کولبری قاچاق نیست، تامین معیشت است

کولبری یکی از مشاغلی است که در مناطق مرزی رواج داشته و دارد؛ شغلی پردردسر با مشکلات و سختی‌های فراوان که این روزها منبعی برای تامین معاش ساکنان این مناطق شده است‌‌.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از روزنامه جهان صنعت به گفته جامعه‌شناسان ریشه و عامل اصلی کولبری به نارسایی‌های اقتصادی و دشواری‌های امر اشتغال بازمی‌گردد و به تعبیری می‌توان گفت هر آنچه توسعه‌نیافتگی و فقدان امکانات و ضعف‌های زیرساختی تشدید شود به همان میزان گرایش به مشاغل غیرقانونی و کاذب همچون کولبری افزایش می‌یابد‌‌.


کولبری در کردستان زن و مرد و پیر و جوان نمی‌شناسد‌‌. با سفر به خط مرزی کولبرانی را مشاهد می‌کنید که در پی کسب روزی حلال کول‌های سنگین را بر پشت خود نهاده و صخره‌ها و رودخانه‌ها را پشت‌ سر می‌گذارند تا به مقصد برسند و دستمزدی ناچیز حدود 50 تا 100 هزار تومان دریافت کنند و البته همیشه این مسیرها برای آنها امن نیست و گاه شاهد انفجار مین و قطع عضو و کشته شدن کولبران در این مناطق هستیم و متاسفانه نان‌آور خانواده‌ای زمینگیر می‌شود‌‌.
نبود صنایع مادر و پایین‌دستی در استان‌های مرزی سبب شده ساکنان این مناطق به شغل کولبری روی آورند و در این میان شاهد افزایش آمار ترک تحصیل دانش‌آموزان در این مناطق هستیم زیرا بسیاری از افراد تحصیلکرده به دلیل نبود اشتغال پایدار، کولبری را به عنوان منبع درآمدی برای خود انتخاب می‌کنند‌‌.


قانون و مساله‌ای به نام کولبر
در هفته گذشته خبر کشته شدن چندین نفر از کولبران بر اثر ریزش بهمن در رسانه‌های جمعی و فضای مجازی دست به دست می‌چرخد و هنوز این خبر بازتاب دارد و در این میان نیز شاهد جبهه‌گیری‌های برخی چهره‌ها و مسوولان کشوری و استانی درخصوص کولبران بودیم و متاسفانه برخی به جای حل مشکلات و معضلات کولبران سعی در پاک کردن صورت‌مساله دارند و مساله کولبری را با پدیده قاچاق کالا اشتباهی قیاس می‌کنند که در این مورد یکی از حقوقدانان کشور پیرامون موضوع کولبران اظهار می‌کند: قاچاقچی تعریف دارد و در قانون نیز مجازات‌هایی برای آن تعریف شده است اما در هیچ جای قانون اسمی از کولبر نیامده است بنابراین کولبر با قاچاقچی تفاوت دارد و تنها به این جمله بسنده می‌کنیم که مقام معظم رهبری تصریحا اعلام کرد کولبران، قاچاقچی نیستند و این برای ما کفایت می‌کندحسین احمدی‌نیاز توضیح می‌دهد: هر جرمی طبق قانون باید تعریف شود و اصل «167» قانون اساسی بر این امر تصریح دارد که اساسا به آن اصل قانونی بودن جرم و مجازات می‌گویند و خوشبختانه در هیچ جای قانون ایران کولبری، جرم تلقی نشده است تا مجازاتی برای آن تعریف کنیم درثانی کولبر فاقد عنصر معنوی یا سوءنیت در ارتکاب بزه قاچاق کالاست‌‌.


او در ادامه با اشاره به مشکلات اقتصادی مرزنشینان عنوان می‌کند: کولبر صرفا برای امرار معاش به علت بیکاری مجبور به حمل بار است بنابراین کولبر، قاچاقچی تلقی نمی‌شود و قاچاقچی نیازمند برنامه‌ریزی و قصد قبلی است که کولبر فاقد چنین انگیزه‌ای است‌‌.


کولبران، قاچاقچی نیستند
یکی از نمایندگان مردم کردستان در مجلس شورای اسلامی نیز می‌گوید: موضوع کولبری با قاچاق تفاوت دارد و در این زمینه متاسفانه قاچاقچیان حرفه‌ای در حاشیه‌ای امن قرار گرفته‌اند اما کولبران همیشه در معرض آسیب‌ها و تهدیدات قرار دارند.
سیداحسن علوی نیز ضمن تسلیت به خانواده‌های کولبران کشته شده در بهمن اخیر اظهار کرد: از شنیدن خبر درگذشت کولبران متاسف و متاثر هستیم‌‌. این کولبران در سردشت، بانه و مریوان یا استان‌های آذربایجان و کردستان برای ما تفاوتی ندارند و باید از حقوق این شهروندان حمایت شود‌‌.


حل مشکلات ساکنان مرزی
این نماینده مردم کردستان در ادامه به مشکل کولبری در مناطق مرزی اشاره می‌کند و می‌افزاید: قاچاقچیان حرفه‌ای در حاشیه‌ای امن قرار گرفته‌اند اما کولبران همیشه در معرض آسیب‌ها و تهدیدات قرار دارند و گاها در معرض تهدیدات میادین مین و تیر، حوادث و بلایای طبیعی همانند بهمن و سیل قرار می‌گیرند‌‌.
وی اضافه می‌کند: این موارد ناشی از آن است که مردم ما گرسنه‌ و به دنبال نان هستند و برای تامین هزینه‌های زندگی سختی‌ها و مشقات زیادی را در فصول مختلف سال تحمل می‌کنند‌‌.


علوی در ادامه تاکید می‌کند: کاش شرایطی را برای کولبران فراهم می‌کردند که به صورت قانونی فعالیت کنند که دیگر دغدغه از دست دادن جان خود را نداشته باشند‌‌. کولبران افراد مظلوم و کم‌بضاعت جامعه ما هستند و باید موضوع قاچاق را از کولبری جدا کرد‌‌ زیرا مردم می‌خواهند از راه حلال، امرار معاش کنند و امید است دولت راهکار قانونی را برای این امر ارائه دهد که مرزنشینان بتوانند کالاهای خود را وارد کنند‌‌.


آسیب‌های اجتماعی
رییس مجمع نمایندگان کردستان در مجلس شورای اسلامی اظهار می‌کند: با توجه به اینکه ترافیک کولبری در مناطق مرزی وجود دارد و این مناطق به دلیل تحمیل جنگ هشت ساله و مشکلات و اثرات مخرب جنگ که در مناطق مرزی بر جای گذاشته است مورد توجه مدیران و مسوولان سطح ملی مبنی بر سرمایه‌گذاری و ایجاد اشتغال واقع نشده‌اند بنابراین ساکنان مناطق مرزی از روی ناچاری به شغل کولبری روی آورده‌اند‌‌.


منصور مرادی به نبود زیرساخت‌های توسعه در مناطق مرزی اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: کولبری برای ساکنین مناطق مرزی مساله‌ای اجباری است و دل‌بخواه نیست‌‌. در واقع کولبران افراد عام جامعه نیستند‌‌. گاه شاهد هستیم که برخی کولبران را افراد تحصیلکرده و با مدارک آکادمیک تشکیل می‌دهند و به دلیل نبود بازار کار اشتغال و توسعه پایدار، در منطقه به ناچار به کولبری روی آورده‌اند‌‌.
رییس مجمع نمایندگان کردستان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اگرچه برخی مسوولان کولبری را به عنوان قاچاق می‌شناسند و در این زمینه باید اظهار کنم که ما هم با پدیده قاچاق مخالف هستیم اما با نظارت بیشتر می‌توان از ورود قاچاق به داخل کشور پیشگیری کرد و همچنین کولبران بتوانند برای تامین هزینه‌های زندگی و معیشت زندگی درآمدی داشته باشند‌‌.


ضرورت ایجاد اشتغال پایدار
مرادی همچنین با تاکید بر ایجاد اشتغال پایدار در استان عنوان می‌کند: می‌توان با بهره‌گیری از ظرفیت‌ها و توانایی‌ها و منابع خدادادی در استان و همچنین جذب اعتبارات مناسب، اشتغال پایدار را در منطقه ایجاد کرد که دیگر نیازی به کولبری نباشد‌‌.


او اظهار می‌کند: به فرموده مقام معظم رهبری کولبری، قاچاق نیست، و کولبر، حامل است و سود این کالاها به جیب افراد دیگری می‌رود و معابر کولبری که ایجاد شده تا حدودی معیشت ساکنان مناطق مرزی تامین شود و در حال حاضر نیز موضوع اصلی این است که چرا کولبری باید وجود داشته باشد‌‌. در واقع ما باید به عنوان نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و مسوولان کشوری و استانی در راستای ایجاد اشتغال پایدار گام برداریم‌‌.

704/7000

کد خبر: 729341

وب گردی

وب گردی