بهمن:آینده روابط روسیه و آمریکا تا حدی زیاد دچار ابهام است

یک کارشناس مسائل بین الملل در خصوص دیدگاه های موجود درداخل آمریکا نسبت به روسیه بیان کرد: هم دموکرات ها و هم جمهوریخواهان روسیه را به این موضوع متهم می کنند که در امور داخلی آمریکا مداخله کرده و در بسیاری از مسائل بین المللی در دستیابی آمریکا به منافع ملی اش اختلال ایجاد کرده است. در چنین شرایطی می توان گفت که آینده روابط روسیه و آمریکا تا حد زیادی دچار ابهام است.

شعیب بهمن کارشناس مسائل روسیه در گفتگو با خبرنگار ایسکانیوز در خصوص روابط روسیه و آمریکا و آینده این رابطه با روی کار آمدن ترامپ بیان کرد: روابط روسیه و آمریکا از جنبه های مختلف قابل بحث و بررسی است. دو کشور دیدگاه های متضادی نسبت به نظام بین الملل و وضع موجود در نظام بین الملل دارند و این دیدگاه های متفاوت، باعث شده است که وارد اختلاف های شدید ژئوپولیتیکی بشوند. این اختلافات ژئوپولیتیکی را به صورت واضح، میتوانیم در اوکراین یا سوریه مشاهده کنیم. ضمن اینکه در خصوص بسیاری از مسائل بین المللی هم نیز در اختلاف های قابل توجهی دارند. مانند نزدیک شدن ناتو به مرزهای روسیه که آمریکا در سالهای گذشته از این سیاست حمایت و پیروی کرده است.

وی افزود: به نظر می رسد آن چیزی که در روابط آمریکا و روسیه تغییر کرده، از بین رفتن این اختلافات ژئوپولیتیکی یا این تضاد دیدگاه ها بین دو طرف نیست، بلکه صرفاً یک شخص به عنوان رئیس جمهور در آمریکا تغییر کرده است. در واقع میزان تاثیرگذاری یک فرد در ساختار سیاسی هر کشور از جمله آمریکا میتواند با محدودیتهای جدی مواجه باشد.

این کارشناس با اشاره به میزان تاثیر ترامپ در تصمیم گیری نهاد های آمریکا ادامه داد: باید منتظر آینده بود و دید که ترامپ تا چه حد این توانایی را دارد که سایر نهادهای موجود در آمریکا مانند کنگره، یا نهادهای اطلاعاتی آمریکا را مجاب کند که یک رابطه خوب با روسیه ایجاد کنند و به آن رای بدهند.

شعیب بهمن در خصوص دیدگاه های موجود در داخل آمریکا نسبت به روسیه بیان کرد: در داخل آمریکا مشکلات زیاد و دیدگاه های نامطلوبی نسبت به روسیه وجود دارد. کماکان که هم دموکرات ها و هم جمهوریخواهان روسیه را به این موضوع متهم می کنند که در امور داخلی آمریکا مداخله کرده و در بسیاری از مسائل بین المللی در دستیابی آمریکا به منافع ملی اش اختلال ایجاد کرده است. درچنین شرایطی می توان گفت که آینده روابط روسیه و آمریکا تا حدی زیاد دچار ابهام است.

این کارشناس ادامه داد: زمانی که اوباما نیز بر سر کار آمد، او مانند ترامپ سیاست تنش زدایی با روسیه را پیش گرفت. خانم کلینتون را با جعبه ای نمادین به مسکو فرستاد که در این جعبه دکمه ریست تعبیه شده بود و قصد او این بود که روابط روسیه و آمریکا را ریست کند. اما عملا مشاهده کردیم در پایان دوره ریاست جمهوری اوباما تنش ها بین روسیه و آمریکا به بالاترین حد خود رسید. اقداماتی از قبیل اعمال تحریم های اقتصادی و اخراج دیپلماتهای روسیه از آمریکا منجر شد روابط روسیه و آمریکا تیره و تار شود.

شعیب بهمن در پایان خاطرنشان کرد: تمایلات شخصی ترامپ تا حد زیادی در دستگاه های بوروکراتیک و نهادهای اطلاعاتی – نظامی آمریکا بود که ممکن با مخالفت مواجه شود. از طرف دیگر هم به واسطه اختلافاتی ژئوپولوتیکی که دو کشور در حوزه های مختلف دارند، این اختلافات ژئوپولوتیکی از روابط مسکو و واشنگتن جلوگیری می کند. با این اوصاف باید منتظر آینده بود و باید دید چقدر روابط روسیه و آمریکا بهبود پیدا خواهد کرد.بعدا میتوانیم درباره تاثیرات این رابطه بر سایر کشورها صحبت کنیم.

خبرنگار شایان دنیادیده/انتشاردهنده:فاطمه سرلک

کد خبر: 730610

وب گردی

وب گردی