمام تلاش بر این است که رشته های کارآمد در مقطع ارشد و دکتری را بر اساس استاندارد وزارت علوم و سازمان مرکزی دانشگاه توسعه دهیم.

وی خاطر نشان کرد:در واحد اراک با انجام فعالیت ها و قراردادهای برون دانشگاهی با برخی از صنایع و همچنین انعقاد قرارداد با شرکت های صنعتی و سازمان نظام مهندسی برای بازآموزی دانجشویان به نتایج مطلوب دست یافتیم. بعلاوه با آموزش های کوتاه مدت در مقاطع تافل و آیلتس در حوزه زبان های خارجه و همین طور برای آزمون های ارشد و دکتری با موسسات خصوصی قرار داد بستیم.

وی در پایان افزود: در ایجاد شرکت های درآمدزا با بررسی های دقیق قراردادهایی منعقد کرده ایم که برآیند همه این ها درآمدهای خوبی را جدا از شهریه برای واحد داشته است. همچنین در واحد اراک درآمد شهریه با افزایش دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری رشد نسبتا بالایی داشته است و از 8 واحد زیان ده استان، خوشبختانه اراک و یک واحد دیگر از زیان دهی خارج شده و باقی واحدها نیز در مسیر خارج شدن از زیان دهی هستند.

200/202

خبرنگار: ناهید سمیعی/منتشرکننده:محمدجواد آخوندی

کد خبر: 729298

وب گردی

وب گردی